Miten onnistua rekrytoinneissa vuonna 2022

Jaa somessa:

Edellisessä kirjoituksessa kirjoitin siitä, kuinka rekrytoinnista tulee yhä vaikeampaa vuonna 2022. Listasin kirjoituksessa useita syitä, miksi näin tulee olemaan. Tässä blogissa annan vinkkejä nyt siihen, miten onnistua rekrytoinneissa vuonna 2022.

Ennen rekrytointia olisi erittäin tärkeää ensiksi käydä haettavaa profiilia läpi useamman henkilön voimin. Näin varmistutaan siltä, että löytyy yhteinen tarvittava ymmärrys, mitä ollaan lähdössä hakemaan ja pidetään huoli, että kyseessä on varmasti sellainen henkilö, joka vastaa tarpeeseen. Kun profiili on valmis, on erittäin fiksua lähestyä nykyisiä työntekijöitä kysymällä löytyisikö profiilin mukainen henkilö jonkun omista verkostoista.

On myös erittäin tärkeää miettiä realistisia mahdollisuuksia löytää omin avuin profiilin mukainen henkilö. Tähän vaikuttavat merkittävästi yrityksen työnantajabrändi, taloudellinen tilanne, kilpailukyky, tuotteet / palvelut, asema markkinoilla, työyhteisö, palkka, edut, sijainti, etätyömahdollisuus jne.

Mikäli henkilöä ei löydy yrityksen omista verkostoista, on seuraavaksi tärkeää miettiä kanavia, joista henkilön voisi löytää. Jälleen kerran on hyvä miettiä, onko se edes mahdollista? Onko profiilin mukaisia henkilöitä yleensäkään aktiivisessa työnhaussa? Onko yritys tarpeeksi kiinnostava, jotta potentiaalinen hakija päättäisi hakea avoinna olevaa tehtävää? Onko yrityksellä talon sisällä tarvittavaa ymmärrystä siitä, mitä rekrytointikanavia tulisi käyttää ja miten työpaikkaa markkinoidaan niin, että tavoitetaan myös niitä kuuluisia passiivisia työnhakijoita?

Tällä hetkellä eri työpaikkamediat eivät tuota juuri mitään, jos ostaa ihan perusilmoituksen. Perinteisen työpaikkailmoituksen tueksi on melkein pakko tehdä kohdennuskampanjoita esim. sosiaalisessa mediassa ja laittaa ilmoitus avoinna olevasta tehtävästä suoraan potentiaalisen henkilöiden silmien eteen.

Hakijakokemus on myös asia, joka määrittelee todella paljon rekrytoinnin mahdollisuuksia onnistua. Se, jos hakemuksen jättämiseen menee muutamakin minuutti tai sen jättäminen älypuhelimella on tuskaista, voi olla varma, että hakemusten määrät eivät kovin korkeita ole. Mikäli hakemuksia tulee, voi automaattista karsintaa suorittaa sillä, että ei informoi hakijoita prosessin kulusta. Tähän kun vielä lisätään prosessin hitaus, turhan useat haastattelut, vaatimukset ja testit, voidaan olla varmoja, että ne ihan parhaimmat ehdokkaat ehtivät hypätä prosessista pois.

Muutenkin haastatteluissa on hyvä muistaa, että kyseessä ei ole mikään koe tai tentti ja usein hakijoilla on muitakin vaihtoehtoja pöydällä. Näistä yleisin on se, että jäädään nykyiseen työpaikkaan. Näin olisi tärkeää pitää haastattelu keskustelunomaisena, jossa myös myydään yritystä ja tehtävää hakijalle. ”Nyt laitetaan hakijat koville” -tyyppiset haastattelut kannattaa unohtaa.

Mikäli tämä kaikki kuulostaa vähintäänkin raskaalta, niin kannattaa myös muistaa, että apua on helposti saatavilla! Meihin pystyt olemaan yhteydessä esim. tämän lomakkeen avulla: https://inhunt.fi/yhteystiedot/

Lähetä viesti ja palaamme sinulle 24h:n sisällä!  

Teemu Ruuska

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toiminnanjohtaja
HR Director
Kehitysjohtaja
Toimitusjohtaja | Elintarviketuotantoyhtiöön | Lounais-Suomi (Anonyymi)
Kunnanjohtaja - Kommundirektör
Uusimmat

Blogista

Seitsemän vinkkiä oikean rekrytointikumppanin valintaan yrityksellesi. Kuvassa viisi henkilöä istuvat pyöreän pöydän ääressä ja neuvottelevat. Kuva on otettu ylhäältä alaspäin.
7 vinkkiä oikean rekrytointikumppanin valintaan yrityksellesi
Oikean lahjakkuuden hankkiminen voi olla haastavaa yrityksille nykyään, johtuen useilla toimialoilla vallitsevasta osaamisvajeesta ja merkittävästä muutoksesta...
rekrytointiprosessin ulkoistamisen viisi hyötyä. Kolme henkilöä keskustelee toimistolla keskenään. Yksi henkilö hymyilee.
Rekrytointiprosessin ulkoistamisen viisi parasta hyötyä
Rekrytointiprosessin ulkoistuskumppanin valinta vaatii huolellisuutta, mutta onnistunut yhteistyö voi tuoda yrityksellesi monia arvokkaita ja jopa yllättäviä...
Kaksi henkilöä nojaa pöytään. Vasemmalla Brand ID:n pääomistaja, toimitusjohtaja Juha Heljakka ja oikealla hallituksen puheenjohtaja Olli Kivelä. Erinomaiset hallituksen jäsenet luovat erinomaisen hallitustyöskentelyn – ja yrityksen tulevaisuuden.
Erinomaiset hallituksen jäsenet luovat erinomaisen hallitustyöskentelyn – ja yrityksen tulevaisuuden
Brand ID Oy voitti Hallituspartnereiden Kultainen Nuija -palkinnon hallituksen puheenjohtajansa Olli Kivelän johdolla vuosi sitten. Palkinto oli merkittävä kiitos...
InHuntBlog__1200x630px_Kuntayhtiöiden kehittämisen syke kiihtyy_blogi_plain
Kuntayhtiöiden kehittämisen syke kiihtyy - tässä kokeneen headhunting-talon näkymää ja konkreettiset vinkit
Kuntien palvelutoiminnan yhtiöittäminen on lisääntynyt erityisesti 2020-luvulla. Toki aiemminkin Suomessa oli jo yli 2000 kunnallista yhtiötä, ja niiden yhteenlaskettu...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa