Haluaisitko palkata hyvän ystäväni?

Jaa somessa:

Olen päässyt tutustumaan suorahakualaan niin Suomessa, kuin maailmallakin. Mikä on mielenkiintoista niin samat lainalaisuudet toistuvat usein ja ovat nähtävissä eri maissa. Alamme on hyvin pirstaleinen ja värikäs. Useasta maasta löytyy samat isot kansainväliset ketjut ja sitten satoja pieniä yhden – kahden miehen tai naisen pyörittämiä paikallisia toimistoja. Palvelun laatu on myös hyvin kirjavaa ja sana headhunting voi tarkoittaa kaikkea CV:n kauppaamisesta aina ammattimaisesti toteutettuihin ylimmän johdon suorahakuihin. Mikä on ollut mielenkiintoista huomata, että useissa maissa samat henkilöt ovat pyörittäneet alaa 20 – 30 vuotta. Tämän myös huomaa siinä, että innovaatiota tai kehitystä ei ole enää juurikaan tapahtunut. Yritykset, jotka ostavat suorahakupalveluja säännöllisesti tiedostavat tämän ja kaipaavatkin uutta näkemystä ja tulokulmaa.

Perinteinen myyntiargumentti suorahakukonsulteille on ollut se, että he ovat olleet alalle pitkään ja heillä on erittäin laajat kontaktiverkostot. Tämän avulla he pystyvät valitsemaan yritykselle parhaan uuden johtajan. Se mikä jää usein sanomatta, että nämä suorahakukonsultit ovat ehtineet vuosien varrella rakentaa oman ns. hyvävelikerhonsa ja usein tuovatkin asiakkaalle tähän kerhoon kuuluvia henkilöitä. Onhan se selvää, että kyseessä on heille WIN-WIN tilanne ja kun oikea henkilö valitaan tehtävään, tulevaisuuden toimeksiannot ovat konsultille taattuja.

En missään nimessä väitä, että kaikki toimivat näin ja itse omaan suurta kunnioitusta montaa suorahakutoimijaa kohtaan. Kuitenkin tämä on asia, jota tapahtuu ja on valtavan negatiivinen asia koko suorahalualaa kohtaan. Siinä, että henkilöllä on laajat kontaktiverkostot, ei ole mitään vikaa. En voi kuitenkaan millään uskoa, että kukaan pystyy ennalta tuntemaan parhaat henkilöt jokaiseen tehtävään.

Tänä päivänä tieto on kaikkien saatavilla ja mm. meillä on käytössä useita kymmeniä sekä sähköisiä, että perinteisiä kanavia, joista kokoamme potentiaalisten kandidaattien listan jokaiseen hakuun. Hyvin usein alkukartoituksen jälkeen listalla on pitkälle toistasataa henkilöä ja näitä aletaan käydä läpi ensiksi ”paperilla”, jonka jälkeen kiinnostavimpia lähestytään ensimmäisen kerran usein puhelimitse. Suorahakuprosessin alkupää on siis muuttunut radikaalisti ja parhaimmassa tapauksessa, kun työ tehdään oikein, asiakasyritys saa varmuuden, että potentiaalia on etsitty vähän laajemmaltakin kuin oman iPhonen puhelinluettelosta.

Siispä kysynkin, haluaisitko palkata hyvän ystäväni vai tekisimmekö sittenkin vähän laajemmalti töitä? En sano, että oma ystäväni olisi huono, mutta aina on hyvä varmistua jos jossain olisi vaikka parempikin vaihtoehto juuri teidän tarpeeseen.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spain S.L:n pääomistaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Uusimmat

Blogista

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.