”Onhan se kallista verrattuna siihen, että rekrytointi tehdään itse. Silloin se ei maksa mitään.” En tiedä kuinka monta kertaa olen kuullut tämän lauseen yrityksen johtohenkilön suusta, kun olemme keskustelleet rekrytointi- ja suorahakupalveluiden hinnoista. Jokainen kerta se tuntuu yhtä uskomattomalta, että johtotehtävässä oleva henkilö voi päästellä suustaan tuollaisia sammakoita.

Juuri julkaistusta kansallisesta rekrytointitutkimuksesta selviää organisaatioiden käyttämä aika yhtä rekrytointia kohden. Tässä jää kuitenkin epäselväksi mm. kuinka monta henkilöä tekee yhtä rekrytointia ja minkä tasoisista tehtävistä on kyse. Jos haluaa kuitenkin jonkun yhteenvedon tehdä, niin rekrytointiin käytetään keskimäärin organisaatiossa n. 4 työpäivää.

Screen Shot 2016-05-17 at 15.56.02

Yhden työpäivän hinta onkin sitten jo kinkkisempi juttu, koska ei voida laskea ainoastaan kulunutta aikaa vaan pitäisi myös pystyä laskemaan se, että kulutettu aika on jostakin muusta pois. Jos esim. myyntijohtaja tai päällikkö jättää myymättä 5 päivää kuukaudesta yhden rekrytoinnin takia, voi se tarkoittaa helposti kymmenien tuhansien menetystä riippuen busineksestä. Puhumattakaan siitä, että rekrytointeja on useita vuodessa.

Oletetaan, että rekrytointia tekevän henkilö kk-palkka on 5000€ / kk. Kuukaudessa on 22 työpäivää joten päiväpalkka on 227€, joka sitten pitää vielä kertoa n. 1,5:llä jotta saadaan todelliset kustannukset yritykselle. Eli 5000€ / 22 * 1,5 = 340€ / päivä. Jos rekrytointiin käytetään 4 työpäivää on kulu = 1360€.

1360€ ei kuulosta paljolta, mutta se on vain osa kokonaisuutta, kuten edellä jo mainittiin. Kun mietitään rekrytoinnista koituvia kustannuksia pitäisi miettiä myös asioita, kuten kuinka hyvin rekrytointi onnistuu? Pysyykö palkattu henkilö yrityksessä esim. yli 2 vuoden ajan, jota itse käytän yhtenä onnistuneen rekrytoinnin mittarina. Jokin aika sitten törmäsin mielenkiintoiseen artikkeliin Economistissä, jossa kirjoitettiin, että useimmat asiantuntijat laskevat yhden menetetyn työntekijän maksavan organisaatiolle hänen puolenvuoden – puolentoistavuoden palkan verran.

Kun mietitään kustannuksia, pitäisi miettiä, kuinka hyvä henkilö onnistutaan rekrytoimaan? Eli tehdäänkö itse versus palkataanko joku muu tekemään? Kun katsotaan esim. suomalaisia yrityksiä niin mm. kansallisen rekrytointitutkimuksen mukaan yli puolet rekrytoinneista toteutetaan normaalisti palkkaavan esimiehen yksikössä, jossa sinäänsä ei ole mitään vikaa. Ainoa vaan, että liian usein rekrytointia tekevällä henkilöllä ei ole juurikaan tietoa, miten rekrytointi tulisi hoitaa ammattimaisesti. Väärät kanavat, tehtävän markkinointi, väärä tehtävän kuva tai sisältö, rekrytointiprosessissa puutteita, ei tajuta myydä kandeille, nähdään rekrytointi rasitteena eikä mahdollisuutena ovat arkipäivää itse tehdyissä rekrytoinneissa.

Mikä sitten on rekrytoinnin todellinen kustannus yritykselle? Sitä on lopulta vaikea sanoa ja riippuu hirveästi yrityksestä sekä tehtävästä. Kuitenkin itse sanoisin, että asiantuntijatason / keskijohdon tehtävään se on 5.000 – 10.000 € ja siihen sitten vielä riskit päälle.

Enkä sano, että jokaiseen merkittävään rekrytointiin pitäisi käyttää ulkopuolista apua, mutta kyllä kaksi kertaa tarkistaisin, kuka on rekrytointia tekemässä ja miten se tehdään.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup