Tammikuussa kirjoitin kirjoituksen otsikolla ”Hyvä henkilöbrändi vie parhaat työtarjoukset” ja se herätti paljon hyvää keskustelua. Jonkun verran tuli myös palautetta siitä, etteikö osaaminen tai koulutus enää merkkaa mitään, vaan se kuinka osaa tuoda itseään ja osaamistaan esiin esim. sosiaalisissa medioissa?

 

Näitä kommentteja kun luki ja kirjoitti niihin vastauksia, niin ymmärsin kyllä huolen ja kannan, koska monelle itsensä esiin tuominen ei ole sitä ominta. Se ei tosin tarkoita sitä, etteikö se jollekin toiselle olisi ja jos tämä henkilö vie työpaikan oman nenän edestä, ei siinä ainakaan hirveästi kannata jäädä sitä surkuttelemaan vaan miettiä, mitä voisi jatkossa tehdä eri tavalla ja paremmin.

 

Valitettavasti pelkällä CV:llä ei enää ihan hirveän pitkälle rekrytointiproseseissa tänä päivänä mennä. Syykin on hyvin yksinkertainen: hyväkään CV ei hakijasta kerro vielä juurikaan. CV:stä usein perustietojen lisäksi selviää se, kuinka kauan henkilö on ollut töissä ja missä yrityksessä. Sillä tiedolla toki on painoarvoa, mutta jos on edes pikkasen kartalla siitä, mitkä asiat tänä päivänä vaikuttavat lopullisiin päätöksiin palkattavista henkilöistä, kannattaa miettiä, että olisiko jotain muutakin vielä tehtävissä. Yritykset kun tänä päivänä tuppaavat hakevan omaan organisaatiokulttuuriin sopivia  ”hyviä tyyppejä”, oikeita persoonia, oppimishaluisia ja motivoituneita työntekijöitä. Monta asiaa tulee siis usein ennen varsinaista osaamista tai kokemusta, jotka toki usein täytyy sieltä löytyä.

 

”Eikö osaaminen enää merkkaa mitään?”, on siis kysymys, jonka kuulen hyvin usein. Kyllä se merkkaa, mutta ongelma on, että useat eivät osaa sitä millään tavalla tuoda esiin tai myydä rekrytointitilanteessa. Kuvitellaan, että rekrytoijilla on käsissään joku kristallipallo, josta selviää kuinka hyvä henkilö työssään on. Tässä nykymaailmassa on työntekijöillä / työnhakijoilla aidosti mahdollisuus rakentaa omaa brändiä, tuoda itseään esiin ja tehdä itsestään kiinnostava. Todella moni niin tekeekin ja tulee valituksi. Takaako se sen, että henkilö on parempi kuin se toinen? Ei, mutta rekrytoijan on huomattavasti helpompi tarttua kyseiseen henkilöön, joka on nähnyt vähän enemmän vaivaa.

 

Keskustelin myös hyvän ystäväni kanssa tästä ja hänellä oli myös vaikea ymmärtää tätä. Loppujen lopuksi totesin, että näinhän tässä elämässä suurin osa meistä toimii oli sitten kyse vaikka mistä tahansa arkisestakin päätöksestä. Kun menet esim. ruokakauppaan ja siinä leikkelehyllyllä on kaksi täysin vastaavaa tuotetta, joista toinen on paketoitu läpinäkyvään pakettiin johon on lätkäisty valkoinen etiketti päälle, jossa lukee ”kalkkunaleike”. Tämän vieressä on sitten HK:n uunituore uutuus, joka on ollut eri medioissa aktiivisesti esillä viime viikkojen aikana. HK on myös monelle entuudestaan tuttu brändi ja kun HK:n tuote on hinnaltaankin vielä aikalailla sama, niin tarviiko kysyä, että kumpi piikki on ensiksi tyhjä? Kyseessä on siis sama tuote ja sama hinta, mutta jostain kumman syystä toiset menevät kaupaksi vasta siinä vaiheessa, kun toisia ei ole enää jäljellä.

 

Ja ihan samasta asiasta on rekrytoinnissa usein kyse. Ne joilla on osaamista ja muitakin yrityksen hakemia asioita ja osaavat tuoda ne vielä oikealla tavalla esiin, vievät yleensä parhaat paikat päältä. Tänä päivänä he ovat myös enemmissä määrin niitä henkilöitä, joiden puhelin soi usein ja heille tarjotaan spontaanisti, mitä kiinnostavimpia työmahdollisuuksia.

 

Jaksatko nähdä vaivaa ja tuoda itseäsi esiin ts. myydä itseäsi ja omaa osaamistasi rekrytointiprosessin aikana? Se on täysin sinun päätös. Pidä kuitenkin mielessäsi se, että vaikka sinä et sitä tekisi, niin aivan varmasti joku muu sen tekee.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

 

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.