Työpaikkailmoittelu on kovaa vauhtia siirtymässä sosiaalisiin medioihin kuten LinkedIn ja Facebook. Tämä selviää suoraan Duunitorin teettämästä vuotuisesta kansallisesta rekrytointitutkimuksesta:

 

 

LinkedIn ja Facebook ovat siis molemmat jo ohittaneet perinteiset rekrytointikanavat kuten TE-palvelut, Oikotie ja Monster. Eikä syyttä. Miksi ei ilmoitettaisi työpaikoista niissä samoissa kanavissa, joissa osaajat muutenkin liikkuvat ja rekrymainontaa voidaan aidosti kohdentaa tarkkaan halutulle kohderyhmälle?

 

Rekrytoijien mielenkiintoa sosiaalisia medioita kohtaan ei varmasti ainakaan laske sekään, että esim. LinkedInin viime vuonna teettämä Global Talent Report kertoi, että 90% LinkedInin käyttäjistä on kiinnostunut ainakin kuulemaan uusista työmahdollisuuksista:

 

 

 

Iso muutos on tapahtunut

 

Viimeisen 5 – 10 vuoden aikana on tapahtunut erittäin iso muutos. Digitalisaation mukanaan tuoma avoimuus, läpinäkyvyys ja ylipäätänsä tiedon lisääntyminen ovat tehneet sen, että työntekijöiden kiinnostus on herännyt ja nyt uskalletaan avoimemmin katsoa myös uusia haasteita vaikka ollaankin samaan aikaan toisella työnantajalla töissä.

 

Sosiaalisilla medioilla on myös tähän ollut sormet pelissä. Ennen tarvitsi mennä erikseen selailemaan puuduttavia työpaikkasivustoja, mikäli halusi tietää minkälaisia paikkoja on haussa. Nyt jokainen törmää mielenkiintoisiin avoinna oleviin työpaikkoihin lähes päivittäin.

 

Rekrytoijista on myös tulossa koko ajan luovempia ja nyt ei enää tyydytä ilmoittelemaan pelkästään esim. LinkedIn jobs -osiossa. Nyt on ymmärretty, että sosiaaliset mediat tarjoavat myös mielettömät mahdollisuudet kohdennetulle rekrymainonnalle ja näin sitä hyvin usein huomaakin jonkun mielenkiintoisen tehtävän omassa home feedissaan. Siinä ei ole sitten tarvinnut kuin oma esimies vähän sanoa huonosti edellispäivänä ja näin hiiri saattaakin yllättäen hakeutua ilmoituksessa olevan ”easy apply” napin päälle. Parilla klikkauksella onkin sitten hakemus ja omat tiedot lähtenyt rekrytointia hoitavalle henkilölle.

 

 

Facebookin luonne muuttumassa

 

Kansallisen rekrytointitutkimuksen tuloksissa erityisen mielenkiintoista oli Facebookin nousu merkittävänä rekrytointikanavana. Jälleen kerran en itse ihmettele sitä yhtään. Onhan se kanava, jossa vietetään päivittäin paljon aikaa ja jossa käytännössä kaikki ovat. Nopea Googlaus kertoi, että keskivertoamerikkalainen kuluttaa Facebookissa n. 40 minuuttia päivässä ja kun otetaan kaikki käyttäjät maailmasta, on keskimääräinen aika n. 20 minuuttia.

 

Facebook tarjoaa myös yrityksen työntekijöille erittäin helpon tavan jakaa tiedon avoinna olevasta tehtävästä omalle verkostolleen. Myös Facebookin valtava datamäärä ja jatkuvasti kehittyvät mainonnan työkalut, tekevät avoimen tehtävän mainontamisesta ja kohdentamisesta lähinnä pelottavan helppoa.

 

Mielenkiintoista on myös se, että Facebookin luonne on ollut pikku hiljaa muuttumassa hyvin paljon suvaitsevammaksi työelämää kohtaan. Tästä esimerkkinä ovat esimerkiksi erittäin aktiivisena käyvät työelämän eri keskusteluryhmät. Asia, jossa LinkedIn on epäonnistunut todella isosti ja siellä olevat ryhmät lähinnä muistuttavat joitain aavekaupunkeja.

 

On erittäin mielenkiintoista jäädä katsomaan, mihin tämä koko tilanne tulee vielä kehittymään, kun otetaan sekin huomioon, että rekrytoinnista tulee koko ajan taas haasteellisempaa ja aitoa osaajapulaa on aidosti jo nähtävissä eri toimialoilla sekä tietyissä tehtävissä.

 

Kirjoittanut,

 

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.