Viime viikolla osallistuin Tom Laineen pitämään webinaariin ”Some työnhaussa”. En ajatellut, että hirveästi siitä itselleni uutta tarttuisi, mutta välillä on hyvä myös tarkistaa, että omat tiedot ja osaaminen ovat ajan tasalla. Tom on Suomen kokenein LinkedIn-asiantuntija sekä sosiaalisen median rekrytoinnin ja työnhaun kouluttaja ja näin häneltä jos joltain kuulee uusista ominaisuuksista, kikoista, trendeistä, algoritmimuutoksista yms. aina ensimmäisenä.

 

Tein kuitenkin webinaarista aktiivisesti muistiinpanoja ihan sillä ajatuksella, että kirjoittelen sitten tänne InHuntin blogiin mielestäni niistä ne tärkeimmät. Näin myös kaikki te muut, jotka ette webinaariin osallistuneet, saatte ne tietoonne. Uskoisin myös, että alla kirjoittamistani asioista löytyy myös useita sellaisia, jotka helposti jäivät kuulijoilta huomioimatta, vaikka webinaariin osallistuikin.

 

  • Tom aloitti muutamilla tilastoilla, joista aika mielenkiintoinen oli se, että vain alle yksi neljäsosa työnhakijoista työllistyy avointa työpaikkaa hakien. Eli sellaista työpaikkaa, joka on vaikka ilmoitettu oikotie, monster tai duunitori palveluissa. Samaan hengenvetoon Tom totesi, että se on yhtä iso määrä kuin niitä, jotka ovat työllistyneet Facebookissa ”huutelemalla” työn tarpeesta omaan verkostoon. Ja tämä on siis Tomin mukaan ihan tutkittua faktaa.

 

  • Työpaikkailmoittelu siirtyy koko ajan enemmän sosiaaliseen mediaan ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että ihmiset ovat siellä. Facebookissa on tällä hetkellä n. 2,6 miljoonaa suomalaista aktiivista käyttäjää ja näin sieltäkin pystytään tavoittamaan myös ne, jotka eivät ole aktiivisesti etsimässä uusia työmahdollisuuksia.

 

  • Suosituimmat kanavat somerekrytointiin ovat LinkedIn, Facebook, Twitter ja Instagram. Ja juurikin tuossa järjestyksessä. Muita kanavia, joita käytetään ovat mm. Periscope, Google+, Whatsapp ja Snapchat.

 

  • Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa joutuu usein (ei aina) tekemään itse jalkatyön ja etsiä työpaikat. Facebookissa yksi tehokas tapa on liittyä erilaisiin ryhmiin, joissa jaellaan aktiivisesti avoimia työpaikkoja. Twitterissä ja Instagramissa oikea tapa on hakea postauksia häshtägeillä kuten #rekrytointi #rekry #duunit jne.

 

  • Sponsoroidut työpaikkailmoitukset mm. LinkedInissä ja Facebookissa ovat koko ajan lisääntymässä. Niillä tarkoitetaan siis yrityksien postauksia avoinna olevista työpaikoista, joita ”sponsoroidaan” rahalla, jotta ne ilmestyisivät käyttäjien home fiideihin.

 

  • Jos et ole näitä fiidissäsi vielä nähnyt, voi se johtua siitä, että profiilisi tiedot ovat puutteelliset. Sponsoroituja työpaikkailmoituksia kohdennetaan eri profiileista löytyvien perustietojen avulla ja näin jos profiilista puuttuu jokin tärkeistä perustiedoista, on varmaa, että sponsoroidut työpaikkailmoitukset eivät henkilöä löydä.

 

  • Esimerkiksi LinkedInissä suomalaisista käyttäjistä vain 45% on laittanut asuinkaupungin profiilin perustietoihin. Näin jos rekrytoiva yritys kohdentaa sponsoroidun postauksen esim. Turussa asuville, ei se silloin tule näkymään kuin heillä, jotka ovat Turun määritelleet asuinkaupungiksi. Toki jos tuon prosenttiluvun tiedostaa, voi yritys miettiä, onko edes kyseisen filtterin käyttäminen tällä hetkellä LinkedInissä järkevää vai pitäisi hakua kohdentaa muilla filttereillä, joita on yhteensä 14-16 erilaista vähän mainostyypistä riippuen.

 

  • Jos yksi sosiaalinen media työpaikan hakemiselle pitää valita, on se LinkedIn. Siellä on tänä päivänä jo reilu miljoona suomalaista käyttäjää. Miljoonan käyttäjän raja meni epävirallisesti rikki viime vuonna 22.toukokuuta.

 

  • LinkedIniä käyttää myös yritykset, rekrytoijat ja headhunterit erittäin aktiivisesti ja näin siellä voi hyvinkin käydä niin, että henkilöön ollaan myös suoraan yhteydessä.

 

  • Se miten paljon yhteydenottoja tulee, riippuu paljon siitä, miten täydellinen henkilön profiili on. Onko perustiedot kunnossa, onko mietitty avainsanoja, minkä kokoinen verkosto on (kyllä, verkoston koolla on iso merkitys, miten ylös hakutuloksissa henkilö asettuu), onko helppo olla yhteydessä jne. Tomin ja minun suositus on se, että oman profiilin summaryyn kannattaa laittaa omat yhteystiedot näkyville, mikäli siis toivoo yhteydenottoja.

 

  • Tom painottikin, että ne henkilöt saavat työtarjoukset, jotka ovat tehneet yhteydenottamisesta helppoa. Tavallaan loogista, eikö?

 

  • LinkedIn ei ole enää pelkästään teknisten alojen tai myynnin ja markkinoinnin henkilöiden leikkikenttä. Tom käytti hitsareita esimerkkinä ja näytti esimerkkihakua, jonka oli tehnyt. Siinä oli nähtävissä, että suomalaisia hitsareita LinkedInistä löytyi jo todella paljon ja huomattava määrä oli myös kirjoittanut profiilinsa otsikkoon, että etsii uusia haasteita.

 

  • Suurin osa varsinkin isoista suomalaisista firmoista mahdollistaa työpaikkojen hakemisen suoraan LinkedIn profiilin avulla. Kuitenkin edelleen n. 90% suomalaisista yrityksistä ei sitä mahdollista. Tätä Tom harmitteli ja ihmetteli, miksi yritykset haluavat tahallaan tehdä hakemisesta mahdollisimman vaikeaa? Tätä samaa asiaa olen usein minäkin ihmetellyt täällä InHuntin blogissa.

 

Siinäpä aika paljon asiaa. Jos aihe kiinnostaa enemmän, on InHunt ProEdussa tällä hetkellä myynnissä Tomin verkkokurssi samaisesta aiheesta hintaan 58,90€. Joten jos vähääkään on sellainen tilanne, että työnhaku on päällä, niin hirveästi parempaa sijoitusta et voi rahoillasi tehdä.

 

Kurssin löydät tästä: https://www.inhuntproedu.fi/kauppa/sosiaalisen-median-tyonhaku-verkkokurssi/

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ 

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.