LinkedInin käyttö Suomessa

Jaa somessa:

 

LinkedInin suosio sen kun vain jatkaa kasvamistaan. Merkittävä ero on myös käyttäjien aktiivisuudessa ja siinä kun aikanaan Linkedin oli lähinnä mukava sähköinen CV-pankki rekrytoijille, on siitä lyhyessä ajassa muodostunut erittäin aktiivinen työelämän oma sosiaalinen media. Yksi merkittävä ero myös muihin sosiaalisiin medioihin on siellä vallitseva henki. LinkedInistä puuttuu käytännössä kokonaan ns. trollit, joiden elämän tehtävä on vain levittää yleistä mielipahaa sosiaalisissa medioissa ja pahoittaa mahdollisimman monen ihmisen mieli. Näiden trollien puuttuminen on varmasti omalta osaltaan vaikuttanut erittäin positiivisesti LinkedInin suosioon. Huomaan itsekin aidosti viihtyväni LinkedInissä paremmin kuin muissa sosiaalisissa medioissa, koska siellä aidosti vallitsee hyvä henki ja sieltä löytää paljon mielenkiintoista luettavaa.

 

Mutta miten ja mihin LinkedIniä oikeasti käytetään ja miksi sen suosio on myös Suomessa räjähtänyt kasvuun? Syitä on muitakin, kuin pelkkä trollien poissaolo ja niistä useat selviää LinkedIn-guru Tom Laineen tekemästä uusimmasta tutkimuksesta. Väittäisin, että Tom Laineen spontaani tunnettuus aktiivisten suomalaisten LinkedIn käyttäjien keskuudessa on lähellä 100 prosenttia. Tom on tänä päivänä monessa mukana ja toimii myös InHunt Groupissa Senior Advisorina.

Viikko sitten Tom julkaisi taas mielenkiintoisia lukuja ja tilastoja LinkedIniin liittyen. Tällä hetkellä Suomessa on n. 1.150.000 LinkedInin käyttäjää ja mihin LinkedIniä sitten käytetään, selviää tästä:

 

 

Tulokset vahvistavat vain sitä kuvaa entisestään, joka itselläni on jo pidemmän aikaa ollut. Suurin osa edelleen on LinkedInissä uusien haasteiden perässä, mutta yhä useammat ovat ymmärtäneet sen voiman myös oman henkilökohtaisen brändin rakentamisen näkökulmasta. Se mikä ehkä noista vastausvaihtoehdoista puuttuu, on oman osaamisen kehittäminen, jonka uskoisin myös nousevan aika korkealle. Sen lisäksi, että LinkedInistä löytyy oma Learning-osio, löytää omasta uutisvirrasta mielenkiintoisia keskusteluja sekä artikkeleita, joiden avulla oma osaaminen ja tietotaito kehittyy jatkuvasti.

Mitä sitten ovat ne konkreettisimmat hyödyt, joita käyttäjät ovat kokeneet saaneensa LinkedInistä tulee tässä:

 

 

Merkittävää on nähdä, että yli 30% käyttäjistä on saanut työtarjouksia vaikka ei ole ollut aktiivisesti hakemassa töitä. Tämä vain vahvistaa sitä kuvaa, että LinkedInistä on muodostunut tämän päivän rekrytoijien ja headhuntereiden tärkein kanava löytää potentiaalisia kandidaatteja hakuihin. Vähän reilu 10% kokee, että ei ole saanut palvelusta mitään hyötyä. Nämä henkilöt todennäköisesti kuuluvat siihen surulliseen ryhmään, jotka olettavat asioiden tapahtuvan itsestään, ilman, että itse tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Mikäli elämässä yleensä tai vaikka sosiaalisista medioista meinaa saada jotain hyötyä, tarkoittaa se usein sitä, että täytyy olla ensiksi valmis itse antamaan ennen kuin voi jotain olettaa saavansa.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

 

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Konttorinjohtaja
FläktGroupFinland_Executive_Headhunter_Harri_Knaapi_358458698228
TALOUSJOHTAJA | FINANCE DIRECTOR
TALOUSJOHTAJA | CFO | CHIEF FINANCIAL OFFICER
Headhunteriksi InHunt Groupille
Tekninen johtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Pekka Puustinen ja Tarja Ilvonen Hallitushakujen koulutuksen 5. alumnitilaisuudessa. Pekka oli keynote speaker tilaisuudessa. Tarja Ilvonen InHunt Groupista vetää tilaisuutta.
Status ja titteli sivuun hallitustyössä
InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen 5. alumnitilaisuudessa hallitusammattilainen Pekka Puustinen haastoi pohtimaan hallitustyön ydintä: miten oma arvolupaus...
somebanner blogille Kansainvälistymisen mallit pk-yrityksille​, InCrest ja InHunt World.
Kansainvälistyminen ei ole enää vain suuryritysten pelikenttä
Kansainvälistyminen pk-yrityksille tarjoaa enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan – mutta onnistuminen vaatii selkeän kasvustrategian. Tässä blogissa InCrestin...
Kolme yrittäjää juhlimassa omistajanvaihdoksen onnistunutta strategiaa kokoustilassa, kaksi miestä lyö ylävitosen ja nainen taputtaa.
Uutta kohti – omistajan vaihdos mahdollisuutena
Omistajanvaihdos ja yrityksen myynti voivat olla yrittäjälle uusi alku – ja yritykselle kasvun mahdollisuus. Hyvä valmistautuminen lisää arvoa ja houkuttelee...
InHunt Group toimi kumppanina Finnish Consulting Groupin hallituksen jäsenen haussa. Hallituksen puheenjohtaja Minna Karhusen pikkukuva bannerissa ja nostoteksti: "hallitusprosessi oli paitsi antoisa, myös oivalluttava."
Kun hallitukseen tulee uusi jäsen, uudistuu myös koko tiimi – FCG:n kokemus hallitushausta
Kun hallitukseen valitaan uusi jäsen, uudistuu koko tiimi. FCG:n hallitushaku toteutettiin yhteistyössä InHunt Groupin kanssa, ja prosessi toi esiin, miten hallituksen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.