Meneillään olevan kriisin huomaa helposti siinä, että sähköpostien, LinkedInin yms. inboxit täyttyvät viesteistä, joissa henkilöt tiedustelevat uusien haasteiden perään. Usein myös kysytään, miten InHuntin oma prosessi toimii ja miten mahdollisesti pääsisi meidän hakuihin mukaan.
Tässä kirjoituksessa kerron lyhyesti, miten sinun kannattaa työnhakijana toimia, jotta mahdollisuudet tulla löydetyksi meillä käynnissä oleviin toimeksiantoihin paranevat.
InHuntin haut löytyvät suhteellisen hyvin meidän sivuilla olevasta avoimet työpaikat -osiosta. Miksi sanon suhteellisen hyvin, koska on aina sellaisia etenkin ylimmän johdon hakuja, joista ei ilmoiteta yhtään missään. Varsinkin kriiseissä tämän tyyppiset haut yleensä kasvattavat suosiotaan useista eri syistä, kun yritykset eivät halua tai eivät edes voi ilmoitella julkisesti käynnissä olevista rekrytointiprosesseista.
Uusimme viime vuonna rekrytointijärjestelmämme perusteellisen selvityksen jälkeen. Headhunterimme ovat ottaneet sen erittäin positiivisesti vastaan ja käyttävät sitä nyt todella aktiivisesti potentiaalisten henkilöiden löytämiseen eri projekteihin. Näin ollen suosittelen laittamaan tietosi meidän järjestelmään:
AVOIN HAKEMUS
Kun meidän headhunterit hakevat henkilöitä tietokannastamme, käyttävät he käytännössä aina ns. avainsanoja. Nämä sanat ovat yleensä titteleitä (esim. Myyntijohtaja, COO, CEO, jne.) tai sitten toimialoihin liittyviä (esim. peliteollisuus, IT, rahoitusala, vähittäiskauppa, jne.). Kannastamme löytyy tuhansien henkilöiden tiedot ja määrä kasvaa kiihtyvällä tahdilla. Tästä syystä useimmiten on käytössä useita avainsanoja samanaikaisesti, jotta ihan puhtaasti säästetään aikaa, kun annetaan järjestelmän poimia ne potentiaalisimmat henkilöt kannasta. Ja siis riittää, kun käytetty avainsana löytyy ladatuista dokumenteista (esim. CV tai hakemus) tai jostakin hakemuksen vapaista kentistä.
Usein näkee, että uusia mahdollisuuksia hakeva henkilö kertoo, että ei sulje mitään vaihtoehtoja pois. Tämä on ihan ok, mutta tässä vallitsevassa tilanteessa, kannattaa kuitenkin tehdä itselleen selväksi, mitä on hakemassa ja missä ne omat absoluuttiset vahvuudet ovat. Niin paljon on työnhakijoita liikkeellä, että on se paras mahdollisuutesi erottautua ja päästä prosesseissa eteenpäin. Ja sitten toki kannattaa vielä katsoa, että CV, hakemus ja LinkedIn -profiili ovat laadittu niin, että ne tukevat kertomaasi. Oma kantamme on toki vain yksi työkaluista, joita käytämme suorahakuprosessin yhteydessä, mutta mikäli tietosi sieltä löytyvät, paranevat mahdollisuutesi huomattavasti tulla löydetyksi meillä käynnissä oleviin hakuihin.
Sekin tässä mainittakoon, että valitettavan harvoin meillä on mahdollista tavata ehdokasta ja jutella hänen tilanteesta ilman, että meillä on jokin konkreettinen haku jo menossa, joka voisi olla hänelle sopiva. Voidaksemme auttaa parhaalla tavalla ihmisiä työurillaan eteenpäin, täytyy meidän pitää erittäin vahvasti fokus oikeissa asioissa ja olla yrityksien kanssa jatkuvasti tekemisissä, jotta saamme uusia projekteja hoitaaksemme. Jos käyttäisimme aikamme väärin ja tapaisimme liikaa uusien haasteiden perässä olevia ihmisiä, jäisi myyntityölle vähemmän aikaa, joka taas vaikuttaa suoraan käynnissä olevien hakujen määrään.
Tästäkin syystä luotamme teknologiaan ja dataan ja mikäli olet jättänyt tietosi meidän kantaamme, saattaa silloin puhelimesi hyvinkin soida, kun jotain sopivaa lähtee liikkeelle.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.