Rekrytointien osumatarkkuus parani: vaihtuvuus alas & tulokset ylös!

Connector Ability cognitive test Service
Jaa somessa:

Rekrytointien osumatarkkuus parani: vaihtuvuus alas & tulokset ylös!

Erittäin monella yrityksellä on isoja osastoja, joissa vaihtuvuus on todella suurta ja rekrytointeja tehdään tästä syystä jatkuvalla syötöllä. Suurten yritysten Contact Centerit ovat esimerkkejä näistä. Contact Centereissä on satoja työntekijöitä, jotka vastaanottaa yhteensä tuhansia puheluita päivässä. Työ on nopeatempoista ja välillä todella raskasta. Pelkästään työn luonteen vuoksi vaihtuvuus näissä tehtävissä on yleensä äärimmäisen suurta.  Lisäksi huono johtaminen ja se, että rekrytointeja tekevät esimiehet eivät oikeasti tiedä minkälaisia henkilöitä tehtäviin pitäisi rekrytoida, ovat merkittäviä osasyitä suurelle vaihtuvuudelle. Virheellisen tiedon varassa rekrytoiminen johtaa auttamatta siihen, että turhan paljon ”vääriä” henkilöitä tulee palkattua. Tämä ei ainoastaan vaikuta vaihtuvuuteen vaan luonnollisesti se vaikuttaa negatiivisella tavalla myös tehokkuuteen ja yrityksen tuottavuuteen.

Hollantilainen maailman johtava online -testien toimittaja PiCompany on yhdessä Hucama Nordicsin kanssa lähtenyt ratkaisemaan tätä problematiikkaa. PiCompany on perustettu vuonna 1994 ja toimii tänä päivänä yli 25 maassa. Hucama Nordics sen sijaan on pohjoismaisella tasolla toimiva konsulttitalo, joka on kehittänyt menetelmän, jolla merkittävästi saadaan parannettua rekrytointien osumatarkkuutta. Menetelmä on vuosien tutkimuksen tulos ja nojaa osaltaan PiCompanyn kehittämään persoonallisuustestiin, joka perustuu Big Five -malliin . Testiä käyttämällä pystytään selvittämään esimerkiksi Contact Centerissä toimivan henkilön viisi (5) avainkompetenssia ts. ne ominaisuudet, jotka johdattavat hyvään suoritustasoon. Tutkimus on aina yritys ja tehtäväkohtainen ja näin tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä.

Kaksi vuotta sitten Hucama aloitti projektin yhden erittäin ison pohjoismaisella tasolla Contact Center –palveluita tarjoavan yrityksen kanssa. Projektin tarkoitus oli selvittää Contact Centerissä toimivien henkilöiden avainkompetenssit, jotta tulevaisuudessa rekrytointien osumatarkkuus paranisi, vaihtuvuus pienentyisi ja tuottavuus kohentuisi. Tutkimukseen osallistui yhteensä yli 400 asiakaspalveluhenkilöä sekä henkilöiden esimiehet. Ensiksi esimiehet täyttivät pienen kyselyn jokaisesta alaisestaan, jotta saatiin mututuntumaan perustuvat tulokset. Sen jälkeen PiCompanyn Big Five -persoonallisuustesti laitettiin jokaiselle asiakaspalveluhenkilölle täytettäväksi. Testi pitää sisällään n. 144 erilaista kysymystä, joihin vastataan sen mukaan miten itse toimisi tai ajattelisi kyseisessä tilanteessa. Kun tulokset oli saatu, alkoi tutkimusryhmä tutkia ennen kaikkea Contact Centerissä parasta tulosta tekevien (n.10 % työntekijöistä) tuloksia. Tulokset olivat todella yllättäviä, ainakin jos kysytään Contact Centerissä toimivilta esimiehiltä. Kun katsottiin parasta tulosta tekevien avainkompetensseja, erosivat ne täysin siitä, mikä oli esimiesten mututuntuma. Eli joka kerta rekrytoitaessa kiinnitettiin osaksi väärin asioihin huomiota ja näin ”vääriä” henkilöitä tuli palkattua oikeiden sijasta. Tätä totuutta esimiesten oli aluksi hyvin vaikea niellä, mutta ajan kanssa he ovat kuitenkin oppineet hyväksymään asian varsinkin, kun tulokset alkoivat muutaman kuukauden päästä todella näkyä.

Tuosta hetkestä lähtien kaikki rekrytointiprosesseissa mukana olevat kandidaatit on testattu PiCompanyn Big Five –testillä. Testaukset on integroitu osaksi yrityksen omaa rekrytointijärjestelmää ja jokaiselle hakemuksen jättäneelle henkilölle lähtee automaattisesti linkki testiin. Testien tulokset tulevat järjestelmään ja jopa pelkän värikoodin (punainen, keltainen tai vihreä) perusteella pystyy sanomaan, että kannattaako henkilön kanssa jatkaa prosessissa eteenpäin. Järjestelmä peilaa saatuja testituloksia automaattisesti tutkimuksissa saatuihin tuloksiin eli ns. avainkompetensseihin ja antaa niiden perusteella suosituksen kannattaako henkilön kanssa jatkaa rekrytointiprosessia.

No entäs ne tulokset sitten? Kahden vuoden jälkeen tuottavuus on parantunut yli 30%:lla ja vaihtuvuus on pienentynyt lähes saman verran. Lisäksi yritys säästää nyt rekrytoinneissa todella paljon aikaa, kun rakennettu järjestelmä rajaa heti soveltumattomat henkilöt pois. Hucama on para-aikaa kirjoittamassa projektista White Paperia, joten hetken päästä saadaan myös tietää, mistä yrityksestä oikein oli kyse.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

InHunt Group on solminut maanantaina 17.3.2014 PiCompanyn kanssa sopimuksen yhteistyöstä ja tulee jatkossa tarjoamaan PiCompanyn testejä Suomen markkinoilla. InHunt tekee myös tiivistä yhteistyötä Hucama Nordicsin kanssa tavoitteenaan tehostaa ja parantaa suomalaisten yritysten rekrytointiprosesseja. Tämä onnistuu mm. tuomalla tutkittua tietoa rekrytointipäätösten tueksi.

P.S. Seuraa InHuntia  LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa ja tiedä mistä rekrytointimaailmassa puhutaan.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.