Vain pieni osa työpaikoista tulee julkiseen hakuun. Suurin osa paikoista täytetään joko talon sisältä tai omista verkostoista. Mikäli haluaa päästä kiinni piilotyöpaikkoihin täytyy kuulua näihin verkostoihin ja myös pysyä mielessä. Seuraavassa kolme helppoa tapaa, joilla rakennat omaa brändiä ja kasvatat verkostoasi LinkedInissä:
- Tapa kasvattaa verkostoasi helposti
Oman verkoston kasvattaminen LinkedInissä on erittäin helppoa ja suosittelen sen käyttämiseen puhelinta. Avaa LinkedInin äppi ja mene kohtaan ”My Network”. Otsikon ”people you may know” alla on lista henkilöistä, jotka saatat tuntea. Painamalla + -ikonia lähtee kutsu henkilölle ilman, että tarvitsee sen kummemmin kertoa LinkedInille, että mistä henkilön tuntee. Nopeaa ja helppoa, eikö?
- Kerro, tykkää ja jaa
Isostakaan verkostosta ei ole mitään hyötyä jos et tee mitään LinkedInissä ja kun alat tekemään niin kaikki muuttuu. Eli kirjoita päivityksiä verkostollesi mielenkiintoisista ja ennen kaikkea osaamistasi lähellä olevista asioista. Tykkää, kommentoi ja jaa muiden päivityksiä ja alat huomaamaan kuinka vierailut profiilissasi alkaa kasvamaan.
- Kirjoita ja kerro osaamisestasi
Yksi parhaita tapoja kertoa omasta osaamisesta on kirjoittaa mielenkiintoisia ”blogauksia” suoraan LinkedIniin. LinkedInissä nämä kulkevat nimellä ”posts” mikä voi olla vähän sekavaa, koska suomen arkikielessä puhumme postauksista, joilla tarkoitetaan niitä kaikkia päivityksiä joita teemme eri sosiaalisen median kanavissa. No kuitenkin näistä blogauksista / postauksista tulee verkostollesi automaattisesti ilmoitus, että olet kirjoittanut ja jakanut jotain mielenkiintoista.
Itse suosittelen miettimään näitä kaikkia kolmea ja ainakin aloittamaan noista kahdessa ensimmäisestä, jos et vielä koe olevasi valmis tuohon kolmanteen. LinkedIn tarjoaa myös hyvät työkalut seurata oman profiilisi ts. itsesi näkyvyyden kehittymistä. Ei tarvitse kuin LinkedIn äpissä mennä kohtaan ”Me” ja sitten näet suoraan siinä luvun ”Who’s viewed you profile” & ”Views of your posts”. Niitä klikkaamalla pääset sitten tekemään vielä syvempää analyysiä jos haluat.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.