Rekrytointi on aina myös panostus yrityskulttuuriin

Jaa somessa:

Mitä oikein tapahtuu, kun kaikin puolin hyvältä vaikuttanut rekrytointisi ”sammahtaa” muutaman ensimmäisen kuukauden jälkeen? Haastatteluissa muutosvoimaa uhkuva henkilö osoittautuukin yllättävän värittömäksi, hajuttomaksi ja mauttomaksi, joka ei enää vakuutakaan, ja tavoitteisiin pääsykin näyttää epävarmalta.  Mikä meni vikaan?

On tyypillistä, että yritys eri vaiheissaan kohtaa paineita liittyen yrityksen toimintakulttuurin kehittämiseen. Yrityksen vallitseva toimintakulttuuri voi olla vanhentumassa tai huomataan sen olevan jo vanhentunut johtuen muutoksista strategiassa, kasvun tuomasta uudelleenorganisointitarpeesta yrityksen johdossa, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden muutoksista jne. Nykyinen toimintakulttuuri saattaa näkyä yrityksessä ei-toivottuna ajatteluna ja toimintana liittyen asiakkaisiin, yhteistyöverkostoihin ja vaikkapa johtamiseen ja yhteistyöhön. Vanhentunut toimintakulttuuri näkyy pahimmillaan asiakkaiden menettämisinä ja heikompana kilpailukykynä. Lopulta kilpailijat ajavat ohi.

Kuten hyvin tiedetään, toimintakulttuurin muutos ei tapahdu sormia napsauttamalla, vaan se vaatii yleensä useamman vuoden määrätietoisen prosessin. Muutos on kuitenkin mahdollinen, ja useissa tapauksissa se on yritykselle myös suoranainen elinehto.

Rekrytoinneilla on yrityksen toimintakulttuurin muuttamisessa merkittävä rooli. Kun henkilövalinnoissa onnistutaan hyvin, uudet johtajat ja työntekijät paitsi osaavat hommansa, myös tukevat haluttua toimintakulttuurin muutosta omalla esimerkillään. Epäonnistunut rekrytointi voi vastaavasti olla yritykseen valittu henkilö, jolla on oikeanlainen osaaminen ja hyviä näyttöjä aikaisemmalta työuralta, mutta hän omaksuu nopeasti nykyisen toimintakulttuurin ei-toivotut piirteet ja alkaa vahvistaa niitä.

Tehokkaan henkilövalinnan lähtökohtana on aina laaja näkemys onnistumisen kriteereistä, joissa huomioidaan paitsi valittavan henkilön henkilökohtaiset kvalifikaatiot, myös tiimiin, yksikköön ja koko yritykseen liittyvät kehittämistavoitteet. InHunt Groupin kehittämä 2 x 360 -työkalu profiilin määrittelyssä yhdistettynä kolmenkymmenenviiden yrityselämässä kokeneen headhunterin tuomaan hakuvoimaan on vahva yhdistelmä tuottamaan yritykselle onnistuneita rekrytointeja. Kaikki kuitenkin lähtee siitä, että ymmärretään yrityksen nykyinen tila sekä mahdollinen tahtotila tulevasta. Me kyllä löydämme sopivimmat henkilöt, mutta jos asiakas ei ole itse tietoinen siitä, mitä se on tai haluaa olla, silloin on hyvin vaikeaa lähteä etsimään juuri oikean tyyppistä henkilöä ja riski virherekrytoinnista on ilmeinen.

Kirjoittanut,

Markku Oikarinen

Senior Headhunter

InHunt Group

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.