Miten onnistua viennissä?

Jaa somessa:

Suomessa on jo yli 20 000 vientiyritystä. Vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen on syntynyt yli 5 000 uutta vientiin tähtäävää PK-yritystä, niistä yli 70% eli reilut 3 500 palvelualalle. Uusien perustettavien yritysten tahtotiloja ovat enemmän kuin koskaan aikaisemmin kasvuhakuisuus ja kansainvälisyys.

Finnveran viime kesäkuussa julkaistussa vientikaupan rahoitusbarometrissä jopa yli puolet vastaajayrityksistä kertoi suunnittelevansa viennin aloittamista uusiin kohdemaihin. Vastaajat ilmoittivat tämän hetken tärkeimmiksi vientimaikseen seuraavat (TOP 10): Ruotsi (52%), Saksa (40%), Norja (26%), Venäjä (23%), Viro (22%), USA (20%), Iso-Britannia (17%), Ranska (16%), Kiina (15%) ja Puola (13%).

Kysyttäessä mihin maihin yritykset ovat suunnittelemassa vientikaupan aloittamista, esiin nousivat aika lailla samat maat, eli Saksa (14%), Ruotsi (13%), Norja (13%), USA (12%), Kiina (11%), Ranska (10%), Iso-Britannia (10%), Venäjä (9%), Tanska (8%) ja Kanada (6%).

 

Miten onnistua myynnissä?

InHunt Groupille ja InHunt Worldille tuli viime vuonna ennätysmäärä toimeksiantoja ja neuvontapyyntöjä suomalaisilta vientiyrityksiltä, jotka eivät ole vielä onnistuneet viennissään haluamallaan tavalla ja toivoivat siksi apua vientistrategioidensa jalkauttamiseen, erityisesti henkilövalintoihinsa. Lähes jokaisessa tapauksessa apua tarvittiin seuraavissa valintatilanteissa:

 

1. Vientimyyjät, jotka toimivat Suomesta käsin

• Hakukriteereinä mm. kielitaito, paikallistuntemus kohdemaissa (toimintatavat, kulttuuri yms.), paikalliset verkostot, näytöt onnistumisista aikaisemmin samoilla alueilla

→ InHunt Groupissa toimii Suomessa peräti kuusi Headhunteria, jotka ovat itse rakentaneet ja johtaneet menestyneitä vientiyrityksiä (vankka tehtäväosaaminen)

 

2. Vientimyyjät, jotka asuvat kohdealueilla joko työsuhteessa tai myyntiagentteina

• Hakukriteereinä paljolti samat, lisäksi varsinkin myyntiagentteja käyttäessä korostui se miten agentit saadaan sitoutumaan riittävästi juuri tähän päämieheen hyvän tuloksen varmistamiseksi

→ InHunt Worldin kansainväliset headhunterfirmat 31 eri maassa auttoivat esimerkillisen hyvin etsimään, löytämään ja houkuttelemaan sopivimmat henkilöt tehtäviin

 

3. Paikalliset jälleenmyyjäverkostot kohdemaissa

• Tärkein kysymys mikä nousi esille, oli se millä keinoilla saadaan rakennettua toimiva jälleenmyyjäverkosto. Eli kannattaako rakentaa Suomesta käsin vai etsiä paikalliset rakentajat eri maista?

→ InHunt Worldilta löytyy lääkkeet tähänkin

 

Kysy neuvoa!

Vienti on Suomen kansantaloudelle äärimmäisen tärkeä asia. Vientiyritykset ovat osoittaneet hienosti aktiivisuutensa kysymään neuvoja asiantuntijoilta, ennen kuin tekevät tärkeitä investointipäätöksiä. Me haluamme auttaa niissä tilanteissa, kun yritykset tarvitsevat henkilökuntaa vientinsä onnistumiseen ja myös pystymme auttamaan. Joten ota meihin yhteyttä, niin jutellaan ja katsotaan, miten saadaan vientiä eteenpäin.

 

 

Kirjoittanut,

Kari Juutilainen

Toimitusjohtaja

InHunt Group

+358 40 658 4242

kari.juutilainen@inhunt.fi

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Intendentti
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Hallitusammattilainen
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_ai_1200x630px
Tekoäly strategian liimana – näin yhdistät vision ja liiketoiminnan jokapäiväiseksi tekemiseksi
Strategia epäonnistuu, jos se jää vain johdon visioksi tai kalvosarjaksi. Vision ja arjen välille tarvitaan silta, ja yhä useammin se silta on tekoäly. Kun tavoitteet...
Kuvasa henkilö tekemässä työpaikkahakemusta tietokoneella.
Headhunterin näkökulma: Miksi hakemusta ei kannata jättää viime tippaan?
Julkisella sektorilla on yhä yleistä jättää työhakemus aivan viime tipassa. Mutta mitä se kertoo hakijasta ja mitä headhunter ajattelee siitä? Lue, miksi ajoissa...
Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori_1200x630px
Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori!
Moni strategia jää suunnitelman tasolle, koska kilpailuetu puuttuu. Kun kilpailuetu määritellään, siitä tulee strategian moottori, joka ohjaa valintoja ja tuo...
Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.