Parisen viikkoa sitten julkaisimme ensimmäisen postauksemme Instagramissa. Kanava on ollut tapetilla ja keskustelun aiheena jo vuosia, mutta sinne ei olla menty ennen kuin meillä on ollut selkeänä, miten ja mitä siellä halutaan viestiä ja millä tavalla tuottaa seuraajillemme lisäarvoa.
Meillä InHuntissa kaikki, mitä tulee sosiaaliseen mediaan, tehdään sisäisesti ja näin tarkoittaa se myös sitä, että resurssit ovat suhteellisen rajatut. Näin ei ole järkeä lähteä tekemään jotain vain sen takia, että siellä pitäisi olla. Ainoa asia, jossa ollaan turvauduttu ulkopuoliseen apuun on meidän vlogien kuvaaminen ja editointi, joiden takaa löytyy henkilö nimeltä Joonas Villanen.
Ongelma, jonka valitettavan usein näkee eri yritysten somekanavien kohdalla on se, että niihin on lähdetty vain sen takia, että niissä ”pitää” olla. Ei kuitenkaan olla ymmärretty, että niiden hoitamiseen kuluu todella paljon aikaa ja jatkuva muutamankin postauksen viikkotahti on yllättävän vaativa varsinkin jos jokaisella postauksella pyrkii tarjoamaan seuraajillensa jotain. Usein myös huomaa, että julkaisujen takana on yhteistyökumppani ja näin sisältö saattaa jäädä hyvinkin pinnalliseksi.
Instagramissa InHunt Group tulee tarjoilemaan pelkästään työnhakijoille suunnattua sisältöä vinkkien, vlogien ja blogien muodossa. Suhteellisen uusi Instagram TV eli IGTV tekee myös meille Instagramista nyt mielenkiintoisemman alustan, koska se mahdollistaa pitempien videoiden julkaisun suoraan profiilissa. Ennen kun videoiden maksimipituus oli 1 minuutti.
Myös aika ajoin tulemme viestimään meillä julkisessa haussa olevista avoinna olevista työpaikoista, mutta nekin valitsemme sen mukaan, joiden uskomme kiinnostavan Instagram -tilimme seuraajia. Jo mm. LinkedInissä, Facebookissa ja Twitterissä ilmoitamme käytännössä kaikista meneillä olevista julkisista hauista aina vuorollaan ja näin ei ole tarvetta tehdä sitä yhdessä kanavassa lisää. Instagram tuleekin meillä selkeästi eroamaan sisällöltään meidän muista sosiaalisen median kanavista.
Mitä sitten seuraavaksi? Uusia kanavia syntyy jatkuvalla tahdilla ja niistä selkeästi merkittävän on TikTok, joka tällä hetkellä kasvaa räjähdysmäisesti ympäri maailmaa. Erityisesti se on nuorten ja lasten suuressa suosiossa ja yksi sovelluskauppojen ladatuimmista sovelluksista. Lyhyesti kerrottuna TikTok on sosiaalisen median sovellus, jossa julkaistaan 15 sekunnin tai 60 sekunnin mittaisia videoita. Sovelluksella voi kuvata videoita ja muokata niitä monin eri tavoin ja TikTok on panostanut paljon erilaisiin filttereihin, musiikkeihin tai ääniraitoihin.
InHuntia tuskin sovelluksesta tulee ihan vähään aikaan löytymään juurikin edellä mainituista syistä. Se on kuitenkin kanava, jota täytyy pitää silmällä varsinkin siinä vaiheessa, jos TikTokin käyttäjäkunta alkaa kypsentyä, kuten yleensä somekanavilla on ollut tapana. Ja kun näin käy, niin alkaa nuoriso sitten taas siirtyä jonkun uuden sovelluksen pariin, kun on jo käynyt esim. Instagraminkin kohdalla.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.