Yhdelläkään yrityksellä ei varaa ”työhaastattelukikkoihin”

Jaa somessa:

Aina tasaisin väliajoin saa Suomen mediasta lukea esimerkkejä Yhdysvaltalaisista yrityksistä ja heidän ”kikoista” sekä mitä eriskummallisimmista kysymyksistä työhaastattelutilanteessa. Viimeksi tämänlainen kirjoitus oli Taloussanomissa, jossa kerrottiin ”suosittujen jättifirmojen työhaastattelukikoista”. Itse toivon syvästi, että yksikään suomalainen firma tai rekrytointia tekevä henkilö ei ota näistä mallia. Ei varsinkaan silloin, kun haetaan henkilöä tärkeään positioon.

Seuraavassa muutama syy, miksi:

  1. Suomessa yksikään firma ei ole Google, Facebook tai Amazon

Yhdelläkään suomalaisella firmalla ei ole sellaista brändiä, joka automaattisesti houkuttelisi parhaat työntekijät heille. Tutkimukset muutenkin osoittavat, että huippuosaajat tänä päivänä karsastavat isoja yrityksiä ja haluavat enemmän vapautta sekä nähdä konkreettisemmin oman työnsä jäljen. Google, Facebook ja Amazon varmasti pystyvät varsinkin perus entry levelin hommiin pyörittämään hakijoita aivan kuten haluavat. Kuitenkin Piilaaksossa tällä hetkellä vallitsee valtava osaajapula ja näin aivan varmasti, kun tärkeään positioon rekrytään henkilöä, unohtuu ”kikat” ja kaikki paukut laitetaan siihen, että saadaan kandille myytyä ajatus uudesta työpaikasta.

  1. Kandidaateille täytyy myös myydä

Se, että henkilö on lähtenyt hakemaan paikkaa, on jo (yleensä) osoitus siitä, että tehtävä kiinnostaa. On kuitenkin aivan turha kuvitella, että jokainen työnhakija olisi siltä istumalta valmis aloittamaan työt. Tämä usein unohtuu ja työhaastattelutilanne on armotonta valmiiksi mietittyjen kysymysten pommittamista kandidaatin suuntaan, joka on samalla yksi varmimmista tavoista menettää hyvä työnhakija. Olisi hyvä muistaa, että työnhakutilanteessa usein molemmat osapuolet arvioivat soveltuvuutta itselleen ja näin keskittyisin enemmänkin rakentamaan hyvän keskustelun. Sitä kautta selvittäisin konkreettiset ja tehtävässä menestymiseen vaadittavat asiat sekä myisin samalla yritystä ja tehtävää.

  1. Hakijakokemus

Omaan kokemukseeni nojaten, liian usein hakijoille jää negatiivinen kokemus työnhakuprosessista sekä yrityksestä, joka on sitä hoitanut. Usein kuitenkin kokemukset pidetään omana tietonaan, koska työnhaku voi ja on monelle arka aihe, varsinkin silloin jos on samaa aikaa jossakin töissä. Tämä tarkoittaa sitä, että yritykset ovat voineet olla aika rauhallisin mielin. Kuitenkin on nousemassa palveluita kuten Glassdoor.com, jossa voi anonyymisti arvostella yrityksiä ja mm. heidän rekrytointiprosessejaan. Siinä vaiheessa, kun tämänlaiset palvelut rantautuvat kunnolla myös Suomeen, tulee moni yritys saamaan varmasti aika rankkaakin palautetta. Ja se ei ainakaan tule helpottamaan uusien hyvien henkilöiden rekrytointia.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Tekninen johtaja
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Strategia oli hyvä, mutta jäi tekemättä_1200x630px_plain_2
Strategia oli hyvä, mutta jäi tekemättä
Hyväkin strategia jää helposti ajatukseksi, jos pienet yksityiskohdat eivät ole linjassa. Juuri ne ratkaisevat, toteutuuko strategia vai ei.
InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
Kuvassa kaksi henkilöä pitävät kiinni kompassista.
Yhteinen suunta, joka muuttaa strategian teoiksi
Moni pk-yrityksen johtaja tunnistaa Marttilan Metallin tarinan: strategia laadittiin, mutta arki ei muuttunut. Syy ei ollut huono suunnitelma, vaan yhteisen...
InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.