Rekrytointi on aina myös panostus yrityskulttuuriin

Jaa somessa:

Mitä oikein tapahtuu, kun kaikin puolin hyvältä vaikuttanut rekrytointisi ”sammahtaa” muutaman ensimmäisen kuukauden jälkeen? Haastatteluissa muutosvoimaa uhkuva henkilö osoittautuukin yllättävän värittömäksi, hajuttomaksi ja mauttomaksi, joka ei enää vakuutakaan, ja tavoitteisiin pääsykin näyttää epävarmalta.  Mikä meni vikaan?

On tyypillistä, että yritys eri vaiheissaan kohtaa paineita liittyen yrityksen toimintakulttuurin kehittämiseen. Yrityksen vallitseva toimintakulttuuri voi olla vanhentumassa tai huomataan sen olevan jo vanhentunut johtuen muutoksista strategiassa, kasvun tuomasta uudelleenorganisointitarpeesta yrityksen johdossa, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden muutoksista jne. Nykyinen toimintakulttuuri saattaa näkyä yrityksessä ei-toivottuna ajatteluna ja toimintana liittyen asiakkaisiin, yhteistyöverkostoihin ja vaikkapa johtamiseen ja yhteistyöhön. Vanhentunut toimintakulttuuri näkyy pahimmillaan asiakkaiden menettämisinä ja heikompana kilpailukykynä. Lopulta kilpailijat ajavat ohi.

Kuten hyvin tiedetään, toimintakulttuurin muutos ei tapahdu sormia napsauttamalla, vaan se vaatii yleensä useamman vuoden määrätietoisen prosessin. Muutos on kuitenkin mahdollinen, ja useissa tapauksissa se on yritykselle myös suoranainen elinehto.

Rekrytoinneilla on yrityksen toimintakulttuurin muuttamisessa merkittävä rooli. Kun henkilövalinnoissa onnistutaan hyvin, uudet johtajat ja työntekijät paitsi osaavat hommansa, myös tukevat haluttua toimintakulttuurin muutosta omalla esimerkillään. Epäonnistunut rekrytointi voi vastaavasti olla yritykseen valittu henkilö, jolla on oikeanlainen osaaminen ja hyviä näyttöjä aikaisemmalta työuralta, mutta hän omaksuu nopeasti nykyisen toimintakulttuurin ei-toivotut piirteet ja alkaa vahvistaa niitä.

Tehokkaan henkilövalinnan lähtökohtana on aina laaja näkemys onnistumisen kriteereistä, joissa huomioidaan paitsi valittavan henkilön henkilökohtaiset kvalifikaatiot, myös tiimiin, yksikköön ja koko yritykseen liittyvät kehittämistavoitteet. InHunt Groupin kehittämä 2 x 360 -työkalu profiilin määrittelyssä yhdistettynä kolmenkymmenenviiden yrityselämässä kokeneen headhunterin tuomaan hakuvoimaan on vahva yhdistelmä tuottamaan yritykselle onnistuneita rekrytointeja. Kaikki kuitenkin lähtee siitä, että ymmärretään yrityksen nykyinen tila sekä mahdollinen tahtotila tulevasta. Me kyllä löydämme sopivimmat henkilöt, mutta jos asiakas ei ole itse tietoinen siitä, mitä se on tai haluaa olla, silloin on hyvin vaikeaa lähteä etsimään juuri oikean tyyppistä henkilöä ja riski virherekrytoinnista on ilmeinen.

Kirjoittanut,

Markku Oikarinen

Senior Headhunter

InHunt Group

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
banneri blogille: Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin? Henkilöt keskustelevat strategiasta kokoustilassa.
Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin?
Strategia elää vasta, kun siitä puhutaan. Avoin strategiaviestintä vahvistaa sitoutumista, rakentaa luottamusta ja tekee yrityksen suunnasta yhteisen. Lue, miksi...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.