Itse tulin rekrytointialalle vuonna 2009. Suomi ja koko maailma oli silloin kriisissä, josta vieläkään ei ole täysin toivottu. Suomessa yritykset eivät rekrytoineet ja meidän oli pakko keksiä jotain uutta. Silloin digitaalinen vallankumous oli vasta aluillaan ja sosiaalisen median kanavat kuten Facebook ja LinkedIn pikkuhiljaa yleistymässä . Olimme ensimmäisinä näkemässä niiden potentiaalin myös rekrytoinnin ja suorahaun näkökulmasta ja toteutimme onnistuneita kampanjoita isojen brändien kanssa kuten Marimekko. Hyödynsimme mm. sosiaalista mediaa uusin keinoin rekrytointien ja suorahakujen tukena ja tulokset olivat erinomaiset.
Tuosta on nyt kuusi vuotta aikaa ja tässä ajassa on ehtinyt tapahtua todella paljon. Digitaalisuus on ottanut vallan ja se näkyy kaikkialla. Suomalaisetkin yritykset ovat viimein pakotettu muuttumaan ja yrittävät nyt epätoivoisesti keksiä keinoja pysyä hengissä. Stockmann mm. tiedotti tällä viikolla heidän monikanavaisuusstrategiastaan, jolla toivovat saavansa lisää asiakkaita kivijalkamyymälöihinsä. Monet muutkin perinteiset toimijat ovat viimein heränneet ja yrittävät keksiä keinoja, joilla kilpailla ulkomaisia verkkokauppoja ja ihmisten muuttunutta ostokäyttäytymistä vastaan. Yhtenäistä näille yrityksille on se, että jokainen on lähtenyt tekemään isoa muutosta vasta sitten kun on pakko, ei yhtään aikaisemmin.
Myös suorahaku ja rekrytointiala on muuttunut paljon viimeisten vuosien aikana ja prosessit eivät ole enää entisensä. Tässä lyhyt katsaus siihen mikä on muuttunut, mikä ei ole muuttunut, mikä tulee muuttumaan ja mikä ei tule muuttumaan:
Mikä on muuttunut
Potentiaalisten kandidaattien löytäminen. Varsinkin suorahaussa potentiaalisten henkilöiden löytäminen perustui ennen headhunterin omaan kontaktiverkostoon sekä puhelinaktiivisuuteen. Nyt tieto on kaikkien saatavilla internetissä ja meillä esim. on useita kymmeniä erilaisia sähköisiä ja digitaalisia kanavia käytössä unohtamatta niitä perinteisiä kanavia. Isoimmat erot toimijoiden välillä tulevat siinä, kuka ymmärtää parhaiten asiakkaan tarpeen, löytää sopivimmat henkilöt ja ennen kaikkea onnistuu houkuttelemaan parhaat mukaan prosessiin.
Mikä ei ole muuttunut
Vaikka teknologia on kehittynyt, niin suorahaun ja rekrytoinnin läpiviemisessä ei ole oikotietä. Teknologian avulla kuten videohaastatteluilla voidaan säästää aikaa, mutta edelleen iso osa vaiheista on manuaalisia ja hyvinkin käsityövoittoisia. Mainitsemani houkuttelu esimerkiksi tapahtuu lähes aina olemalla yhteydessä suoraan potentiaaliseen henkilöön puhelimen välityksellä. Kun puhelimen toisessa päässä on ammattitaitoinen headhunter, saadaan kiistatta paras lopputulos aikaiseksi.
Mikä tulee muuttuman
Automatisoidut videohaastattelut (katso esim. https://recruitby.net/fi/ ) sekä erilaiset teknologiat ja softat, joilla yritys esim. pystyy automaattisesti karsimaan epäolennaiset hakijat pois ja näin säästää hurjan määrän aikaa manuaaliselta työltä. Myös uudet ”äpit”, jotka yhdistävät entistä paremmin potentiaaliset työnhakijat ja yritykset. Vielä sellainen puuttuu, mutta esim. suomalainen Pockethunt vaikuttaa potentiaaliselta ja hyödyntää mm. deittimaailmasta tutun Tinderin mekanisimia.
Mikä ei tule muuttumaan
Luottamuksellisuus ja parhaiden houkuttelu. Hyvin usein haut joudutaan tehdä kaikessa hiljaisuudessa ja myös parhaiden houkutteluun ei yksinkertaisesti mikään teknologia tule tarjoamaan apua. Mikäli henkilöllä on kaikki hyvin, niin hän ei omatahtoisesti lähde hakemaan uutta työpaikkaa. Työpaikan vaihtoon liittyvät riskit ovat jo pelkästään yksi iso syy tähän. Näin ollen tarvitaan ammattitaitoisia headhuntereita, jotka lähestyvät luottamuksellisesti näitä henkilöitä ja saavat herätettyä heidän kiinnostuksen uudesta mahdollisuudesta.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spain S.L:n pääomistaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup