Haluatko, että headhunter löytää sinut LinkedInissä? Näiden vinkkien avulla se onnistuu
Tänä päivänä LinkedInistä löytyy yli 900 miljoonaa ammattilaista. Suomalaisiakin siellä on jo yli 1,6 miljoona. LinkedIn ei ole enää vain headhuntereiden, rekrytoijien ja työnhakijoiden pelikenttä, vaan on siitä viimeisten vuosien aikana muodostunut erittäin aktiivinen sosiaalinen media. Käyttäjät jakavat aktiivisesti mielenkiintoisia työelämään, toimialoihin ja omaan osaamiseen liittyviä artikkeleita, havaintoja, ajatuksia ja keskustelu käy vilkkaana.
Tämän lisäksi on LinkedIn se tärkein kanava rekrytoijien sekä headhuntereiden keskuudessa, kun lähdetään proaktiivisesti etsimään osaajia avoinna oleviin positioihin. Seuraavassa kerron, miten voit varmistaa sen, että profiilisi nousee esiin yhä useammin:
Ymmärrä, miten headhunterit ja rekrytoijat käyttävät LinkedIniä
Ennen kuin edes mennään tärkeimpään asiaan eli omaan profiilin, on ennen sitä hyvä ymmärtää, miten rekrytoijat ja headhunterit käyttävät LinkedIniä tai tarkemmin sanottuna sen recruiter-tiliä ja hakutyökaluaan. Siitä olen kirjoittanut pari vuotta sitten ja vaikka kirjoituksesta on jo aikaa, niin on se edelleen suhteellisen paikkaansa pitävä ja sen avulla ymmärtää paremmin, miten potentiaalisia henkilöitä haetaan. Eli lue kirjoitus ja kurkkaa verhojen taakse, miten hakutoiminnot toimivat ja miten niitä yleensä käytetään: https://inhunt.fi/2016/01/400-miljoonaa-linkedinissa-kuinka-jaada-headhunterin-haaviin/
Oma profiili kuntoon
Sen jälkeen, kun ymmärtää, miten esim. headhunterit käyttävät LinkedIniä, kun etsivät potentiaalisia kandidaatteja, on huomattavasti helpompi lähteä kehittämään omaa profiiliaan oikeaan suuntaan. Tästä asiasta olen myös kirjoittanut sen verran monta kirjoitusta, että en lähde sitä sen enempää avaamaan ja totean vain sen, että kiinnitä huomiota kuvaan, otsikkoihin, tiivistelmään, työkokemuksiin, taitoihin jne. Mikäli haluat ymmärtää tarkemmin mitä tarkoitan, kannattaa lukea tämä kirjoitus ja katsoa video, jossa käyn läpi omaa LinkedIn -profiiliani esimerkin omaisesti: https://inhunt.fi/2019/01/miten-optimoit-linkedin-profiilisi-oikein/
Verkostosi koko
Oman verkostosi koolla on iso merkitys omaan löydettävyyteen. Tämän lisäksi on siitä muitakin hyötyjä, joita avasin tuoreessa kirjoituksessani ”Viisi syytä miksi kasvattaa verkostoaan LinkedInissä”: https://inhunt.fi/2019/04/viisi-syyta-miksi-kannattaa-kasvattaa-omaa-verkostoa-linkedinissa/
Kirjalliset suositukset
Toisten henkilöiden jättämät kirjalliset suositukset ovat omiaan nostamaan headhuntereiden ja rekrytoijien kiinnostusta ko. henkilöä kohtaan. Siitä minulle ei ole täysin varmaa tietoa, miten ne vaikuttavat suoraan hakutuloksiin, mutta sitäkin enemmän kiinnostavuuteen, kun joku tulee katsomaan profiilia. Kirjallisia suosituksia voi myös helposti pyytää (omassa profiilissa recommendations kohdassa ”ask for a recommendation”), joka on ilman muuta se helpoin tapa nopeasti niitä saada. Eli lähetä viesti muutamalle työkaverillesi, yhteistyökumppanille jne. ja pyydä heitä kirjoittamaan omin sanoin sinusta. Kun he ovat sen tehneet, saat viestin ja voit päättää haluatko julkaista sen profiilissasi.
Artikkelit
Omien artikkelien julkaisu ei ole LinkedInissä ainoastaan helppoa, mutta todella järkevää, varsinkin jos on kiinnostunut uusista haasteista. Omien artikkeleiden kautta on suhteellisen helppoa näyttää ulospäin, että tiedät aidosti asioista ja olet oman alasi asiantuntija. Hyvin harva tätä kuitenkaan tekee ja näin ollen on helppo nousta mielenkiintoiseksi henkilöksi esim. headhuntereiden ja rekrytoijien silmissä. Tästä asiasta eli toisin sanoen oman henkilöbrändin rakentamisesta olen myös kirjoittanut usein, joista tässä yksi suhteellisen tuore: https://inhunt.fi/2018/05/vaikka-et-toisi-itseasi-esiin-joku-muu-sen-tekee/
Profiili kahdella kielellä
On myös hyvä ajatus, että oma profiili löytyy sekä englannin, että suomen kielellä. Se tulee myös vaikuttamaan positiivisesti omaan löydettävyyteen.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska