Headhuntereille riittää hommia vielä pitkään

Jaa somessa:

 

Viime viikolla otin kantaa siihen, kuoleeko työpaikkailmoittelu? Totesin kirjoituksessa hyvin nopeasti, että ei kuole vaan tulee se siirtymään entistä enemmän kanaviin kuten LinkedIn. Siellä ilmoittelu on huomattavasti proaktiivisempaa ja näin on myös mahdollisuus tavoittaa ne paljon puhutut passiiviset työnhakijat. Varsinkin jos LinkedIn lähtee kehittämään palveluaan siihen suuntaan, jossa se ryhtyy nostamaan mielenkiintoisia työpaikkoja suoraan jokaisen käyttäjän home feediin.

 

Joku saattoi samalla pohtia, mitä tulee tapahtumaan headhuntereille siinä vaiheessa, kun näin käy. Headhuntereidenhan on jo pitänyt monen monta kertaa kuolla sukupuuttoon ihan siitä lähtien, kun työpaikkailmoittelu siirtyi verkkoon. Näin ei kuitenkaan käynyt ja headhunterit saivat kuin saivatkin jatkaa rauhassa oman ammattinsa harrastamista aina siihen asti, kunnes sosiaaliset mediat alkoivat toden teolla nostaa päätään. Näiden viimeistään piti olla se viimeinen naula arkkuun ja nyt headhunterit saisivat etsiä itselleen jotain muuta tekemistä.

 

No näin ei ole kuitenkaan käynyt ja konkreettista esimerkkiä en lähde hakemaan sen kauempaa kuin yrityksestä, jonka blogissa tällä hetkellä olet. InHuntilla tulee ensi vuonna 10-vuotta täyteen perustamisesta ja business kasvaa tällä hetkellä ennennäkemätöntä vauhtia niin kotimaassa kuin kansainvälisilläkin markkinoilla.  Headhunting ja headhunterit voivat siis hyvin eivätkä ole lähdössä täältä vielä pitkään aikaan.

 

Yksi syy tähän on, että myös digitaalisuuden avulla ymmärrys suorahausta eli headhuntingista on kasvanut ja levinnyt käytännössä kaikkien tietoisuuteen. Lisäksi on ymmärretty, että se ei ole ainoastaan työkalu, kun haetaan ylimmän johdon henkilöitä vaan useat yritykset käyttävät headhuntereita ihan päällikkö- ja asiantuntijatason hauissa.

 

Toinen syy headhuntereiden hyvinvointiin on se, että harvassa ovat ne yritykset varsinkin Suomessa, jotka herättävät pelkällä työpaikkailmoituksella parhaiden työntekijöiden kiinnostuksen. Siis niiden parhaiden, jotka hyvin usein ovat jo jossakin töissä. Vaikka työpaikkailmoittelusta tulisi kuinka proaktiivista, se ei näitä yrityksiä paljoa auta, koska heidän brändi on täysin tuntematon suurelle yleisölle työantajamielikuvasta puhumattakaan.

 

Moni mieltää headhunting sellaisena glamour busineksenä, jossa kokoustetaan hienoissa neukkareissa ja haetaan pörssiyrityksille toimareita. Valitettavan usein todellisuus on kuitenkin jotain aivan muuta. Usein toimeksiantajana on juuri se tuiki tavallinen suomalainen yritys, jolle pitäisi löytää tärkeään asiantuntijarooliin sopiva henkilö, koska eivät itse ole onnistuneet sellaista löytämään.

 

Kun mennään Suomessa vuosi tai kaksi tästä eteenpäin sillä olettamuksella, että talous jatkaa nousuaan, tulee se vielä kasvattamaan huomattavasti headhuntereiden tarvetta. Yhä useampi yritys tarvitsee uusia työntekijöitä tukemaan kasvua ja samalla yhä useampi tulee myös tuskailemaan, kun sopivia henkilöitä ei ole tarjolla tai ei ainakaan aktiivisten työnhakijoiden joukossa.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Uusimmat

Blogista

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.