Miten laskea rekrytoinnille ROI

Jaa somessa:

”No onpas kallista. Koska jos teemme itse, niin sittenhän se ei maksa mitään.”

Tuon lauseen olen kuullut todella monta kertaa jopa kokeneen johtajan tai toimitusjohtajan suusta, kun olemme keskustelleet suorahaun (headhunting) hinnoista ihan yleisellä tasolla. Mielestäni on lähinnä pelottavaa, että henkilö, joka ajattelee noin, saa toimia jonkun yrityksen toimitusjohtajana.

Jos yritys hoitaa itse rekrytoinnit, niin vähäänkään fiksumpi henkilö ymmärtää, että kustannuksilta on käytännössä mahdotonta välttyä. Mutta miten sitten laskea rekrytoinnille ROI (Return on Investment)? Tässä kirjoituksessa kerron neljä asiaa, joihin mielestäni tulisi kiinnittää huomiota.

Kustannukset ennen työsopimuksen allekirjoittamista

Näiksi yleisesti mielletään esim. rekrytointikampanjasta koituneet mediakustannukset. Jos rekrytoinnissa käytetään ulkopuolista apua, niin menee nekin suoraan tämän kohdan alle. Kansainvälisissä rekrytoinneissa voivat matkakustannukset myös näytellä merkittävää osaa, kun lennätetään yksi tai useampi henkilö kohdemaahan ja kaupunkiin tekemään haastatteluja.

Rekrytointiin käytetty aika

Kuinka monta henkilöä ja kuinka monta työtuntia on yhteen rekrytointiin laitettu? Kun se on tiedossa, on suhteellisen helppo laskea rekrytointiin käytetty rahasumma. Erityisen tärkeää on kiinnittää tähän kohtaan huomiota silloin, kun henkilön tai henkilöiden päätehtävä ei ole tehdä rekrytointeja, vaan joutuvat he hoitamaan ne kaiken muun työn ohessa. Jos resurssit ovat tehokkaasti käytössä, silloin ei kenellekään pitäisi olla tuntitolkulla luppoaikaa työssään ja näin ollen yleensä rekrytointien hoitaminen on pois jostain muusta.

Yleensä, kun yritykset alkavat laskea tätä auki, huomataan hyvin nopeasti, että ei se rekrytointi olekaan ihan niin halpaa (tai jopa ilmaista!?!?), vaikka ne tehtäisiin itse.

Uuden työntekijän menestyminen tehtävässä

Kun keskustelen asiakasyrityksien kanssa, osalla on hyvin tiedossa se, kuinka kauan heillä yleisesti kestää se, että uudesta työntekijästä tulee tuottava. Yleensä myyntihenkilöiden kohdalla tämä on erittäin helppo laskea ja usein voidaankin sanoa, että myyjä saavuttaa ns. break-evenin kuukausien 6 – 12 kohdalla ja maksaa itsensä takaisin jossain kuukausien 9 – 15 tietämillä. Tämän jälkeen hän siis vasta alkaa tuottamaan yritykselle.

Työntekijän pysyminen yrityksessä

Hyvien työntekijöiden pysyminen on avain menestykseen ja perusta liiketoiminnan kasvulle.

Jos juuri palkattu työntekijä poistuu yrityksestä muutaman kuukauden kuluttua, sillä ei välttämättä ole kovin positiivista vaikutusta sijoitetun pääoman tuottoprosenttiin.

Hyvin usein kuuluukin sanottavan, että uuden työntekijän tulisi pysyä vähintään kaksi vuotta yrityksessä, jotta rekrytointia voidaan pitää onnistuneena. Näin etenkin, jos puhutaan vähintään asiantuntijatason rekrytoinneista, joissa liian suuri ja nopea vaihtuvuus ovat liiketoiminnalle erittäin haitallista.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Myyntijohtaja, Louhe Oy
Vararehtori
Hallintojohtaja
Atria
Group Controller
Projektitoiminnan johtaja  
Uusimmat

Blogista

Kuvassa oleva hallitusammattilainen Tom Nickels piti vaikuttavan puheenvuoron pohjautuen omaan uraansa yrittäjästä hallitusammattilaiseksi.
Tom Nickelsin vinkit: näin suomalaiset yritykset menestyvät tulevaisuudessa
Hallitushakujen valmennuksen alumnitapahtumassa hallitusammattilainen Tom Nickels jakoi vinkkejä menestykseen.
Kuvassa henkilöt miettivät rekrytointisuunnitelmaa kokoustilassa. Kuvan päällä on ikoneita.
Uudet trendit rekrytoinnissa 2025 - nämä yrityksen on hyvä huomioida
Vuonna 2025 rekrytoinnin menestyjät hyödyntävät tekoälyä tehokkaasti, mutta eivät unohda inhimillisyyden merkitystä.
7 parasta vinkkiä palkkaneuvotteluihin. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät toisiaan.
7 parasta vinkkiä palkkaneuvotteluihin – Vältä alipalkkausta
Palkkaneuvottelut voivat olla haastavia. Lue nämä 7 vinkkiä, jotka auttavat sinua menestymään palkkaneuvotteluissa ja välttämään alipalkkauksen.
Kuvassa oranssi paperilennokki poikkeaa valkoisten lennokkien ryhmästä.
13 merkkiä siitä, että tärkeä työntekijäsi on lähdössä
Ironista kyllä, juuri ne työntekijät, jotka ovat eniten sitoutuneet yrityksen menestykseen, voivat aktiivisesti etsiä uusia haasteita. Tämä on yleinen ilmiö,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.