Hyvin usein kysyttäessä minulta suurinta kilpailijaamme vastaan, että se on asiakas itse. Asiakkaamme toisin sanoen yritykset tekevät ison osan rekrytoinneista itse ja niin pitääkin. Valitettavasti vain hyvin usein näen todella isoja puutteita rekrytointiprosessin hoitamisessa. Eikä siinä sinänsä mitään, jos on valmis siihen, että palkattujen laatu ei ole hyvää, oma business kärsii, imago saattaa saada yllättäviä kolhuja ja virherekrytoinnin kustannukset voivat hipoa taivasta. Jos olet aikeissa tehdä rekrytoinnin itse, niin tässä pieni tarkistuslista johon jokaiseen kohtaan tulisi vastata kyllä:
1. Tarve
Oletko 100%:n varma tarpeesti ja tiedät täsmälleen minkälaista profiilia olet lähdössä hakemaan?
2. Kriittinen massa
Oletko varma, että kyseisiä henkilöitä on saatavilla ns. vapailla markkinoilla tai aktiivisten työnhakijoiden joukossa?
3. Kiinnostavuus
Onko organisaatiollasi kyky rakentaa yrityksestänne ja tehtävästä kiinnostava ja houkutteleva potentiaalisten kandidaattien silmissä? Rekrytointi-ilmoitus on paljon muutakin kuin pari ”olemme johtava sitä ja tätä” lausetta + pitkä lista vaatimuksista.
4. Tehokkaimmat kanavat
Onko sinulla on oikeat rekrytointikanavat käytössä? Tänä päivänä rekrymaailma on täysin eri kuin 5 – 7 vuotta sitten ja laittamalla ilmoituksen Hesariin, paikallislehteen sekä tai esim. Monsteriin ja Molliin ei tuota parasta tulosta. Potentiaalisia kanavia on useita kymmeniä ja näistä kaikista vain osa on teille niitä oikeita ja tehokkaita.
5. Tehokkkaat prossessit
Vaikka saisit houkuteltua oikeat henkilöt laittamaan hakemuksen, niin ilman tehokkaita rekrytointiprosesseja on suuri riski, että nämä henkilöt menetetään matkan varrella.
6. Tarvittava osaaminen ja ymmärrys
Kaikki eivät osaa rekrytoida, piste. Koko rekrytointiprosessin hoitaminen alusta loppuun vaatii isojen kokonaisuuksien ymmärtämistä ja ammattitaitoa. Jo pelkästään hyvän rekrytointikampanjan suunnittelu vaatii paljon osaamista, puhumattakaan haastatteluiden läpiviemisestä ja sopivuuden selvittämisestä. Parhaimmille joudutaan usein myös myymään tehtävää, joka pääsee unohtumaan valtaosalta vain silloin tällöin rekrytointia tekeviltä. Hyvin usein myös rekrytoinnista vastuussa olevilta henkilöiltä saattaa puuttua täysi osaaminen ja ymmärrys niistä asioista, joita haettavassa tehtävässä vaaditaan. Näin sopivimman löytäminen on aika mahdotonta.
7. Oikein imagon välittyminen
Tänä päivänä tieto liikkuu ja leviää parhaimmillaan tai pahimmillaan ennennäkemättömällä tavalla. Mikäli hakijat kokevat saaneensa luokatonta palvelua se voi hyvin nopeasti löytyä omien silmien edestä esim. sosiaalisesta mediasta.
8. Ei vaikutusta ydintekemiseen
Hyvin usein rekrytointi on sitä tekevälle ekstra tekemistä. Monessa yrityksessä vastuu on haettavan henkilön tulevalla esimiehellä. Tämä ei ainoastaan tarkoita sitä, että ydintekeminen kärsii vaan, että rekrytointi hoidetaan vasemmalla kädellä, jotta voitaisiin taas keskittyä ”tärkeämpiin” asioihin.
Ja mikäli vastasit kaikkiin kohtiin KYLLÄ, suosittelen rekrytoinnin hoitamista omin voimin. Mikäli vastasit yhteen tai useampaan kysymykseen EI, suosittelen kääntymistä rekrytoinnin ammattilaisten puoleen.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spain S.L:n pääomistaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup