”Yrityksen tulevaisuus rakennetaan pitkälti jo ensimmäisen vuoden aikana ja tulevaisuuden kannalta on ratkaisevan tärkeää, millainen johtoryhmä yritykseen rakennetaan, samoin ketkä ovat neuvonantajia ja sijoittajia. Olen valmis lyömään vetoa sen puolesta, että seuraavan viiden vuoden aikana näemme Suomesta useammankin Spotifyn kaltaisen menestystarinan.”
Näin kirjoitti Ilkka Paananen helmikuussa vuonna 2011 talouselämässä julkaistussa kolumnissa. Paananen oli hieman aiemmin lähtenyt Digital Chocolatesta, joka oli ostanut Paanasen perustaman mobiilipeliyhtiön Sumean vuonna 2004 ja perustanut Supercellin.
Supercell julkaisi ensimmäisen pelinsä Clas of Clanin vuonna 2012 ja sen jälkeen tarina hakeekin vertaistaan. Vuonna 2013 Supercellin liikevaihto oli jo 519 miljoonaa ja tulos 172 miljoonaa euroa. Vuonna 2014 liikevaihto kasvoi 1,5 miljardiin ja tulos 515 miljoonaan euroon.
Eri lähteiden mukaan Supercell on kautta-aikojen nopeiten kasvanut pelialan yritys sekä toisten lähteiden mukaan yksi nopeiten miljardin liikevaihtoon yltäneistä start-upeista koko maailmassa.
Olen itse seurannut suomalaisena Supercellin tarinaa mielenkiinnolla ja voin omasta puolestani todeta, että menestys ei ole ihan silkkaa sattumaa. Kun on lukenut mm. toimitusjohtaja Ilkka Paanasen lukuisia haastatteluja, niin sieltä pystyy poimimaan asioita, jotka jokaisen yrittäjän / johtajan olisi syytä painaa mieleen, kun johtaa omaa yritystään kohti menestystä:
1. Älä ajattele rahan tekemistä
”Ydinidea on se, että alussa ei keskitytä rahan tekemiseen, vaan keskitytään tekemään pelejä, joita ihmisten olisi hauska pelata – ei vain viikkoja tai kuukausia, vaan meidän unelma on se, että meidän pelejä pelattaisiin vuosia. Taloudellinen tulos ei ole meidän päämotivaattorimme, joka toimintaa ohjaa. Sen sijaan me halusimme luoda ihan toisenlaisen yrityksen ja uudenlaisen tavan tehdä pelejä, oikeastaan vain koota parhaat ihmiset saman katon alle tekemään pelejä.”, Paananen kertoo.
2. Parhaat henkilöt mukaan heti alusta
Supercellin perustajat ovat intohimoisia jääkiekon seuraajia ja he puhuvatkin yrityksen rakentamisesta joukkueurheilutermein:
”On oltava parhaat pelaajat, ja niiden pelaajien pitää pelata yhteen. Mitä jos lähdettäisiin siitä, että pistetään ne ihmiset ja tekijät ykkössijalle ja mitä tahansa valintoja tehdään, tunnustetaan se, että peliala on talenttibisnestä ja ainoa, millä on merkitystä, on lahjakkuuden määrä. Kaikki muu on vähemmän tärkeää, liikevaihtoa myöten. Firman perustajien tärkein tehtävä on etsiä parhaat pelintekijät, luoda heille paras ympäristö ja antaa heidän tehdä työnsä mahdollisimman itsenäisesti – pienissä soluissa. ”, Paananen selittää.
Kun Supercell perustettiin kaksi perustajaa Paananen ja Kodisoja alkoivat pohtia, ketkä olivat parhaat tyypit, joiden kanssa he olivat ikinä työskennelleet. Näistä nimistä he kokosivat kuuden hengen perustajaryhmän, joka aloitti pelien kehittämisen vaatimattomassa 30 neliön toimistossa Espoon Niittykummussa.
3. Pienten tiimien voima
Supercell pyrkii kaikin keinoin välttämään henkilömäärän kasvamisen. Muhkea tulos vuonna 2014 tehtiin 152 työntekijän voimin. Liikevaihdon kolminkertaistuessa, henkilöstömäärä kasvoi ainoastaan 25 henkilöllä eli noin 20 prosentilla.
”Uskomme pienten tiimien voimaan”, Paananen toteaa.
4. Jokainen rekrytointi kasvattaa yrityksen arvoa
Rekrytoinnissa Paananen kertoo saaneensa parhaan ohjeen Supercellin entiseltä hallituksen puheenjohtajalta Petteri Koposelta:
”Hän neuvoi rekrytoimaan niin, että jokainen uusi tyyppi nostaa firman kuvitteellista keskiarvoa.”
Ohje on Paanasen mukaan helppo sanoa mutta vaikea toteuttaa. Käytännössä se näkyy jos ei muuta niin ainakin rekrytoinnin hitautena. Supercellin haaste on myös kuinka houkutella tekijät Suomeen ja saada heidät pysymään siellä. Ainakaan tähän asti se ei ole ollut ylitsepääsemätön ongelma ja pelifirmassa on työntekijöitä 33 eri maasta.
”Suomella on yksi aivan älytön valtti, ja se on huippuluokan peruskoulu. Aina kun yritämme myydä Suomea näille ihmisille, lähetämme aina ne loistavat artikkelit, joita on ollut Businessweekissa ja muissa.” Paananen kertoo.
5. Panosta markkinointiin
Supercell käytti markkinointiin viime vuonna noin 400 miljoonaa euroa, mikä on yksi suomalaisyritysten suurimmista mainosbudjeteista. Supercell teki myös harvinaislaatuisen tempun mainostaessaan vuoden 2015 Super Bowlissa. Hintalappu vajaan minuutin mainokselle oli 9 miljoonaa euroa. Mainosta tahditti tunnettu Hollywood toimintanäyttelijä Liam Nelson ja loppuen lopuksi mainos oli selkeästi katsotuin Super Bowlin miljoonamainoksista ja se sai pelkästään Youtubessa yli 30 miljoonaa katselukertaa ensimmäisen viikon aikana. Tähän päivään mennessä mainosta on katsottu videopalvelussa yli 82 miljoonaa kertaa. Supercellin perustelut Super Bowlissa mainostamiselle saattoi tulla jollekin myös yllätyksenä.
”Mainostamisella Super Bowlissa ei ollut mitään tekemistä rahan tekemisen tai uusien pelaajien hankkimisen kanssa. Se oli ainoastaan meidän tapamme kiittää nykyisiä pelaajia ja antaa heille tunnustusta siitä, että jaksavat käyttää aikaa pelimme parissa.” Kommentoi Jimmy Lee, Supercellin Media Lead.
Katso mainos tästä: https://www.youtube.com/watch?v=GC2qk2X3fKA
Lähteet: yle.fi, kauppalehti.fi, talouselamä.fi & hs.fi
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spainin toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: