Suomen talous kasvaa nyt ripeästi ja kasvu on laaja-alaista. Ensimmäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen tuntuu aidosti siltä, että lama / taantuma on vihdoin jäänyt taakse ja yrityksien sekä ihmisten luotto tulevaan on erittäin kova. Myös yrityksissä yleinen ilmapiiri ja tahtotila ovat nyt aivan eri kuin esim. vielä pari vuotta sitten. Nyt uskalletaan tehdä päätöksiä, investoida, rekrytoida uusia työntekijöitä ja kasvaa.
Nämä kaikki ovat erittäin positiivisia uutisia kaikille meille työelämässä mukana oleville. Kun yritykset hakevat kasvua, uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia aukeaa koko ajan myös enemmän työmarkkinoille. Lisäksi, kun näkymät ovat paremmat ja ilmapiiri on positiivinen, myös työntekijät ovat rohkeampia vaihtamaan työpaikkaa sekä ottamaan jopa pienimuotoisia riskejä. Nyt ei tarvitse enää pelätä ja pelata varman päälle. Tiedetään, että uuden työn saaminen ei ole enää niin haasteellista, varsinkin jos oma osaaminen ja brändi ovat kunnossa.
Suurin osa työpaikoista liikkuu yritysten ja sen työntekijöiden omien verkostojen kautta. Seuraavaksi tärkeimmiksi kanaviksi ovat muodostuneet eri sosiaaliset mediat, kuten Facebook ja LinkedIn. Omat verkostot ja sosiaalinen media menevät myös osaksi päällekkäin ja välillä on vaikea tehdä eroa, kumman kautta oikean henkilön löytyminen on tapahtunut, jos sillä kenellekään nyt on mitään väliä.
Se minkä kautta loppuen lopuksi uusi työ tai työntekijä on löytynyt, ei ole niin tärkeää. Tärkeämpää on työnhakijana ymmärtää, minkälaiset henkilöt yleensä vievät parhaat paikat päältä ja saavat mielenkiintoisia yhteydenottoja kerta toisensa jälkeen.
Näitä henkilöitä yhdistää tänä päivänä hyvin usein yksi asia: Heillä on oma henkilöbrändi kunnossa. Hyvä henkilöbrändi ei tarkoita välttämättä sitä, että olisi kaikkien tuntema henkilö. Toisilla (lue: pienillä) aloilla riittää usein sekin, että oma nimi ja osaaminen ovat laajalti alan sisällä tiedossa. Kuitenkin hyvällä henkilöbrändillä viitataan tänä päivänä usein siihen, miten henkilö on esillä eri online kanavissa ts. onko hänen ”online presenssi” kunnossa vai ei.
Voit ihan itse miettiä, kumpaan rekrytoija kallistuu, kun hänellä on kahden suhteellisen tasavahvan ehdokkaan CV:t auki tietokoneellaan. Molemmat CV:t ovat päällisin puolin kunnossa, mutta toinen hakijoista on myös vahvasti tuonut itseään ja osaamistaan esiin eri kanavissa. CV:stä löytyy linkit LinkedIn profiiliin sekä Twitteriin, joissa henkilö tuo omaa osaamistaan ja aktiivisuuttaan esiin kiinnostavalla tavalla. Tämän lisäksi henkilö on lisännyt CV:n loppuun kohtaan harrastukset & vapaa-aika linkin hänen Instagram profiilin. Kun rekrytoija klikkaa linkkiä, siirtyy hän suoraan henkilön Instagramiin, jossa hakija ei niinkään korosta ammatillisia asioita, vaan näyttää henkilö hänen elämästään myös sitä toista tärkeää puolta. Näin rekrytoija oppii hakijasta heti todella paljon nähden, mitä asioita hän arvostaa työelämän puolella ja miten viettää vapaa-aikaansa.
Kumpaan luulet, että rekrytoija on ensiksi yhteydessä?
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.