Nyt kahdeksan rekrytointi- ja suorahakualalla vietetyn vuoden jälkeen olen vahvasti tullut tähän päätelmään. Suurin osa yrityksien tekemistä rekrytoinneista tai tarkemmin palkkauksista, on tyydyttäviä. Paljon on seassa ihan välttäviä ja huonojakin.
Miksi? Tässä muitamia yleisimpiä syitä:
– Ei tiedetä mitä ollaan rekrytoimassa.
– Ei tiedetä mistä tavoitetaan parempia hakijoita.
– Ei olla työnantajina kiinnostavia. Suurin osa kun kuulee tai lukee avoinna olevasta tehtävästä, menee suoraan yrityksen nettisivuille tai someen etsimään lisätietoa. Usein kokemus on neutraali tai negatiivinen = ei hae paikkaa.
– Ei osata markkinoida avoinna olevaa tehtävää.
– Ei osata hyödyntää omien työntekijöiden verkostoja.
– Ei osata myydä omaa yritystä tai avoinna olevaa tehtävää esim. haastattelutilanteessa tai kun hakija soittaa vaan kysyäkseen lisätietoa.
– Pidetään tiukasti kiinni siitä asetelmasta, että työnhakija on työnhakija ja heitä voi pyöritellä miten huvittaa.
– Ei rehellisesti osata tai ymmärretä, miten rekrytointi pitäisi hoitaa.
– Ei ole aikaa hoitaa rekrytointia.
– Ei kommunikoida hakijoiden kanssa.
– Prosessit venyy ja pitkittyy.
– Haastatteluissa valmiit kysymyspatteristot, jotka pommitetaan läpi kaikesta huolimatta.
– Haastattelijoilta puuttuu taito viedä ammattimaisesti haastattelutilanne läpi.
– Unohdetaan esittää kysymys itselle, miksi joku haluaisi tulla tänne töihin?
Tähän kun lisätään vielä se fakta, että isot ja perinteiset yritykset eivät enää samalla tavalla kiinnosta, tieto ja vaatimukset työnantajia kohtaan kasvavat, uramahdollisuudet ulkomailla ovat koko ajan helpommin saatavilla ja paluumuuttajia on koko ajan vähemmän, niin tulee todella moni yritys olemaan isoissa vaikeuksissa niin kauan, kun ihmisiä tarvitaan vielä tekemään iso osa työtehtävistä.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.