Sosiaalinen media, työnhaku & lainsäädäntö

Sosiaalinen media, työnhaku & lainsäädäntö
Jaa somessa:

Kauppalehti julkaisi viime sunnuntaina 16.8.2015 artikkelin, jossa se kiteytti muutamia hyviä ohjeita sosiaalisen median käytölle ja ennen kaikkea sille minkälaisen kuvan antaa kirjoituksillaan ja kuvillaan mahdollisille työnantajille. Näitä vinkkejä olivat mm:

1. Oikeinkirjoitus

2. Vihan ja valittamisen määrä

3. Poliittinen vihjailu

4. Peukutukset ja kommentit

5. Bilekuvat piiloon

6. Epäjohdonmukaisuus

Lue koko artikkeli: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama-some-mokat-voivat-koitua-kohtaloksi-tyonhaussa/EBA2zEA2?ext=ampparit

Vinkit perustuivat Yhdysvalloissa tehdyn Jobvite Social Recruiting Survey –kyselyyn, jonka mukaan peräti 93 prosenttia rekrytoijista hyödyntää sosiaalista mediaa sopivan työntekijän etsinnässä. Artikkelin luettuani silmiini osui artikkelin alapuolelle ilmestynyt kommentti, jossa muuan VilleMatti Virtanen kirjoitti, että ”Kauppalehdestä on ok jos mahd. työnantaja etsii somesta tietoa haastateltavasta Suomessa?  Viimeksi oli laitonta kun tarkistin.”

Tämä ei aivan pidä paikkaansa vaikka se käsitys asiasta monella tuntuu olevan. Ongelma lähtee jo siitä liikkeelle, että Suomen lainsäädäntö ei tunne sanaa ”sosiaalinen media” eikä somea varten ole olemassa omaa erityislainsäädäntöään. Sosiaalisen median viestintään sovelletaan olemassa olevaa lainsäädäntöä. Asianajotoimisto Castren & Snellman kirjoittaa artikkelissaan ”Sosiaalinen media kaipaa pelisääntöjä niin sanotusta Google-tapauksesta:

”Tietosuojavaltuutettu on linjannut, että niin sanottu Google-tapaus (dnro 626/452/2006) pätee myös sosiaaliseen mediaan:

Tapauksessa työnantaja oli löytänyt Googlesta vanhaa tietoa, jossa työntekijä leimattiin mielenterveysongelmaiseksi ja käytti tätä törkeästi hyväkseen. Tietosuojavaltuutettu totesi kannanotossaan, että työntekijöitä ja -hakijoita koskeva tieto tulee ensisijaisesti kerätä henkilöltä itseltään. Mikäli tietoja kerätään muualta, työnantajan tulee ilmoittaa siitä ennen kuin tietoja käytetään henkilöä koskevassa päätöksenteossa. Lisäksi Googlaamalla hankitut tiedot ovat epäluotettavia eikä niiden oikeellisuudesta ole takeita.”

Eli jos tätä ennakkotapausta haluaa tulkita, niin tiedon kerääminen sosiaalisesta mediasta yms. ei ole laitonta, vaan siitä ainoastaan pitää ilmoittaa siinä vaiheessa, jos tietoa aikoo käyttää päätöksenteossa. Siitä päästäänkin sitten siihen, että kuinka moni Suomessa kerää tietoja, kuinka monella se vaikuttaa päätöksentekoon ja kuinka moni kertoo niin tehneensä? Veikkaisin, että luvut eivät ”aivan” kohtaa. Ja vaikka laki sanoisi mitä tahansa, niin itse pitäisin ainakin omasta digitaalisesta jalanjäljestä huolen ja kävisin sen läpi säännöllisesti.

Koska muuten googlasit viimeksi oman nimesi?

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä Hunting Headsin maajohtajana Espanjassa. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
InHunt__Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat_1200px_plain
Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat
Ajoitus on ratkaisevaa suorahakuprosessin onnistumisessa: parhaat tulokset saavutetaan, kun headhunteriin otetaan yhteyttä heti tarpeen ilmetessä eikä vasta...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.