Miten rekrytoida parhaat osaajat? Osa 2/5: Hakuprofiili

Jaa somessa:

Tässä viisiosaisessa blogisarjassa käyn läpi, miten rekrytoida parhaat osaajat ja mitä olisi tärkeää huomioida. Sarjan toisessa kirjoituksessa käydään läpi hakuprofiilin tärkeyttä.

Liian usein näkee sitä rekrytointiin lähdettäessä, että ns. hakuprofiilia ei ole loppuun asti mietitty. Myös hyvin normaalitilanne on se, että lähdetään rekrytoimaan poislähteneen henkilön tilalle lähes täysi kopio. On selvää, että kumpikaan näistä ei ole se oikea lähestymistapa. Kun hakuprofiilia ei ole mietitty kunnolla, on lähes varmaa, että sopivin henkilö jää palkkaamatta. Mitä kopioon tulee, menetetään silloin yleensä iso kasa mahdollisuuksia, joita uusi rekrytointi aina tuo mukanansa.

InHunt on luonut 2×360 menetelmän, jonka avulla aina käymme profiilin läpi asiakkaan kanssa. Työn lopputuloksena on dokumentti, joka toimii myös ikään kuin takuuna molemmin puolin siitä, että olemme varmasti ymmärtäneet minkälaista henkilöä asiakas on vailla.

Profiilin kartoituksessa 2×360 -menetelmän avulla käydään erittäin tarkasti läpi itse tehtävä, vastuualueet, tavoitteet, mittarit, mitä henkilön tulisi saada aikaan ensimmäisten kuukausien aikana, mitä henkilön tulisi saada aikaan ensimmäisen vuoden aikana, kriittiset avaintilanteet tehtävässä onnistumisen kannalta, kenelle henkilö raportoi, kenen kanssa hän tulee työskentelemään, tarvittava kokemus, osaaminen, persoona jne.

Keskitytään myös paljon itse yritykseen ja sen tämänhetkiseen tilanteeseen, tulevaisuuteen, haasteisiin, henkilöstöön ja käydään tärkeät asiat läpi, kuten palkka, bonus ja muut edut. Meille myös on erittäin tärkeää aina selvittää minkälaisia mahdollisia kasvu- ja uramahdollisuuksia uudella henkilöllä yrityksessä tulisi olemaan.

Oli kyse sitten mistä tahansa projektista, on tällä alkumäärittelyllä aivan todella iso rooli rekrytoinnin onnistumisen kannalta. Kuvittelisitko kertovasi remonttifirmalle, että tarvitset uuden kylppärin, annat budjetin ja sitten parin kuukauden päästä tulisit katsomaan miltä näyttää. Kylppäristä varmasti löytyy kaikki tarpeellinen, mutta näyttääkö se siltä miltä ajatuksissa kuvittelit, niin epäilen. Ihan samalla tavalla on rekrytoinnissa ja se, että joku yritys kertoo tarvitsevansa uuden myyntipäällikön, sillä ei ihan hirveän pitkälle vielä päästä. On todella tärkeää käyttää profiilin määrittelyyn aikaa ja mielellään ottaa siihen useampi henkilö mukaan.

Profiilin määrittelyyn käytetty aika tulee kyllä moninkertaisena takaisin. Näin ollen tämä on kohta, jossa ei todellakaan kannata oikoa.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
TALOUSJOHTAJA | CFO
Uusimmat

Blogista

BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.