Tom Laine, tuo kaikkien tuntema LinkedIn -guru, antaa www-sivuillansa tammikuun aikana yhden uuden vinkin jokainen päivä sosiaalisen median käyttöön.
Muutama päivä sitten silmiini osui yksi hänen postauksensa, joka käsitteli hakijakokemuksen merkitystä. Sen johdosta siirryin hänen sivuillensa ja syvennyin tarkemmin asiaan. Kun aloin lukemaan kirjoitusta, niin selvisi, että ei ollut kyse vain yhdestä mielenkiintoisesta faktasta, vaan pidemmästä listasta erilaisia faktoja.
Jos ymmärsin oikein, niin tätä listaa Tom tulee jatkamaan aina yhdellä kohdalla tammikuun loppuun asti. Seuraavassa kuitenkin muutama ihan mielenkiintoinen poiminta tuosta kirjoituksesta jo tässä vaiheessa:
1. 86% HR ammattilaisista on sitä mieltä, että rekrytointi alkaa muistuttaa koko ajan enemmän markkinointia. (iCIMS2016)
2. Yritykset uskovat, että sosiaalisen median markkinointitaidot ovat eniten kysyttyjä HR-taitoja vuoteen 2020 mennessä. Toisena tulee datan analysointi. (Career Arc 2017)
3. Lähes 60%:lla hakijoista hakijakokemus on ollut heikko ja 72% heistä jakavat kokemuksensa, joko verkossa tai jonkun kanssa suoraan. (CareerArc, 2017)
4. Ehdokkaat luottavat työntekijöihin kolme kertaa enemmän kuin työnantajiin, kun on kyse tiedosta, minkälaista yrityksissä on työskennellä. (LinkedIn, 2016)
5. 78% ehdokkaista uskoo, että hakijakokemus on suoraan verrannollinen siihen, miten yritys arvostaa sen työntekijöitä. (Talent Adore 2017)
Itselleni osa näistä oli jo tuttuja, mutta oli siinä mukana pari uuttakin. Kaiken kaikkiaan, nuo kohdat vain vahventavat sitä käsitystä, että rekrytointi on aidosti isossa murroksessa ja se laittaa, niin HR-ammattilaiset, kuin yrityksetkin ihan tosissaan uusiutumaan, mikäli haluavat pysyä vielä kilpailussa mukana.
Alkuperäiseen artikkeliin pääset tästä: http://www.tomlaine.com/top-31-important-employer-branding-statistics/
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.