Headhuntattuna haastatteluun – miten eroaa normaalista työhaastattelusta?

Jaa somessa:

Viime kirjoituksessa käsittelin aihetta, miten toimia, kun Headhunter soittaa. Siinä käytiin läpi muutama perusasia, jotka on hyvä muistaa siinä vaiheessa, kun Headhunter on yllättäen langan toisessa päässä. Jos matka jatkuu puhelusta haastatteluun, miten se eroaa normaalista työhaastattelusta vai eroaako ollenkaan? Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä. Parhaimmillaan tai pahimmillaan eroa on kuin yöllä ja päivällä.

Asetelma on todellakin erilainen ja haastattelussa laitetaan myös Headhunterin / konsultin ammattitaito testiin. Olen aikaisemmissa kirjoituksissa on ottanut kantaa siihen, kuinka välillä tuntuu, että suorahakualalla toimivat konsultit ovat jokaisen alan asiantuntijoita. Tai tämä fiilis ainakin välittyy, kun katsoo miten laajalla skaalalla voi yksi konsultti tehdä toimeksiantoja. Näyttäisi, että sama henkilö voi olla rakennus-, IT-, vähittäiskaupan ja terveysalan asiantuntija. No näin ei kuitenkaan ole ja siitä muodostuu iso ongelma viimeistään haastattelutilanteessa. Konsultilla ei ole osaamista selvittää haastattelussa olevien henkilöiden pätevyyttä tehtävään, eikä hän varsinkaan pysty myymään tehtävää potentiaaliselle henkilölle. Haastattelut ovat ympäripyöreitä keskusteluja, jossa konsultti ei pahimmassa tapauksessa pysty vastaamaan / käymään järkevällä tasolla keskustelua ja näin monesti ne parhaat ehdokkaat saatetaan menettää jo prosessin tässä vaiheessa.

Kun henkilö on headhuntattu haastatteluun, on tilanne täysin päinvastainen kuin perinteisessä työhaastattelussa. Monesti haastattelun alussa konsultti joutuu vahvasti myymään tehtävää sekä kohdeyritystä haastateltavalle, jotta saa hänet kiinnostumaan. Myyminen on paljon muutakin kuin kohdeyrityksestä ja tehtävästä tehdyn presentaation läpikäymistä. Konsultin täytyy pystyä herättämään vastapuolen luottamus ja suureksi osaksi se tapahtuu sillä, että vastapuoli huomaa konsultin olevan perillä kyseisen toimialan asioista sekä kohdeyrityksen tilanteesta. Kun ajatus uudesta mahdollisuudesta on saatu myytyä haastateltavalle, alkaa pikku hiljaa tilanne kääntyä toisinpäin ja kysymykset alkavat kohdistua itse haastateltavaan. Kuitenkin, jos potentiaalinen henkilö ei ole ostanut ajatusta tehtävästä, niin silloin on monesti turha enää lähteä tenttaamaan henkilöä. Tämänlaisessa tilanteessa keskustelut kääntyvätkin siihen, mikä olisi sellainen tehtävä, joka saisi hänen kiinnostuksen oikein kunnolla heräämään.

Vaikka tulee ns. headhuntattuna haastatteluun, muutama asia on silti hyvä pitää mielessä:

1. Ota selvää kohdeyrityksestä, jos mahdollista

Suorahakutoimeksiannot voivat usein olla ns. anonyymejä ja kohdeyritys paljastetaan vasta haastattelutilanteessa. Kuitenkin jos näin ei ole, niin ota selvää etukäteen minkälaisesta yrityksestä on kyse. Tällä tavalla osoitat omaa kiinnostustasi, mikäli tehtävä on sellainen, joka saa sinut oikeasti syttymään.

2. Valmistaudu kertomaan itsestäsi

Aika-ajoin törmää siihen, että henkilö ei ole ollenkaan valmistautunut ja saapuu haastatteluun ns. ”takki auki”. Vaikka sinut on headhuntattu haastatteluun, kannattaa muistaa, että sinulle ollaan ehkä tarjoamassa elämäsi tilaisuutta. Tätä tilaisuutta et varmasti halua menettää sillä, että vastaat kysymyksiin kangerrellen ja annat itsestäsi vääränlaisen kuvan.

3. Älä ole ylimielinen

Silloin tällöin törmää harvinaisen ylimielisiin ehdokkaisiin. Se, että sinut on headhuntattu, niin ei automaattisesti tarkoita sitä, että sinulle ollaan tarjoamassa työsopimusta roiman palkankorotuksen kera. On kuitenkin hyvä muistaa, että samaan haun tiimoilta, on useita kymmeniä henkilöjä lähestytty ihan samalla tavalla.

4. Älä hinnoittele itseäsi ulos

Suhteellisen usein törmää myös henkilöihin, jotka ampuvat todella paljon yli palkkatoiveessaan. Vaikka kyseessä on pienimuotoinen pelitilanne, hinnoittelemalla itsesi taivaisiin annat vain itsestäsi hölmön kuvan ja menetät mahdollisuutesi tehtävään.

5. Mieti vaihtoa todella tarkkaan

Mikäli olet nyt hyvässä ja vakaassa työpaikassa, kannattaa vaihtoa miettiä todella tarkkaan. Älä ainakaan juokse sokeasti rahan perässä. Tämän hetkinen taloustilanne on tuonut oman lisämausteensa ja silloin tällöin törmää siihen, että henkilölle on myyty joku tehtävä täysin väärin perustein. Tehtävä on voinut todellisuudessa olla jotain aivan muuta tai pahimmassa tapauksessa henkilö onkin irtisanottu koeajalla esim. omistajavaihdoksen, yt-neuvottelujen tai yllättävän yritysfuusion takia. Ota siis mahdollisimman paljon selvää kohdeyrityksestä ja tee lopullinen päätös harkiten.

6. En minä, mutta…

Jos tehtävä ei tunnu sellaiselta mitä itse haluaisit lähteä tavoittelemaan, niin mieti myös siltä kantilta, että olisiko omassa verkostossasi henkilö, joka mahdollisesti voisi olla tehtävästä kiinnostunut. Pienellä vinkillä saatat hyvin tehdä ison palveluksen jollekin toiselle henkilölle. Ties vaikka joku kaunis päivä, joku tekisi saman sinulle.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu vastaa InHuntissa mm. liiketoiminnan kehittämisestä sekä digitaalisten kanavien tehostamisesta ja hyödyntämisestä osana rekrytointiprosesseja.

P.S. Seuraa InHuntia LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa ja tiedä mistä rekrytointimaailmassa puhutaan.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.