Viime viikolla kirjoitin siitä, kuinka voit itse vaikuttaa siihen, että headhunter löytää sinut LinkedInissä. Tällä viikolla kerron, kuinka autoin ystävääni, joka pyysi apuani ja josta uskon, että voi olla monelle apua omassa tilanteessaan.
Hyvä ystäväni oli toiminut viimeiset kaksi vuotta yrittäjänä täällä Madridissa, mutta hänen yrityksensä ei lähtenyt lentoon. Näin ollen hän päätti lähteä etsimään uutta suuntaa uralleen jonkun toisen yrityksen palkkalistoilta. Hän ei enää ollut varma onko yrittäjyys sittenkään se hänen juttu ja rehellisesti oli palanut loppuun.
Jonkun ajan kuluttua hän kääntyi minun puoleeni ja pyysi neuvoa. Hän on auttanut minua monessa kohtaa, joten ei tarvinnut kahta kertaa miettiä vastaustani. Ensiksi keskustelin hänen kanssaan kahvikupin äärellä hänen tilanteesta ja mitä tulevaisuudeltaan haluaa. Sen jälkeen kävin läpi hänen LinkedIn -profiilia ja CV:tä, jotka molemmat olivat hyvällä tasolla, mutta silti näin niissä paljon parennettavaa. Silmiini osui niissä todella monta sellaista pientä asiaa, jotka aivan turhaan vaikeuttivat hänen etenemistään rekrytointiprosessien alkuvaiheissa.
Yksi merkittävä asia oli se, että hänen nykyisen työn / tittelin kohdalla luki Founder ja hänen profiilin tiivistelmässä painotettiin sanaa Entrepreneur. Totesin hänelle, että nuo asiat varsinkin yhdessä ovat hyvin luotaan pois työntäviä, mikäli hänen tavoite on taas päästä palkkatöihin. Nyt nousee liikaa turhia kysymyksiä pelkästään siitä, onko hän hakemassa uutta työtä jatkaakseen oman bisneksensä pyörittämistä siinä sivussa. Kyseessä oli bisnes, jonka liiketoiminta perustui vahvasti online-maailmaan ja näin ollen se olisi hyvinkin voinut olla mahdollista. Miten pitkäksi aikaa henkilö tulee sitoutumaan vai onko hänen tavoite edelleen oman yrityksen pyörittämisessä? Nuo kysymykset tulevat väkisinkin rekrytoijan ajatuksiin ja ovat jo omiaan siirtämään katseet toisiin henkilöihin. Vinkkasin myös hänelle, että profiilin pääotsikolla, työkokemus-osion ensimmäisellä työpaikalla sekä profiilin tiivistelmällä on iso painoarvo LinkedInin -hakukoneen algoritmissä ja harva hakee sanoilla ”owner”, ”founder” tai ”entrepeneur”, kun etsivät uutta osaajaa. Enemmän siellä on käytössä hakusanat, kuten manager, director, specialist jne.
En missään nimessä kehottanut häntä valehtelemaan, mutta on hyvin normaalia, että vaikka olet osakkaana yrityksessä tai jopa sen perustanut, niin sinulla on myös jokin toinen titteli. Näin kehotin häntä käyttämään mieluimmin sellaista titteliä profiilissaan, joka kuvasi paremmin sitä, mitä hän on tehnyt. Sitten kun pääsee haastatteluun, voi siellä avoimesti kertoa omasta tilanteestasi ja mikä on siihen johtanut.
Vinkeilläni oli se vaikutus, että alkoi ystäväni päästä lähes samantien prosesseissa paremmin eteenpäin sekä alkoi myös saamaan mielenkiintoisia yhteydenottoja, jotka johtivat siihen, että hyvin nopeasti hänellä oli monta konkreettisesta työtarjousta pöydällä. Ystäväni on siis aivan loistava tyyppi, puhuu mm. kuutta eri kieltä sujuvasti, osaa myydä, on erittäin yrittäjähenkinen ja on loistava ihmisten kanssa. Näin vain pikkaisen ohjaamalla häntä oikeaan suuntaan alkoi tuloksia syntyä aivan eri tavalla.
Työnhaussa on erittäin tärkeää yrittää miettiä, mitä headhunteri tai rekrytoija näkee, kun hän katsoo ensimmäisen kerran profiiliasi tai CV:täsi. Pienikin asia voi johtaa siihen, että yhteydenotto tulee tai ei tule. LinkedInissä on myös hyvin helppoa seurata oman profiilin kehittymistä löydettävyyden kannalta, kun LinkedIn kertoo koko ajan, kuinka monta kertaa profiilia (who’s viewed your profile) on käyty katsomassa tai kuinka monta kertaa se on noussut hakutuloksissa esiin. Se oli myös asia, jonka ystäväni minulle heti kertoi, koska hyvin pian vinkkieni ja tehtyjen muutoksien jälkeen vierailut hänen profiilissaan olivat kasvaneet huomattavasti.
Kirjoittanut,
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.