Joulukuussa kerroimme, että olemme hakemassa Vaasan Palloseuralle uutta toimitusjohtajaa. Nyt viime perjantaista lähtien on ollut sivuillamme ilmoitus, jossa haemme Suomen koripalloliitolle uutta toimitusjohtajaa. (Katso ilmoitus tästä).
Tämä on kovempi asia mitä moni ymmärtääkään. Asia, jota itse olen miettinyt pitkään, milloin Suomessa urheilupiirit heräävät sille ajatukselle, että seuran johtohenkilöt voisivat olla jotain muitakin kuin lajien omista pienistä piireistä tulevia pitkän linjan vaikuttajia tai ex-pelaajia. Avattaisiin edes vähän silmiä ja katsottaisiin, että mitä siellä kuuluisan laatikon ulkopuolella voisi olla. Milloin joku heräisi sille ajatukselle, että urheiluseuroja voisi tai pitäisi johtaa ihan samalla tavalla kuin mitä tahansa normaalia yritystä. Vaikka urheiluseurojen menestyksen mittari usein on sijoitus sarjataulukossa tai saavutetut mitalit, saavuttaakseen menestystä pelikentillä on pitkälti kiinni saavutuksista kentän ulkopuolella.
Minulla on lähipiirissäni useita henkilöitä, jotka tekevät edelleen leipänsä urheilemalla eli pelaavat ammattilaisina joko Suomessa tai ulkomailla. Suurin osa näistä on jalkapalloilijoita ja yksi lempiaiheistani heidän kanssaan on toiminnan ja seurojen ammattimaisuus ja ne mielettömät erot, kun aletaan tarkastella seurojen toimintaa Suomessa ja maailmalla. Ja nyt en puhu Euroopan huippusarjoista vaan ihan esimerkiksi siitä, miten jo länsinaapurissamme asiat hoidetaan.
Varsinkin, kun on kyse jalkapallosta, niin hyvin usein Suomessa saa selitykseksi rahan, kiinnostuksen puutteen, pohjoisen ilmaston sekä Suomen vahvat perinteet jääkiekkomaana. Näistä selityksistä en itse suostu ostamaan yhtään, koska rahaa ja kiinnostusta tulee tekemällä oikeita asioita sekä kentällä, että sen ulkopuolella. Suomesta löytyy paljon seuroja, joiden organisaatioista löytyy nimekkäitä ex-palloilijoita, mutta samalla aivan liian vähän henkilöitä, jotka aidosti ymmärtäisivät liiketoiminnasta, talouden lainalaisuuksista, myynnistä ja markkinoinnista sekä ennen kaikkea siitä miten kiinnostavaa brändiä luodaan digitalisoituneessa nykypäivässä.
Mitä sitten tulee esimerkiksi pohjoiseen ilmastoon, niin ei tarvitse kuin katsoa rakkaaseen länsinaapuriimme Ruotsiin ja todeta, että he ovat sen tehneet ja viimeksi voittaneet pronssia Yhdysvalloissa pidetyissä mm-kilpailuissa 1994. Jos jos Ruotsi ei kelpaa esimerkiksi niin mites sitten piiskuinen Islanti? Väkiluku n. 328 000 ja selvisi nyt ensimmäisen kerran Euroopan-mestaruuskilpailuihin 2016 voittamalla mm. jalkapallon huippumaa Hollannin kahdesti.
Ja sitten yksi konkreettinen esimerkki siitä, mitä yhden uuden henkilön palkkaaminen voi urheiluseuralle tarkoittaa. Helsingin Jalkapalloklubi eli HJK palkkasi uudeksi Markkinointijohtajaksi vuonna 2012 Sari Mikkonen-Mannilan. Kun Mikkonen-Mannila aloitti tehtävässä kirjoitti mm. Suomen Kuvalehti näin: “Mainostoimisto Skandaalin perustajajäsen ja luova johtaja Mikkonen-Mannila on ollut pitkään suomalaisen mainosmaailman kiintotähtiä, ja nyt kahden jalkapalloilevan lapsen äidin toivotaan saavan ihmeitä aikaan myös jalkapalloviheriöiden ulkopuolella.”
Mikkonen-Mannilan toimenkuvaan kuului ja kuuluu edelleen erityisesti Klubin brändin kirkastaminen ja katsojamäärien lisääminen. Kaksi asiaa, jotka lähes jokaiselle suomalaiselle seuralle olisivat varmasti ajankohtaisia. Mikkonen-Mannila tuntui heti ymmärtävän monta asiaa ja mm. sosiaalisen median voiman ja kustannustehokkuuden: “Meillä ei ole hirveästi rahaa, mutta ne jutut, mitä olemme tehneet, ovat lähteneet tosi hyvin leviämään. Olemme tavallaan saaneet suuremman vaikutuksen kuin mitä olemme tehneet. Jos vertaamme mihin tahansa yritykseen, he käyttävät hirveän paljon enemmän rahaa markkinointiin. Olemme saaneet suhteessa tosi hyvän huomionarvon ja vaikutuksen, sillä mitä me olemme tehneet.”
Mikkonen-Mannila myös ymmärsi, että loppuen lopuksi itse tapahtumassa ei ole edes siitä kyse voittaako oma joukkue. “Kyse on siitä olemmeko onnistuneet järjestämään sellaisen tapahtuman, jossa ihmiset ovat viihtyneet ja haluavat tulla uudestaan.” Hänen aloittamisensa jälkeen katsojakeskiarvot ovat olleet selkeästi nousussa ja viime kaudella saatiin Helsingissä jo nähdä ensi kertaa aitoa kansainvälisen tason jalkapallokulttuuria varsinkin silloin kun HJK ja HIFK taistelivat stadin herruudesta.
Muutos muutamassa vuodessa on siis ollut vaikuttava. Toki sitä on edesauttanut HJK:n hyvät suoritukset sekä kotimaan, että kansainvälisillä kentillä sekä paikallisvastustaja HIFK:n uskomaton nousu Veikkausliigaan. Tosin näinhän sen juuri pitääkin olla. Kun asioita tehdään oikein, niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin, hyviä asioita alkaa väkisinkin tapahtua. HJK:lla on myös puitteet kunnossa (stadion yms.), jonka ympärille pystyy rakentamaan mielenkiintoisia asioita myös yritysten ja yhteistyökumppaneiden suuntaan. Ne tuovat lopulta kuitenkin ison osan jalkapallo tai urheiluseurojen rahasta ja ovat näin kriittisessä roolissa menestymisen kannalta.
Positiivista on kuitenkin se, että olosuhteet kehittyvät hyvää vauhtia myös ympäri Suomea ja mm. Seinäjoella ja Vaasassa rakennetaan kokonaan uusia jalkapallostadioneja. Veikkausliiga julkaisi myös ohjelmansa ja siinä samalla näyttäisi, että kerrankin myös he ovat kuunnelleet seuroja. Useat seurat olivat esittäneet toiveen, että viikonloppupelien painopistettä siirrettäisiin sunnuntailta perjantaille ja lauantaille. Niinpä perjantaipelien määrä on kolminkertaistunut ja lauantaipelien määrä peräti viisinkertaistunut viime kaudesta.
Tuohon VPS:n toimitusjohtaja hakuun vielä palatakseni, niin yksi asia, joka siitä teki myös erittäin kiinnostavan meidän ja kandidaattien silmissä, oli juuri tuo uusi stadion ja sen mahdollistamat asiat koko toiminnan kehittämisen ja yhteistyökumppanien kannalta. Myös VPS:n vahva aito halu kehittää koko organisaatiota, niin kentällä kuin sen ulkopuolella olivat asioita, joilla oli suhteellisen helppo herättää kiinnostusta potentiaalisissa henkilöissä.
Toivotaankin, että tämä ei jää tähän ja yhä useammin saamme myös auttaa urheiluseuroja heidän toiminnan kehittämisessä. Ja se tässä paljastettakoon, että kiinnostus on selvästi herännyt ja pari muutakin seuraa on jo meitä lähestynyt ja kysynyt, että miten voisimme olla avuksi.
Urheilu- ja suorahakuterveisin,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spainin toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: