Mitä tapahtuu rekrytointimaailmassa vuonna 2015?

Jaa somessa:

Maailmassa eletään mielenkiintoista aikaa. Yhdysvallat alkaa olla toipunut finanssikriisistä ja ottaa taas omaa paikkaansa maailman talouden veturina. Euroopassa ongelmamaat kuten Espanja parantaa menoaan koko ajan ja vuoden 2014 luvut ovat lupauksia antavia ja pääministeri Mariano Rajoy Brey julisti juhlapuheessaan, että olkoon 2015 vuosi, kun kriisi on kokonaan jätetty taakse. Etelä-Amerikassa monet maat Brasilia etunenässä kasvaa edelleen hyvää vauhtia ja tulevat näyttämään myös merkittävää roolia globaalin talouden jatkaessa elpymistään.

Tämä tarkoittaa sitä, että pikkuhiljaa vuonna 2008 alkanut kriisi alkaa olla takanapäin. Toki mm. Kreikan, Venäjän / Ukrainan tilanne asettaa ison varjon vielä koko Euroopan ylle, mutta eteenpäin mennään. Siihen täytyy uskoa. Vuodesta 2008 ja ns. kriisin aikana on ehtinyt tapahtua paljon. Digitaalisuus on ottanut lujan otteen ja ICT:n ympärille rakentuu valtaosa yrityksien kriittisistä toiminnoista sekä ennen kaikkea ihmisten käyttäytyminen on muuttanut muotoaan. Muutos on nopeampi mitä se on koskaan ollut ja tämä tarkoittaa sitä, että uudelle osaamiselle ja yrityksien uudistumiselle on akuutti tarve.

Mitä tämä kaikki muutos tarkoittaa sitten rekrytoinnin näkökulmasta? Alla listaan muutaman asian, jotka minun arvioni mukaan tulevat näkymään jatkossa entistä vahvemmin:

1. Osaajista pulaa

Vaikka moni luulee, että osaajia on Suomessa vapailla markkinoilla yllin kyllin, niin näin ei kuitenkaan ole. Maailma on muuttunut radikaalisti ja tarvittavasta tämän päivän osaamisesta ja ymmärryksestä on huutava pula. Tämä lisää entistä enemmän mm. HR:n ja johdon tuskaa yrityksissä, kun sopivia tulevaisuuden osaajia ja suunnannäyttäjiä ei tahdo löytyä.

2. Raha ja koko eivät enää ratkaise

Paljon puhutaan X-sukupolven esiin astumisesta, mutta minä alkaisin puhua jo Y-sukupolvesta ja ns. diginatiiveista. Tämän lajin huiput eivät enää haikaile isoimman palkkapussin tai isoimman kansainvälisen yrityksen perään. Nyt vaakakupissa painaa vapaus, mahdollisuus vaikuttaa ja toteuttaa itseään mielenkiintoisessa motivoivassa ympäristössä muiden huippuosaajien läsnä ollessa.

3. Mediahaku vaikeutuu

Parhaita ja kiinnostavimpia työnhakijoita ei enää tavoiteta Helsingin Sanomien Työelämä -osion tai perinteisten sähköisten kanavien kuten Oikotien ja Monsterin avulla. Nämä ovat edelleen osa prosessia, josta kuitenkin on tullut huomattavasti monimuotoisempi. Yrityksen näkyvyys eri kanavissa (Facebook, LinkedIn, Youtube, Twitter, Instagram, omat www-sivut, webbi etc.) määrittelevät todella paljon sitä, jättääkö potentiaalinen henkilö hakemuksen. Rekrytoinnista tulee myös ns. jatkuva prosessi, jossa HR, viestintä ja markkinointi sulautuvat yhteen ja rakentavat taukoamatta kiinnostavan yrityksen kuvaa, jossa halutaan työskennellä.

4. Työntekijöiden verkostot kasvattavat merkitystään

Samalla kun yritykset huomaavat potentiaalisten henkilöiden löytämisen vaikeuden, omien työntekijöiden aktivoiminen lisääntyy. Perinteinen mediahakuprosessi itse toteutettuna on hankala, hidas, raskas, kallis ja epävarma. Nykyisten työntekijöiden avulla uusi sopiva henkilö voi löytyä todella nopeasti ja vaivattomasti.

5. Oikeat suorahakutoimistot kasvattavat merkitystään

Suorahakutoimistoja on Suomessa satoja. Oikealla suorahakutoimistolla tarkoitan sellaisia yrityksiä, jotka ovat toimineet jo vuosia, toteuttanut satoja ellei tuhansia toimeksiantoja, työllistävät enemmän kuin yksi tai kaksi henkilöä, antavat takuun toiminnalleen ja ennen kaikkea tietävät mitä tekee. Tämänlaisia suorahakutoimijoita Suomessa ei sitten olekaan kuin reilut parikymmentä.

Maailmassa tapahtunut ja käynnissä oleva muutos asettaa aivan uudenlaiset haasteet suorahakutoimijoille. Enää potentiaalisten ehdokkaiden paikantaminen ei ratkaise vaan se, että kuka pystyy houkuttelemaan oikeat henkilöt prosessiin. Tämä tapahtuu vain ja ainoastaan sillä, että ymmärretään asiakkaan business, ymmärretään tehtävän vastuualueet ja tavoitteet sekä puhutaan samaa kieltä potentiaalisten ehdokkaiden kanssa. Potentiaalisen myyntijohtajan houkuttelu eroaa aika tavalla esim. tietoturvapäällikön houkuttelusta.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
InHunt Group logo
CEO, Senior C-level Business Executive
Toiminnanjohtaja
Engagement Director, Public Sector, Nordcloud
Ravintolatoimenjohtaja
Myyntijohtaja, Louhe Oy
Uusimmat

Blogista

Nopeasti muuttuva teknologia ja kiristyvät turvallisuusvaatimukset haastavat hallitukset _1200px_2
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää.
InHuntBlog_Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa_plain
Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa – näin erotut joukosta
Unelmien työpaikan etsiminen voi tuntua loputtomalta prosessilta. Vaikka et aina voi itse päättää, milloin aloitat työnhaun, voit parantaa mahdollisuuksiasi...
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa. Kuvassa henkilö punnitsee ajatuksia rekrytointia suunnitellessa.
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa
Avainhenkilöiden rekrytointi on aikaa vievä ja haastava prosessi. Lue kolme syytä, miksi kiinteä palkkio voittaa success fee -palkkion.
InHuntBlog_Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi_1200px_plain
Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi
Miten löydät juuri oikean henkilön työtehtävään? Ehdokkaiden arvioinnin avulla voit tehdä perustellumpia rekrytointipäätöksiä. Lue lisää>>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.