Vasta viimeisen muutaman vuoden aikana suomalaiset ovat aidosti löytäneet LinkedInin ja siitä on tullut monille yksi sosiaalisen median suosikkikanavista. Yksi syy tähän on se, että LinkedIn on pysynyt erittäin hyvin business lähtöisenä kanavana ja turhat kesäterassifiilistelyt ovat jääneet Facebookkiin ja Instagramiin. Toki LinkedInistäkin löytyy paljon puutteita ja tämän viimeisen massiivisen uudistuksen jälkeen olen useita kertoja miettinyt, että miten noin isossa talossa voidaan mennä niin pahasti pieleen. Nyt pikkuhiljaa tuttuja toimintoja on tuotu takaisin ja varmaan joidenkin kuukausien päästä ollaan kutakuinkin siinä tilanteessa, mistä lähdettiin. En tosin tiedä kenen idea LinkedInissä oli laittaa kaikki 500 miljoonaa käyttäjää “beta version testaajiksi”. No palautetta ovat ainakin saaneet, siitä ei ole epäilystäkään.
Vaikka uudistuksen myötä LinkedIniin käytettävyys on hyvin kaukana siitä mitä se oli, se ei silti riitä syyksi, että siellä alkaisi itse loistamaan poissaolollaan ja suosimaan muita kanavia. Varsinkin kun muita vastaavia kanavia ei oikein ole. Mikäli vielä mietit, miksi sinun kannattaisi aktivoitua LinkedInissä, niin seuraavassa löytyy siihen loistavat 5 syytä. Paljon enemmänkin voisin listata, mutta mennään nyt näillä:
Verkostoituminen
LinkedIn on “the” paikka verkostoitumiselle business maailmassa ja paljon parempaa ja helpompaa paikkaa ei ole sitä tehdä. Oman verkoston tärkeydestä kirjoitin ihan oman kirjoituksen, jonka voit lukea täältä: https://inhunt.fi/2017/04/paras-tyonhaun-valinen-oma-verkosto/
Oman brändin rakentaminen
Tästä olen jo kirjoittanut ja puhunut vuosia ja sen rooli vain korostuu päivä päivältä. LinkedIn tarjoaa loistavan kanavan levittää helposti itsestään positiivista kuvaa ja leimata itsensä jonkin alan tai asian asiantuntijaksi – aluksi omassa verkostossa ja pikku hiljaa myös sen ulkopuolella.
Itsensä kehittäminen
LinkedIn on loistava paikka myös oman osaamisensa kehittämiseen. Ihan sillä, että seuraa mielenkiintoisia aiheita, mielenkiintoisia henkilöitä tai heidän kirjoituksiaan oppii koko ajan todella paljon. LinkedInissä on todella paljon luettavaa, mutta myös katsottavaa ja esim. LinkedInin Learning platform on loistava paikka oppia uutta ja syventää omaa osaamista, mikäli englanti vain taipuu.
Työnhaku / uudet mahdollisuudet
Viime vuosien selkeä trendi on ollut se, että yrityksien työpaikkailmoittelu liikkuu sosiaaliseen mediaan ja ennen kaikkea LinkedIniin. Tämän lisäksi LinkedInissä liikkuu todella paljon ”piilotyöpaikkoja” mm. headhunterien kautta. Ei ole mikään salaisuus, että LinkedIn onkin tänä päivänä yksi headhuntereiden sekä rekrytoijien tärkeimmistä kanavista, kun etsitään uusia osaajia.
Myynti
Olet varmaan jo kuullut sanan Social Selling. Se on todella laaja käsite, jota en tässä lähde avaamaan, mutta lyhykäisyydessä tarjoaa myös LinkedIn loistavat mahdollisuudet tehdä lisää kauppaa. Henkilökohtaisesti hyödynnän sitä todella paljon ja koko ajan enemmän ja enemmän kaupalliset keskustelut, yhteistyöneuvottelut yms. saavat alkunsa juurikin tuossa kanavassa.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.