Strategia – johtamisen aamiainen, lounas ja päivällinen

Jaa somessa:

Kaiken myllerryksen ja maailman kokeman dramatiikan äärellä voi pysähtyä myös miettimään pakon voimaa. Jäävätkö asiat tekemättä siksi tai silloin, kun niitä ei ole ihan pakko tehdä? Pakko on kova motivaattori, ja sellaisena yritykset näkevät nyt muuttuvan toimintaympäristön. Aikaisemmin jo kliseeksi muotoutunut ”jatkuva muutos” tuntuu nyt naurettavalta höpötykseltä, edelläkävijöiden voimannäytöltä. Eihän se kuitenkaan kaikkia koske, jonkunhan on pidettävä perääkin? Ja ihan muista syistä, eihän se minua kuitenkaan koske? 

No nyt on maailmankirjat avattu kohdasta, jossa muutos koskettaa kaikkia.

Kun rakensimme InHunt Groupissa Advisory Board -toimintamallia, elimme aikaa ennen koronaa. Motivaationa oli määritellä yhdessä yritysten ja organisaatioiden kanssa malli, jolla sinänsä loistavan Advisory Boardin saisi hallituksen ja johdon strategisen johtamisen tueksi tehokkaasti ja luotettavasti. Maailma on pullollaan huippuosaamista, jota kuitenkaan ei voi optimaalisesti käyttää laajemmin kun se on valjastettu vain osaajan oman työnantajan hyötykäyttöön. Uusi toimintamalli varmistaa hyödyllisyyden sekä yrityksen että Advisory Boardin jäsenen näkökulmasta, unohtamatta työnantajanäkökulmaakaan! Kun oma osaaja pääsee törmäyttämään huipputason osaamistaan oman yrityksen kuplan ulkopuolella, osaaminen jalostuu ja päivittyy. Kyllä se työnantajan laariinkin sitten sataa. Advisory Boardin perustavan yrityksen työnantajakuvan näkökulmasta myös julkisesti yrityksen nettisivuilla näkyvät henkilöt ovat positiivinen merkki yrityksen edelläkävijyydestä ja jatkuvasta kehittymisestä

Käsittelemme strategisen tason johtamisen ja hallitustyön haasteita Lentokorkeus-podcastissa

Seuraavaksi julkaisemme kolmen lähetyksen sarjan, jossa lähestytään modernia johtamista Advisory Boardin toiminnan, strategian ja uudistuvan hallitustyön näkökulmien kautta. Kaikki kolme näkökulmaa ovat tärkeitä kaikille johtamisen toimijoille: Advisory Boardin jäsenelle, strategiasta ja sen operationalisoinnista vastaavalle johtajalle ja hallitukselle.

Advisory Board -toimintamalli on saanut suuren, jopa odotukset ylittävän suosion. Vaikka toimintamallin eli parhaiden käytäntöjen konseptointi yksiin kansiin auttaakin käynnistämään toiminnan nopeasti ja luottamusta herättävästi, on palaute sen hyödyistä sisältänyt myös kiitosta itse haasteeseen keskittymisestä: toimintamallin mukainen Advisory Boardin suunnittelu on jäsentynyttä, mutta yhtä aikaa todella työlästä! Varsinaiset panokset ja pohdinnan voi nyt kuitenkin keskittää tarpeen mietintään; miksi haluaisimme omaan johtamisjärjestelmäämme Advisory Boardin? Vastaukseksi ei riitäkään se että ”muutkin tekevät niin”, tai että olisi mielenkiintoista nähdä mihin se johtaa. Jos tarvetta ei ole määritelty, voin jo tässä valmiiksi kertoa mihin se johtaa, ojasta allikkoon. Hyvällä tuurilla toki voi menestystäkin syntyä, mutta kyllä se todennäköisempää on kun Advisory Board -toiminta määritellään huolellisesti johdon ja omistajien toimesta. Tietenkään ei pidä ryhtyä ratkomaan asioita suunnitteluvaiheessa, vaan jätetään ne Advisory Boardille pähkittäviksi. Mutta tärkeää on luoda yhteinen näkymä ongelmaan tai haasteeseen, joka halutaan ratkaista. Suunnittelun kypsyys varmistetaan kyvykkyydellä kirjoittaa Advisory Board -toiminnasta julkisuuteen tarjoiltava hissipuhe.

Advisory Boardin jäsenen näkökulmaa avaa podcastissa meille Antti Tanaka, Alkon Online and Digital Development manager. Antti on digitalisaation monenlaiset vaiheet kokeneena johtajana toiminut toki neuvonantajana aiemminkin, mutta nyt on ensimmäistä kertaa toimintamallin mukaisesti rakennetussa Advisory Boardissa. Toiminta on yllättänyt hänet positiivisesti, erityisesti muiden jäsenten kautta. Hän on työssä tutustunut huikeisiin uusiin ihmisiin, ja tutustumisen tapahtuessa oikean yrityksen mahtavan taklattavan haasteen äärellä, oppiminen ja oivallukset ovat huikeita.

Advisory Board voi olla käänteentekevä toimija yritykselle, joka sellaisen päättää perustaa. Sen jälkeen strateginen suunta määritellään ei vain sisältä asioita katsoen, vaan aktiivisesti ulkoapäin yritystä ja sen menestyksen eväitä tarkastellen.

Johtajan tehtävä on yksinäinen

Sitä se varmasti on, puhuttiinpa toimitusjohtajasta, omistajasta tai yrittäjästä. Hallituksiin haetaan nykyisin entistä useammin myös ulkopuolisia jäseniä tuomaan nimenomaan uutta ja itseltä puuttuvaa osaamista ja näkemystä. Hyvä tapa uudistaa omaa ajattelua voi olla myös osaavan Advisory Boardin perustaminen.

Luottamus Advisory Boardin jäsenten kesken rakennetaan tutustumalla toisten jäsenten, Boardin kollegoiden taustoihin, kompetensseihin ja kokemustaustaan. Tämä on hyvä pohja yhteiselle asioiden käsittelylle, ja erilaisten skenaarioiden miettimiselle.

Toinen puoli luottamusta on omistajan, yrittäjän ja johtajan suhde valitsemaansa Advisory Boardiin. Luottamus siihen sekä ryhmänä että jokaiseen jäseneen yksilönä. Toimintamalli tukee luottamussuhteen systemaattista rakentamista ja näin yhteinen matka voi alkaa ja jatkua menestyksellisesti.

Tervetuloa mukaan Lentokorkeus-podcastiin! Kuuntele lisää aiheesta täältä! 

Blogipostauksen kirjoittaja:

Tarja Ilvonen
CEO ja Partner InHunt Boards Oy,
Senior Headhunter, Johtaja Board Competencies InHunt Group Oy

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.