Headhunterin vinkit – näillä sinut löydetään LinkedInistä

Jaa somessa:

Olen tehnyt pitkään töitä liiketoiminnan digitaalisen kehittämisen parissa ennen kuin päädyin headhunteriksi kaksi ja puoli vuotta sitten. Tein töitä parisenkymmentä vuotta liittyen palveluiden digitalisointiin, IT-kehityshankkeiden johtamiseen ja sekä niihin liittyvään muutosjohtamiseen kansainvälisissä yrityksissä kuten Telialla, Nokiassa ja Microsoftilla.

Työni liittyi erityisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen, mm. verkkokauppaan, asiakassuhteiden hallintaan (CRM) ja digitaalisen markkinointiin. Niihin kaikkiin liittyy läheisesti löydettävyyden optimointi, analytiikan hyödyntäminen ja datalla johtaminen. Näitä oppeja voi soveltaa myös rekrytointiin, esimerkiksi siihen miten tulla headhunterin löytämäksi ja päästä mukaan itselle sopiviin suorahakuihin.

Olen listannut tähän artikkeliin tärkeimpiä asioita liittyen siihen, kuinka voit itse parantaa mahdollisuuksiasi osua headhunterin haaviin LinkedIn-palvelussa.

Paras tapa tulla juuri minun löytämäksi on laittaa minulle linkkautumispyyntö – pysytään yhteyksissä!

https://www.linkedin.com/in/maritavuorinen/

Miksi LinkedIn on tärkeä

Tänä päivänä LinkedInistä löytyy yli 900 miljoonaa ammattilaista. Suomalaisiakin siellä on jo yli 1,6 miljoonaa. LinkedIn ei ole enää vain headhuntereiden, rekrytoijien ja työnhakijoiden pelikenttä, vaan siitä on viimeisten vuosien aikana muodostunut erittäin aktiivinen sosiaalinen media. Käyttäjät jakavat aktiivisesti mielenkiintoisia työelämään, toimialoihin ja omaan osaamiseen liittyviä artikkeleita, havaintoja, ajatuksia ja keskustelu käy vilkkaana.

Tämän lisäksi on LinkedIn se tärkein kanava rekrytoijien sekä headhuntereiden keskuudessa, kun lähdetään proaktiivisesti etsimään osaajia avoinna oleviin positioihin. Seuraavassa kerron, miten voit varmistaa sen, että profiilisi nousee esiin yhä useammin.

Ymmärrä miten headhunterit ja rekrytoijat käyttävät LinkedIniä

Ennen kuin edes mennään tärkeimpään asiaan eli omaan profiiliin, on ennen sitä hyvä ymmärtää, miten rekrytoijat ja headhunterit käyttävät LinkedIniä tai tarkemmin sanottuna sen recruiter-tiliä ja hakutyökaluaan. Kun etsimme potentiaalisia ja profiiliin osuvia henkilöitä LinkedInistä, käytämme valmiiksi määriteltyjä filttereitä kuten titteli, sijainti, osaaminen, yritys, koulutus, työkokemus vuosina, toimialakokemus jne. Sen lisäksi käytämme aina vapaamuotoisia avainsanoja, jotka voivat siis olla mitä tahansa haettavaan profiiliin liittyvää.

Rekrytoija käyttää siis LinkedIniä kuin mitä tahansa hakukonetta ja toimii samalla logiikalla kuin vaikkapa Google-haku. Tullaksesi löydetyksi, sinun pitää ajatella mitä mahdollisia hakusanoja rekrytoija voi käyttää hakiessaan parhaita osaajia sinua kiinnostaviin paikkoihin.

Ollakseni kuitenkin hieman konkreettisempi ja auttavaisempi, seuraavassa kerron lyhyesti mihin sinun tulisi kiinnittää ennen kaikkea profiilissasi huomiota, jos olet siis kiinnostunut uusista työmahdollisuuksista, mutta et halua välttämättä sitä kovaan ääneen huudella.

Oma profiili kuntoon

Tärkeintä profiilissasi on tuoda esille osaamistasi ennen kaikkea siitä kulmasta mitä haluat tehdä seuraavaksi. Hyvä työhistorian, avainosaamisalueiden ja saavutusten kuvaus on hyvä alku, mutta ei yksin riitä – ellet sitten halua tehdä seuraavassa työssäsi juuri sitä samaa.

Työhistoria

Työhistoriaan kannattaa laittaa titteleiden lisäksi lyhyt kuvaus minkä asioiden kanssa teit töitä, mitä olivat tärkeimmät saavutuksesi ja mitä osaamista niissä kerrytit. Tulevaisuutta ja seuraavaa työpaikkaa silmällä pitäen kiinnitä huomiota erityisesti seuraaviin asioihin profiilissasi.

Avainsanat

Avainsanat voivat olla siis mitä tahansa. Yleisesti ne ovat pari kolme keskeisintä sanaa profiilista esim. Sales, Director, Digital. Huomioitavaa on myös, että profiilit ovat yleisesti englannin kielellä ja suomea näin ei juuri käytetä henkilöitä etsiessä. LinkedIn etsii sanoja ensiksi profiilien pääotsikoista, joka löytyy oman nimen alta. Mikäli kyseiset sanat löytyvät pääotsikosta on sinulla erinomaiset mahdollisuudet nousta hakutuloksissa korkealle, erityisesti jo osut myös kaikkiin muihin käytettyihin hakukriteereihin.

Vinkki: Pääotsikkoon pystyy käyttämään maksimissaan 120 kirjainta tai merkkiä ja ne kannattaa käyttää viisaasti. Voit laittaa esimerkiksi avainsanoja mukaan kuten Senior Headhunter at InHunt Group – Executive Search – Headhunting – Digital & IT – Sales & Marketing – MSc (Econ. & Bus. Adm.) ja parantaa näin löydettävyyttäsi.

Summary

Kerro yhteenvedossa lyhyesti mitä olet tehnyt ja mistä asioista olet erityisesti kiinnostunut. Voit myös kirjoittaa mitä haluaisit tehdä seuraavaksi. Myös tässä osiossa on tärkeää käyttää avainsanoja eli niitä sanoja millä haluat tulla löydetyksi. Voit myös laittaa tähän osioon yhteystietosi, esim. henkilökohtaisen meiliosoitteesi yhteydenottoa helpottamaan.

Vinkki: Meiliosoitteen voi kirjoittaa esim. muodossa etunimi.sukunimi at gmail.com, niin ei tartu mihinkään botteihin.

Open to / Add job preferences

Tämän täpän alta löytyy paikka, minne voit laittaa omia toiveitasi työpaikan tittelistä ja sijainnista sekä määrittää keille kaikille näkyy, että olet työnhaussa. Voit rajata sen rekrytoijiin, jolloin näyt isoimmille Recruitter-työkalua käyttäville yrityksille. Ihan pienimmät rekrytointikonsultit käyttävät halvemman lisenssin Recruitter Lite -palvelua ja siinä versiossa ei Open to work -tila näy, mutta sen avulla pääset suosituslistoille, joita LinkedIn-palvelu koostaa automaattisesti rekrytoijalle aktiivisista hauistaan.

Vinkki: Jos haluat näkyä Open to work -tilassa koko verkostollesi, niin voit laittaa profiilikuvaasi vihreän #opentowork –raamin. Näkyvyytesi työhakija lisääntyy varsinkin, jos verkostosi on laaja ja olet muutenkin aktiivinen LinkedInissä postailemalla ja kommentoimalla. Toisaalta headhunterit ja ammattirekrytoijat saattavat jättää sinut vähemmälle huomiolle, koska heidän työnsä on löytää hakuihin mukaan myös niitä, jotka eivät ole aktiivisessa työnhaussa.

Skills

Osaamisesi listaaminen Skills-osioon on tärkeää, sillä monet headhunterit ja rekrytoijat hakevat ehdokkaita mieluummin osaamisen kuin titteleiden perusteella. Titteleiden kirjo on nykyisin laaja, sisältäen sekä englannin- että suomenkielisiä titteleitä ja oikeaa osaamista löytää täsmällisemmin, kun hakee niiden avulla. Esimerkiksi Software Developer -titteli tuo pitkä listan laajan kirjon osaamista, kun taas hakemalla C#, .NET ja Azure -osaamista Skills-osiosta löytää todennäköisemmin kehittäjiä, jotka osaavat koodata Microsoftin ympäristöissä.

Vinkki: Laita Skills-osioon laajasti osaamistasi ja pyydä entisiltä ja nykyisiltä työkavereiltasi suosituksia niille. Niiden avulla saat korostettua ydinosaamisalueitasi.

Yllä mainittujen lisäksi muita erittäin paljon käytettyjä hakufilttereitä ovat: sijainti, nykyinen tehtävä, vuodet nykyisessä tehtävässä, työkokemuksesi vuodet, toimiala, koulutus, nykyinen yritys ja aiempi yritys.

Muita asioita jotka vaikuttavat löydettävyyteesi

Verkostosi koko. Oman verkostosi koolla on iso merkitys löydettävyyteesi. Kun verkostoa kasvattaa fiksulla tavalla ja verkostoituu mielenkiintoisten henkilöiden kanssa, tulee se kasvattamaan mahdollisuuksia seuraavan työpaikan löytymiseen verkostosi avulla. LinkedIn myös palkitsee yleisesti ottaen kaikesta aktiivisuudesta nostamalla näkyvyyttäsi.  

Kirjalliset suositukset. Toisten henkilöiden jättämät kirjalliset suositukset ovat omiaan nostamaan headhuntereiden ja rekrytoijien kiinnostusta ko. henkilöä kohtaan. Kirjallisia suosituksia voi myös helposti pyytää (omassa profiilissa recommendations kohdassa ”ask for a recommendation”), joka on ilman muuta se helpoin tapa nopeasti niitä saada. Eli lähetä viesti muutamalle työkaverillesi, yhteistyökumppanille jne. ja pyydä heitä kirjoittamaan omin sanoin sinusta. Kun he ovat sen tehneet, saat viestin ja voit päättää haluatko julkaista sen profiilissasi.

Artikkelit. Omien artikkelien julkaisu ei ole LinkedInissä ainoastaan helppoa, mutta todella järkevää, varsinkin jos on kiinnostunut uusista haasteista. Omien artikkeleiden kautta on suhteellisen helppoa näyttää ulospäin, että tiedät aidosti asioista ja olet oman alasi asiantuntija. Hyvin harva tätä kuitenkaan tekee ja näin ollen on helppo nousta mielenkiintoiseksi henkilöksi esim. headhuntereiden ja rekrytoijien silmissä. Oman henkilöbrändin rakentamisesta onkin sitten syytä tehdä jo oma artikkelinsa.

Profiili kahdella kielellä. On myös hyvä ajatus, että oma profiili löytyy sekä englannin, että suomen kielellä. Se tulee myös vaikuttamaan positiivisesti omaan löydettävyyteen. 

Kuva. Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä. Kuvan tärkeys on jo siinä, että jos sitä ei ole, ei tule listautumaan kovinkaan korkealle LinkedInin hakutuloksissa. Eli kuva kannattaa ja pitää olla. Sen lisäksi kannattaa kiinnittää huomioon siihen, että se on laadukas, ammattimainen, tarpeeksi läheltä otettu, jotta kasvot erottuvat hyvin. Olemukseen kannattaa kiinnittää huomiota, jotta se vastaa seuraavan työpaikkasi edustajaa. Harva myöntää, että kuva vaikuttaa valintaa ketä lähestytään, mutta se voi luoda vahvoja ennakkokäsityksiä persoonasta.

Tsemppiä profiilin optimointiin – toivottavasti löydämme sinut, kun tulee seuraava sinulle sopiva paikka hakuun 🙂 

Marita Vuorinen
Senior Headhunter,
InHunt Group Oy
+358 50 486 3848
marita.vuorinen@inhunt.fi

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.