Miten määritän oman arvoni yritykselle?

Jaa somessa:

Kun keskustellaan palkoista ja palkkatoiveista, hyvin usein työnhakijat käyttävät nykyistä palkkaansa lähtötasona. Tämän lisäksi koulutus, kokemus, osaaminen ja tehtävän vastuullisuus ovat sellaisia asioita, joilla usein perustellaan omaa palkkapyyntöä. Silti hyvin harvat osaavat oikeasti pukea sanoiksi sen, mitä yritys tulee saamaan palkatessaan ko. henkilön. Puhumattakaan siitä, että pystyisi perustelemaan oman arvonsa yritykselle euroissa. Vuosien varrella olen ollut lähinnä ihmeissäni, miten harvoin työhaastatteluissa puhutaan konkreettisista tuloksista ja saavutuksista. Yllättävää myös on se, miten usein ehdokkaalla menee sormi suuhun näitä kysyttäessä.

Jokin aikaa sitten hyvä ystäväni lähestyi minua kysyäkseen neuvoa. Hänen nykyinen työnantajansa oli tarjonnut hänelle paikkaa heidän uudesta Dubain toimistosta. Ystäväni oli itselleen uudessa tilanteessa, joten hän kääntyi minun puoleeni kysyäkseen neuvoa mm. siihen, miten hänen kannattaa tilanteessa edetä ja mitä mahdollisuuksia hänellä olisi neuvotella tulevasta paketista.

Yritys oli tarjonnut jo alustavasti pienen palkan korotuksen sekä luvannut hoitaa muuttoon liittyvät kustannukset. Ystäväni mielestä tämä ei ollut kuitenkaan tarpeeksi. Dubaissa pelkästään asumiseen ja elämiseen liittyvät kustannukset olisivat enemmän, mitä tuo korotus loppujen lopuksi hänelle tarkoittaisi.

Ystäväni oli myös jonkun verran tehnyt taustatyötä ja kertoi minulle, että samassa roolissa olevat tienaavat Dubaissa yleensä x.xxx€ kuukaudessa. Siihen totesin hyvin nopeasti, että tuo on väärä tapa ja se osoittaa ainoastaan hänen kokemattomuutta. Kerroin, että meidän kaikkien olisi hyvä pystyä perustelemaan oma arvomme nykyiselle työnantajalle tai uudelle mahdolliselle ihan eri tavalla.

Ystäväni on ollut nykyisen työnantajansa palkkalistoilla vasta vuoden verran. Näin pyysin häntä lähestymään asiaa eri tavalla aloittaen faktoista. Hän ei tulisi muuttamaan Dubaihin yksin, vaan hänellä olisi mukana vaimo sekä heidän vuoden vanha tytär. Näin jo hyvänä pohjana keskusteluille toimii se, kun laskee mikä on sellainen summa kuukaudessa, jolla perhe asuu mukavasti, kuukauden kulut tulee katettua ja rahaa jää vielä muuhunkin. Tuo toimii siis tässä tilanteessa vain pohjana ja sillä pystyy jo perustella helposti sen, miksi palkka pitäisi olla enemmän, mitä hänen työnantajansa oli alun perin tarjonnut.

Tuon jälkeen päästäänkin siihen, miten hän määrittää oman arvonsa yritykselle. Hän on työskennellyt yrityksessä siis vasta vuoden, mikä kuitenkin tarkoittaa sitä, että yritys on jo investoinut häneen 12kk:n ajan niin ajallisesti kuin rahallisestikin. Se, että he haluavat siirtää hänet Dubaihin tarkoittaa myös sitä, että hän on hoitanut työnsä hyvin eikä ole varmasti ihan niin helposti korvattavissa. Yritys tietää tämän ja palkitsee hänet nyt tarjoamalla erittäin mielenkiintoista mahdollisuutta uudessa ympäristössä.

Nuo ovat kaikki hyviä signaaleja, mutta silti on hyvä pitää jalat maassa ja se mielessä, että kukaan ei ole lopulta korvaamaton. Näin ei kannata ryhtyä liian ahneeksi tässä tilanteessa, vaan olla myös kiitollinen siitä mahdollisuudesta, jota nyt tarjotaan. Kun Dubaissa hoitaa asiat hyvin ja sinne pääsee asettumaan, tulee se myös avaamaan lukuisia muita ovia myös muissa yrityksissä, mikäli niin haluaa. Näin neuvoin ystävääni katsomaan asiaa hyvin pitkäjänteisesti, eikä niin, että nyt pyrkii maksimoimaan taloudellisen hyödyn. Olemalla liian ahne, sillä saattaa olla myös kohtalokkaita seurauksia tässä kohtaa. Toki sanoin, että alipalkattukkaan ei tarvitse olla ja näin olisi hyvä, jos hän jotakin kautta pystyisi selvittämään, mitä muut yrityksen työntekijät tienaavat Dubain toimistolla saman tyyppisissä tehtävissä. Tämä voi olla hankalaa selvittää, mutta ei suinkaan aina mahdotonta.

Näiden lisäksi palasin kuitenkin tämän kirjoituksen alussa mainittuun asiaan ja pyysin ystävääni kertomaan, mitkä ovat ne asiat, joita hän pystyy tarjoamaan yritykselle ja joissa hän kuvittelee olevansa parempi, mitä monet muut ovat. Mitkä ovat ne syyt, miksi hänelle tarjotaan tätä mahdollisuutta? Mikä on se konkreettinen lisäarvo, mitä hän pystyy tuottamaan tehtävässä? Noihin kysymyksiin, kun löytää vastauksen, on paljon vahvemmilla myös neuvottelutilanteessa.

Teemu Ruuska

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
TALOUSJOHTAJA | CFO
Uusimmat

Blogista

Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
banneri blogille: Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin? Henkilöt keskustelevat strategiasta kokoustilassa.
Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin?
Strategia elää vasta, kun siitä puhutaan. Avoin strategiaviestintä vahvistaa sitoutumista, rakentaa luottamusta ja tekee yrityksen suunnasta yhteisen. Lue, miksi...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.