Pitkästä aikaa työnhaussa: Osa 2/6 – Oma brändi, LinkedIn -profiili, CV, työhakemus ja verkostot

Jaa somessa:

Viime viikolla tämän blogisarjan ensimmäisessä osassa kirjoitin siitä, mistä lähteä liikkeelle, mikäli pitkästä aikaa joutuu aktiivisesti hakemaan töitä. Tänään käydään läpi oman brändin, LinkedIn -profiilin, CV:n, työhakemuksen ja verkostojen merkitystä työnhaussa.

Kun puhutaan omasta henkilöbrändistä, on tärkeää ymmärtää, että ihan jokaisella meillä on sellainen. Aika useat tiedostavat tämän ja ovatkin systemaattisesti viime vuosien aikana lähteneet kehittämään omaa brändiään esim. sosiaalisen median avulla. Nämä henkilöt ovat huomattavassa etulyöntiasemassa työnhakutilanteessa niihin verrattuna, jotka eivät ole asialle mitään tehneet.

Helpoin tapa lähteä kehittämään omaa henkilöbrändiä on ehdottomasti LinkedInin avulla. Siellä kaikki lähtee liikkeelle omasta profiilista ja siitä, että se antaa sinusta parhaan mahdollisen kuvan henkilölle, joka sattuu profiilissasi vierailemaan. En lähde tähän nyt avaamaan, mitä kaikkea hyvä LinkedIn -profiili pitää sisällään, mutta mikäli asia kiinnostaa, niin suosittelen lukemaan nämä kaksi kirjoitustani:

Mikäli itse ajautuisin työnhakutilanteeseen, olisi LinkedIn olisi se paikka, johon panostaisin erittäin paljon CV:tä ja työhakemusta unohtamatta. CV:llä ja työhakemuksella on edelleen paikkansa työnhakuprosessissa ja näin ne kannattaa laittaa kuntoon. InHuntin kaikkien aikojen luetuin blogi on vuodelta 2014 ja se käsittelee 10 yleisintä virhettä CV:ssä. Vaikka kirjoitus on jo kuuden vuoden takaa, on se edelleen erittäin ajankohtainen, sillä CV:n saralla ei ole hirveästi innovointia tapahtunut:

Verkostoilla iso merkitys

Viimeksi viime vuoden puolella tuli kirjoitettua verkostojen merkityksestä työnhaussa ja siitä, kuinka omia verkostoja olisi syytä kasvattaa systemaattisesti. Suurin osa avoinna olevista työpaikoista, kun menee suoraan verkostojen kautta ja näin ne eivät tule minnekään julkisesti esille.

Sellaisilla henkilöillä, jotka ovat jo vuosia kasvattaneet verkostojaan ja jopa rakentaneet omaa henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa, varsinkin Linkedinissä, on heillä valtava etu muihin nähden, kun he joutuvat tilanteeseen, jossa uudelle työpaikalle olisi tarvetta. 

Kun verkostoituu aktiivisesti LinkedInissä, käy keskustelua ja on näkyvillä, johtaa se myös hyvin usein spontaaneihin yhteydenottoihin, yhteistyöehdotuksiin tai konkreettisiin työtarjouksiin. Yksi syy tähän on se fakta, että oman verkoston kasvattamisella on erittäin iso positiivinen vaikutus omaan löydettävyyteen LinkedInissä:

Tämän viikon tehtävä:

Oma LinkedIn -profiili ja CV kuntoon! Vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat kunnossa, on järkevää lähteä etsimään itselle sopivia ja kiinnostavia uusia haasteita. Edellä mainittujen linkkien takaa löydät kaiken tarvitsemasi ja tästä voi ladata simppelin CV-pohjan, jonka olen tehnyt:

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Uusimmat

Blogista

InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
Kuvassa kaksi henkilöä pitävät kiinni kompassista.
Yhteinen suunta, joka muuttaa strategian teoiksi
Moni pk-yrityksen johtaja tunnistaa Marttilan Metallin tarinan: strategia laadittiin, mutta arki ei muuttunut. Syy ei ollut huono suunnitelma, vaan yhteisen...
InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.