Miten vastata työhaastattelukysymyksiin?

Jaa somessa:

Suurin haaste on tulla valituksi työhaastatteluun. Sen jälkeen kaikki on omissa käsissä. 

Työhaastattelu on aika harvinaislaatuinen tilaisuus, jonka todellinen luonne ja kulku ovat mysteeri.  Haastattelussa kannattaa pyrkiä konkretiaan. Ympäripyöreitä latteuksia kanttaa välttää. Turhan usein työhaastatteluun tullaan takki auki ja kuvitellaan, että se on kuin mikä tahansa keskustelu. Usein haastattelijat ovat kuitenkin raudanlujia ammattilaisia. Heidän tavoitteenaan on saada haastateltavat miettimään vastauksiaan. Haastatteluun kannattaa valmistautua. Alla joitakin vinkkejä siitä, millä tavalla kysymyksiin kannattaa valmistautua vastaamaan.

”Kerro jotain itsestäsi?”

Hyvin tyypillinen kysymys, jolla monet rekrytoijat avaavat haastattelun. Yleisin virhe on, että henkilö lähtee kertomaan omaelämäkertaansa vuodesta 1972. Työhaastattelussa on tärkeää pitää vastaukset lähellä tätä päivää, lyhyinä sekä konkreettisina. Kerro jotain sellaista, mitä muut eivät kerro. Sillä tavalla jäät mieleen positiivisella tavalla.

”Mistä pidät nykyisessä työssäsi?”

Haastattelijaa kiinnostaa se, mikä henkilöä motivoi ja miksi hän hakee kyseistä paikkaa. Mieti hetki ja vastaa rehellisesti. Jos mahdollista niin pyri löytämään sellaisia asioita, joita todennäköisesti tulisit tekemään uudessa työssäsi ja mistä ylipäänsä innostut.

”Miksi meidän pitäisi palkata sinut?”

Liian usein haastateltava kompastelee tässä kysymyksessä ja sortuu latteuksiin, joiden informaatio arvo on riittämätön. ”Olen tiimipelaaja ja ahkera työntekijä, joka ei pelkää haasteita. Lisäksi olen nopea oppimaan uusia asioita.” Näillä vastauksilla ei ainakaan hirveän korkealle pääse. Ohje voisi olla, että pyri tässäkin konkretiaan käyttämällä vaikkapa tarkkoja lukuja, muilta saamaasi palatetta tai aikaisempia saavutuksiasi. Suomalaiset ovat melko varovaisia itsensä kehumisessa, mutta työhaastattelu on paikka, jossa vaatimattomuus ei ole hyve.

”Missä näet itsesi 5 vuoden päässä?”

Älä vastaa tähän, että ”en tiedä” tai ”viisi vuotta on pitkä aika ja minun on vaikea ajatella niin pitkälle”. Yrityksillä on visiota ja strategioita, jotka ulottuvat paljon pidemmälle kuin viisi vuotta. Ne etsivät yleensä henkilöitä, jotka haluavat kasvaa ja kehittyä urallaan. Sinun ei tarvitse sanoa, että viiden vuoden kuluttua näet itsesi ko. yrityksessä, mutta voit kuvailla esimerkiksi positiota, yritystä, haasteita tai projekteja, joiden parissa haluaisit työskennellä.

”Minkä suuruista palkkaa tavoittelet?” ja jatkokysymys ”Mitä yritys sillä saa?”

Kuukausipalkkasi kerrottuna n. 1.6:llä on todellinen kustannus yrityksille sinusta kuukaudessa, joten on hyvä myös valmistautua perustelemaan palkkapyyntösi. Käytä vastauksessasi tukena konkreettisia numeroita, vastuita ja tuloksia.

”Miksi työhistoriassasi on kahden vuoden rako?”

Kannattaa kertoa totuus sellaisena kuin se on, mutta on hyvä harjoitella vastaus etukäteen. Sanoitus on tärkeätä – ja se, miten oman narratiivinsa hallitsee. Vastauksessa ratkaisevaa on se, miten luontevasti puhut asiasta. Oleellista on, että osaat kertoa, miksi tämä tilanne tuli eteen, miten olet käyttänyt aikasi ja miksi olet tässä ja nyt? Kannattaa muistaa, että nykyisin työhistorioissa tuntuu olevan aiempaa enemmän aukkokohtia.

”Mikä on isoin riski, jonka olet ottanut elämässäsi?”

Monet yrityksistä etsivät rohkeita kunnianhimoisia henkilöitä. Jos et ole koskaan ottanut yhtään riskiä elämässäsi ja pelannut aina varman päälle, et ehkä ole yrityksen etsimän henkilö. Pyri kuitenkin vastaamaan tai edes perustelemaan se, miksi et ole joutunut tai halunnut ottaa riskejä.

”Mikä on suurin heikkoutesi / alue, joka tarvitsee kehittämistä?"

”Mikä on suurin kehityskohteesi?” on myös tyypillinen kysymys. Toisin kuin joskus neuvotaan, siihen ei todellakaan kannata vastata sillä tavalla, että yrittää kääntää heikkoutensa vahvuudeksi tai ominaisuudeksi, jossa sekä hyvää että huonoa. Jokaisessa meissä on kehitettävää, emmekä tule koskaan valmiiksi. Jokaisen olisi hyvä tunnistaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa ja pystyä keskustelemaan niistä.

”Miksi ihmiset kiipeävät vuorille?”

Jotkut haastattelijat tykkäävät esittää yllättäviä kysymyksiä. Niihin tulee todella paljon erilaisia vastauksia, kuten ”Päästäkseen huipulle”, ”Nähdäkseen, mitä on toisella puolella” tai ”Haastaakseen itsensä”. Kuten kaikki varmasti arvaavat, paras mahdollinen vastaus ei ole: ”En tiedä - koska ne tykkäävät siitä?”. Monesti rekrytoijat etsivät henkilöä, joka pystyy lähestymään asiaa ehkä hivenen laatikon ulkopuolelta. Joskus haastattelijat vain yksinkertaisesti haluavat nähdä, miten haastateltava reagoi yllättäviin kysymyksiin, joihin ei edes ole yhtä ainoata oikeata vastausta.

Loppukevennykseksi muutama epätavallisempi kysymys tunnettujen yritysten esittämänä:

 

”Jos voisit olla supersankari, kuka olisit?” – AT&T

 

“Jos joutuisit autiolle saarelle, niin mitkä kolme asiaa ottaisit mukaasi?” – Yahoo

 

“Miksi tennispallo on pörröinen?” – Xerox

 

”Oletko ikinä varastanut kynää töistä?”- Jiffy Software

 

”Jos olisit laittanut puhelimesi äänettömälle ja se soisi silti äänekkäästi, mitä sanoisit minulle?” – Kimberly-Clark

Nämä neljä kysymystä ratkaisevat työhaastattelussa_InHuntBlog_plain
Nämä neljä kysymystä ratkaisevat työhaastattelussa
On olemassa yksi asia, jonka puuttuminen estää haastattelun onnistumisen. Lisäksi on neljä kriittistä kysymystä, joihin kannattaa...

(Artikkeli on alunperin julkaistu joulukuussa 2014 ja päivitetty helmikuussa 2023.)

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.