Houkutteleva rekrytointi: miten vältät kielteiset vaikutukset prosessissa

Jaa somessa:

Usein headhunterin kanssa keskusteltaessa, ihmiset myös jakavat kokemuksiaan aiemmista työnhakuprosesseista. Entistä enemmän pintaan nousevat yritysten omien rekrytointiprosessien sudenkuopat ja kompastuskivet, jotka olisivat lopulta helppo taklata ilman ehkä pitkäkantoisia kielteisiä vaikutuksia. Tässä vinkit toiminnan kehittämiseksi.

Ehkäpä tärkein huomionarvoinen asia on jopa liian yksinkertainen, jotta sen voisi ottaa todesta: ihmiset ovat enemmän kuin työnhakijoita.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Työnhakija on myös asiakkaanne, kenties potentiaalinen asiakkaanne. Hän voi olla hakuprosessinne päätyttyä myös tärkeimmän kilpailijanne tärkeä toimija. Ja mikä paljon vakavampaa, hän voi olla asiakkaanne päättäjä.

Eihän se rekrytoinnin, HR-toiminnon tai rekrytoivan esihenkilön laariin suoraan sada, ja silti yrityksessänne myynnistä vastaavat henkilöt voivat olla aivan äimän käkenä, miksei kauppa käy. Miksi potentiaalinen asiakas ei halua antautua keskusteluun? Voi hyvinkin olla, että rekrytointiprosessissa huomiotta jättämisen jälkeen hän on hiljaa sydämessään päättänyt, ettei ikinä enää suhtaudu yritykseenne myönteisesti.

Tässä konkreettinen näkymä mistä voi olla kyse: henkilö haki teille töihin, kenties merkittäväänkin asemaan. Hän oli ehkä haastattelussakin tai ei, mutta se kriittinen kohta, missä prosessi mätti todella pahasti, oli se ettei hänelle palattu prosessin vaiheista tai lopputuloksesta.

On suorastaan hämmentävää, miten usein hakijalle palataan todella pitkän, siis kohtuuttoman pitkän ajan kuluttua – tai ei ollenkaan.  

Usein myös toimeksiantaja purkaa sydäntään headhunterille, miksi niin kävi: jäi vain epäselväksi, kuka asian hoitaa.

Nyt käsi sydämelle: se että toivottiin jonkun muun hoitavan asian, on kylmää näkymää siitä, miten teillä suhtaudutaan  työnhakijoihin, miten heitä arvostetaan.

Rekrytoiva esihenkilö ajatteli, että HR hoitaa valitsematta jääneiden ehdokkaiden kontaktoinnin. HR ajatteli, että rekrytoiva esihenkilö soittelee läpi tapaamansa henkilöt. Vaan eipä soittanutkaan. Kumpikaan. Sinne putosi tuolien väliin niin että tömähti.

Me headhunterit olemme tästä kohdasta äärimmäisen kiinnostuneita: me soitamme aina!

Mutta myös varmistamme ja lämpimästi kehotamme keskustelussa ollutta rekrytoivaa esihenkilöä palaamaan itsekin henkilökohtaisesti hakijalle päin. Tulevaisuuden suhteita ajatellen se on oikeasti hyödyllistä, vaikka juuri nyt tuntuisikin ettei siihen oikein olisi aikaa.

Onpa käynyt niinkin, että kun rekrytoiva esihenkilö itse hakee seuraavaan haasteeseen, kukapas siellä onkaan vastassa? No sehän onkin jostain menneisyydestä tutun kuuloinen nimi: tämä henkilöhän haki aikoinaan meille töihin… miten se nyt menikään?

Jotta sinä et olisi tässä ikävässä tilanteessa, ota tästä headhunterin vihjeestä nyt onkeesi: kun rekrytoit, varmista aina kuka kontaktoi 2. runner-upit, sinä vai HR vai molemmat? 

Headhunter huolehtii työnantajakuvastanne

Kun käytät headhunteria, hän pitää huolta kaikista hakijoista. Myös niistä, jotka eivät ollenkaan sopisikaan tähän tehtävään. He ovat toisena päivänä relevantteja hakijoita johonkin toisaalle.

Jokainen meistä on ihminen, jokainen on syytä kohdata fiksusti. Eikä kukaan meistä ole vain yhden roolin toimija, vaan iso kokonaisuus monenlaista. Eli jatkossa kun katsot ehdokkaan tietoja tai tapaat hänet, katso häntä kuin katsoisit asiakasta.

 

Artikkelin kirjoittaja
Tarja Ilvonen Johtaja,
Board Competencies
Senior Headhunter

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
TALOUSJOHTAJA | CFO
Uusimmat

Blogista

Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.