Rekrytoinnin trendit 2018

Jaa somessa:

Vuosi on lähestymässä loppua ja näin onkin hyvä paikka tehdä katsaus ensi vuoteen ja käydä läpi, mitä rekrytoinnissa tulee tapahtumaan. Seuraavaan olen listannut satunnaisessa järjestyksessä asioita, joiden uskon olevan entistä enemmän pinnalla vuonna 2018:

 

Osaajapula

Osaajista alkaa todellakin olla pulaa ihan perinteisilläkin toimialoilla ja tehtävissä. Tämän huomaa hyvin mm. siinä, että meillekin tippuu koko ajan enemmän tarjouspyyntöjä suorahauista ihan perustason tehtäviin. Tämä tulee olemaan todella iso haaste myös monelle yritykselle ja merkittävä kasvun este, koska uusien työntekijöiden rekrytoimisesta tulee koko ajan haasteellisempaa.

 

Koulun penkiltä rekryäminen

Osaajapulan takia moni isompi yritys onkin kääntänyt taas katseet aktiivisemmin opiskelijoiden suuntaan, joita voidellaan heti opintojen alusta lähtien. Hesarissa oli tästä hyvä artikkeli pari kuukautta sitten. Voit lukea artikkelin tästä. 

 

Ulkomailta rekryäminen

Osaajapula ohjaa myös tähän ja yritykset entistä enemmän hakevat ongelmaan ratkaisua ulkomailta. Euroopan maista kuten Puola, Bulgaria, Romania jne. löytyy erittäin kovaa osaamista varsinkin IT-sektorille ja Suomi voi näyttää erittäin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Myös kauempaa kuten Intiassa, Kiinassa tai vaikkapa Lähi-Idän maissa on kasvanut koulutettu ja osaava uusi sukupolvi, joka on erittäin avoin uusille työmahdollisuuksille ulkomailla.

Miten sitten Suomi myydään ulkomaalaiselle työntekijälle? Siitä kirjoitin artikkelin alkuvuonna ja siihen pääset tästä. 

 

Työnantajabrändi

Valitettavan usein asioihin herätään vasta sitten, kun on pakko. Ja työnantajabrändi on yksi näistä. Valitettavasti se on myös asia, mitä ei rakenneta hetkessä, eikä siihen ole mitään yksittäistä ratkaisua. Työnantajabrändin kehittäminen vaatii erittäin pitkäjänteistä ja systemaattista työtä jos halutaan, että sillä on pitkälle kantavat vaikutukset.

 

Työntekijälähettiläät

Yksittäiset henkilöt saavat tänä päivänä huomattavasti helpommin huomiota esim. sosiaalisissa medioissa, kuin yksittäiset yritykset. Tämän moni yritys on ymmärtänyt ja kannustaakin työntekijöitään olemaan aktiivinen, kasvattamaan verkostoa ja rakentamaan omaa henkilökohtaista brändiä sosiaalisen median kanavissa.

Samalla, kun näin käy ja henkilö saa positiivista huomiota osakseen, joka liitetään samalla helposti myös hänen työnantajaansa.

Toki riskinä on se, että henkilöt alkavat kiinnostaa esim. kilpailijoita, mutta jos asiat ovat yrityksessä hyvin, niin silloin ei myöskään pitäisi olla huolta siitä, että henkilö saadaan houkuteltua jonnekin muualla.

 

Tekoäly, automaatio ja algoritmit

Algoritmit ovat jo pitkään olleet mukana rekrytoinnissa, mutta nyt myös automaatio sekä tekoäly ovat vahvasti yleistymässä vaikka tosin jälkimmäisestä on muodostunut erittäin iso muotisana, jota viljellään joka yhteydessä, myös rekrytoinnissa, vaikka asia ei ihan näin olisi. Tom Laine kirjoitti tästä hyvän artikkelin, jonka löydät täältä.

 

Datan hyödyntäminen

Osaajapula tarkoittaa mm. sitä, että hakemuksia ei enää meinaa tulla ja jotain on tehtävä. Yksi apu on alkaa tutkia tarkemmin yrityksen rekrytointiprosessia ja lähteä kehittämään sitä esim. datan avulla. Sen avulla on suhteellisen helppo nähdä, mistä ongelmat kiikastaa ja etenkin, mikä tai mitkä rekrytoinnin vaiheista ei toimi. Asiasta kirjoitin viime viikolla ja löydät kirjoituksen tästä.

 

Taitotestit

Tästä asiasta paljon myös näkee keskusteluita ja kirjoituksia. Aletaan ymmärtää, että tässä nopeassa muutoksessa ei välttämättä aina paina henkilön työhistoria vaan pikemminkin konkreettinen osaaminen. Näin ollaan kiinnostuneita testaamaan henkilön konkreettiset taidot perinteisen persoonallisuustestin sijaan.

 

Hakijakokemus

Osaajapula ja hakijoiden niukkuus myös johtaa tähän, että niistä vähäisistä hakijoista halutaan myös pitää parempaa huolta. Hakijakokemus on kaikki se, miten yksittäinen työnhakija kokee asiat rekrytointiprosessin aikana ja ihan siitä lähtien, kun hän lukee, näkee tai kuulee avoinna olevasta tehtävästä.

 

Kohdennettu rekrymainonta

Ilmoitukset perinteisissä kanavissa kuten Mol, Oikotie, Monster jne. eivät tuota enää tarpeeksi hakijoita, vaan pitää yritysten löytää muita keinoja. Yksi koko ajan enemmän ja enemmän käytetty tapa on esim. sosiaalisissa medioissa kuten Facebook tai LinkedIn, kohdistaa mainontaa suoraan henkilöille, jotka voisivat olla kiinnostuneita uudesta mahdollisuudesta. Tästäkin olen tämän vuoden puolella kirjoittanut ja kirjoituksen löydät tästä.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ 

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Sales, Foodservice
Hotellinjohtaja
Viestintä- ja markkinointijohtaja
Toimitusjohtaja, PK-Seutu
Kaupallinen johtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa oranssi paperilennokki poikkeaa valkoisten lennokkien ryhmästä.
13 merkkiä siitä, että tärkeä työntekijäsi on lähdössä
Ironista kyllä, juuri ne työntekijät, jotka ovat eniten sitoutuneet yrityksen menestykseen, voivat aktiivisesti etsiä uusia haasteita. Tämä on yleinen ilmiö,...
nainen pitämässä puheenvuoroa Hallituspaikan haku -valmennuksessa
Hallituspaikan haku -valmennus: Satu Helkama puhui hyvästä hallitustyöstä
Lue Satu Helkaman puheenvuorosta Hallituspaikan haku -valmennuksessa, saat vastauksia mm.mihin hallituksen jäsenen hyvyys pohjautuu?
InHuntBlog_12 ammattia, joita AI ei koskaan korvaa_plain
12 ammattia, joita AI ei koskaan korvaa
Tekoäly muuttaa työelämää vauhdilla, mutta osa ammateista on turvassa vielä pitkään. Lue lisää uudesta blogista >>
InHunt_Blogi_Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta_plain
Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta, sekä kestävää ja vastuullista päätöksentekoa
Vesilaitokset takaavat puhtaan veden ja jätevedenkäsittelyn, mutta muuttuva maailma tuo mukanaan haasteita. Kuntien InHunt auttaa löytämään oikeat asiantuntijat...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.