LinkedInin käyttö Suomessa

Jaa somessa:

 

LinkedInin suosio sen kun vain jatkaa kasvamistaan. Merkittävä ero on myös käyttäjien aktiivisuudessa ja siinä kun aikanaan Linkedin oli lähinnä mukava sähköinen CV-pankki rekrytoijille, on siitä lyhyessä ajassa muodostunut erittäin aktiivinen työelämän oma sosiaalinen media. Yksi merkittävä ero myös muihin sosiaalisiin medioihin on siellä vallitseva henki. LinkedInistä puuttuu käytännössä kokonaan ns. trollit, joiden elämän tehtävä on vain levittää yleistä mielipahaa sosiaalisissa medioissa ja pahoittaa mahdollisimman monen ihmisen mieli. Näiden trollien puuttuminen on varmasti omalta osaltaan vaikuttanut erittäin positiivisesti LinkedInin suosioon. Huomaan itsekin aidosti viihtyväni LinkedInissä paremmin kuin muissa sosiaalisissa medioissa, koska siellä aidosti vallitsee hyvä henki ja sieltä löytää paljon mielenkiintoista luettavaa.

 

Mutta miten ja mihin LinkedIniä oikeasti käytetään ja miksi sen suosio on myös Suomessa räjähtänyt kasvuun? Syitä on muitakin, kuin pelkkä trollien poissaolo ja niistä useat selviää LinkedIn-guru Tom Laineen tekemästä uusimmasta tutkimuksesta. Väittäisin, että Tom Laineen spontaani tunnettuus aktiivisten suomalaisten LinkedIn käyttäjien keskuudessa on lähellä 100 prosenttia. Tom on tänä päivänä monessa mukana ja toimii myös InHunt Groupissa Senior Advisorina.

Viikko sitten Tom julkaisi taas mielenkiintoisia lukuja ja tilastoja LinkedIniin liittyen. Tällä hetkellä Suomessa on n. 1.150.000 LinkedInin käyttäjää ja mihin LinkedIniä sitten käytetään, selviää tästä:

 

 

Tulokset vahvistavat vain sitä kuvaa entisestään, joka itselläni on jo pidemmän aikaa ollut. Suurin osa edelleen on LinkedInissä uusien haasteiden perässä, mutta yhä useammat ovat ymmärtäneet sen voiman myös oman henkilökohtaisen brändin rakentamisen näkökulmasta. Se mikä ehkä noista vastausvaihtoehdoista puuttuu, on oman osaamisen kehittäminen, jonka uskoisin myös nousevan aika korkealle. Sen lisäksi, että LinkedInistä löytyy oma Learning-osio, löytää omasta uutisvirrasta mielenkiintoisia keskusteluja sekä artikkeleita, joiden avulla oma osaaminen ja tietotaito kehittyy jatkuvasti.

Mitä sitten ovat ne konkreettisimmat hyödyt, joita käyttäjät ovat kokeneet saaneensa LinkedInistä tulee tässä:

 

 

Merkittävää on nähdä, että yli 30% käyttäjistä on saanut työtarjouksia vaikka ei ole ollut aktiivisesti hakemassa töitä. Tämä vain vahvistaa sitä kuvaa, että LinkedInistä on muodostunut tämän päivän rekrytoijien ja headhuntereiden tärkein kanava löytää potentiaalisia kandidaatteja hakuihin. Vähän reilu 10% kokee, että ei ole saanut palvelusta mitään hyötyä. Nämä henkilöt todennäköisesti kuuluvat siihen surulliseen ryhmään, jotka olettavat asioiden tapahtuvan itsestään, ilman, että itse tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Mikäli elämässä yleensä tai vaikka sosiaalisista medioista meinaa saada jotain hyötyä, tarkoittaa se usein sitä, että täytyy olla ensiksi valmis itse antamaan ennen kuin voi jotain olettaa saavansa.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

 

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.