Vieraskynä: Headhunter on inhouse-rekrytoijan paras ystävä

Jaa somessa:

 

Monissa isoissa yrityksissä rekrytoinnin isojako menee suurin piirtein niin, että yrityksen oma rekrytointitiimi tai henkilöstöosasto hoitaa tyypillisen “post&pray” -rekrytoinnin eli sisäiset ja ulkoiset ilmoitushaut, ja sitten jos tarvitaan järeämpiä aseita – eli suorakontaktointia – niin linjajohto, ylin johto tai henkilöstöjohtajat ovat yhteydessä suorahakukumppaneihin eli headhuntereihin. Tällainen kahtiajako ja sen pohjalta monesti syntyvä vastakkainasettelu on kuitenkin monestakin syystä ongelmallinen.

Ensimmäinen ongelma liittyy siihen, että kahtiajako ei ole millään tavalla selkeä. On paljon sellaista rekrytointiin liittyvää tekemistä, joka on luonteeltaan jotain näiden kahden toimintamallin väliltä. Yrityksen itse tekemä research ja suorakontaktointi on yleistynyt voimakkaasti, ja näihin tekemisiin sovelletaan tyypillisesti suorahakubisneksen oppeja ja työkaluja. Toisaalta yrityksiin otetaan myös paljon ulkoisia inhouse-rekrytoijia, jotka eivät ole työsuhteessa rekrytoivaan organisaatioon, eivätkä headhuntereita, vaan joko vuokra- tai konsulttisopimuksella työskenteleviä rekrytoinnin ammattilaisia.

Toinen ongelma on siinä, että synergiahyödyt jäävät saamatta, jos toimitaan erillään. Kun headhunterit varovat paljastamasta omia tietokantojaan, ja yrityksen oma HR odottelee kädet puuskassa että “katsotaan nyt sitten mitä ne saavat laskuttamallaan summalla aikaiseksi”, niin hedelmällinen tiedonvaihto esimerkiksi yrityksen asemasta osaajamarkkinoilla, kiinnostavista ehdokkaista ja kontaktoiduista henkilöistä jää tapahtumatta. Juuri tällainen yhteinen tietopääoma olisi tärkeä lähtökohta kaikelle ennakoivalle osaajahankinnalle (talent pipeline).

Kolmas liittyy osaamisen kehittymiseen. Jos HR hoitaa vain yrityksen sisäisiä prosesseja hioen henkilöstöstrategiaa ja liiketoimintasuunnitelmaa powerpointista exceleille, niin sille ei kerry osaamista työmarkkinoista tai ammattikuntien muutoksista yrityksen ulkopuolella. Vastaavasti jos headhunterit operoivat vain tehtävänkuvausten ja niitä vastaavien osaajaprofiilien parissa, jää heille syntymättä tarkempi kuva, osaaminen ja ymmärrys siitä, minkälaisia henkilöstöstrategisia tavoitteita yrityksellä on, ja mitä kaikkea muuta näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tehdään rekrytointien lisäksi.

Väitänkin, että kaikkein parhaimpiin lopputuloksiin päästään, kun johdamme systemaattisesti koko rekrytointiekosysteemiä niin, että yrityksen omat rekrytoijat, ulkoiset inhouse-rekrytoijat ja toimeksiantopohjalta toimivat headhunterit toimivat synkronoidusti samojen henkilöstöstrategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteisiä tapaamisia ja tietojen vaihtoa on syytä fasilitoida. Mikäli yrityksen johto ja esimiehet kommunikoivat omille rekrytoijilleen ja headhuntereille eri foorumeilla, jää kokonaiskuva molemmilta ammattiryhmiltä pimentoon. Ota siis puhelin käteen jo tänään ja tapaa se sisä- tai ulkopuolella töitä paiskiva kollega. Koska rekrytoija on headhunterin – ja headhunter rekrytoijan – paras ystävä.

 

Kirjoittanut,

 

juho-toivola
Juho Toivola

Kirjoittaja on työelämäkysymyksiin ja digitalisaatioon erikoistunut psykologi, joka rakastaa yksinkertaista tehokkuutta ja toimivia käytäntöjä – www.juhotoivola.fi

 

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
TALOUSJOHTAJA | CFO
Uusimmat

Blogista

BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.