Suorahaut kasvussa – milloin on oikea aika käyttää suorahakua?

Jaa somessa:

Viime vuoden loppupuolella Talouselämä kirjoitti siitä, että suorahakuala jatkaa kasvuaan vaikeista ajoista huolimatta. Syyksi tarjottiin sitä, että yritykset ovat karsineet HR–osastojaan ja näin hakujen ulkoistamiselle on enemmän tarvetta. Tämä varmasti on yksi syy, mutta oman käsitykseni mukaan isompi syy on se, että tämän hetkinen menossa oleva muutos on niin nopea, että uusia osaajia joita yritykset tarvitsevat on todella vaikea löytää perinteisten työkalujen kuten työpaikkailmoittelun avulla. Vaikka kuinka hyvä kampanja olisi ja vaikka kuinka useaa mediaa käytettäisiin, niin fakta on se, että edelleen parhaiden työntekijöiden saavuttaminen ilman suorahakua on erittäin vaikeaa.

Suorahakua eli headhuntingia ei pidä sekoittaa suorarekrytointiin. Suorahaussa eli headhuntingissa on kyse siitä, kun asiansa osaava headhunteri, etsii sopivan henkilön käsiinsä ja ottaa tähän suoraan yhteyttä. Suorarekrytointi on taas henkilöstövuokrausfirmojen käyttämä termi siitä, kun heidän tarjoama henkilö siirtyy suoraan asiakkaan palkkalistoille eikä siis ole näin vuokratyövoimaa.

Parhaimmillaan suorahaku on erittäin tehokas ja aikaa viemätön prosessi, jonka avulla löydetään tehtävään sopivat huipputekijät, joista yritys pääsee tekemään valintaa. Milloin sitten on oikea aika käyttää suorahakua? Seuraavissa tilanteissa ainakin itse kääntyisin asiansa osaavan suorahakutoimijan puoleen:

1. Avainhenkilö lähtee pois

Jokaisessa yrityksessä on tietty määrä avainhenkilöitä, sekä johtajia että asiantuntijoita, joiden pois lähtö voi olla dramaattinen isku koko organisaatiolle. Vaikka olisi se tunne, että paikkaaja voi löytyä talon sisältä, niin silti lähtisin myös etsintätöihin ulkopuolelle, jotta saisin täyden varmuuden oikeasta henkilöstä.

2. Tarve tulee yllättäen

Minua ihmetyttää aina ne asiakkaiden kommentit, että tällä hetkellä ei kannata tavata, koska juuri nyt ei ole tarvetta. Valitettavasti jos tarve olisi jo päällä, niin silloin oltaisiin jo myöhässä. Jokaisella yrityksellä pitäisi olla luottosuorahakukumppani, jonka kanssa säännöllisesti istutaan alas, käydään läpi tilannetta, tavoitteita ja tulevaisuuden näkymiä.

3. Tarve uudenlaiselle osaamiselle

Välillä on tilanteita, jossa yritys tarvitsee sellaista osaamista, jollaista heillä ei ole aikaisemmin ollut. Tämä voi myös tarkoittaa, että yrityksessä ei ole yhtään henkilöä, joka pystyy varmuudella selvittämään potentiaalisten kandidaattien todellisen osaamisen tai tietäisi mitä oikeasti ollaan hakemassa. Mikäli tämä on tilanne, niin kääntyisin suorahakuammattilaisten puoleen ja ennen kaikkea sellaisen, jolta löytyy oikea ymmärrys ja osaaminen.

4. Tilanne on herkkä ja haku täytyy tehdä hiljaisesti

Hyvin usein yrityksen hallitus suunnittelee toimitusjohtajan vaihdosta hyvissä ajoin. Asia voi kuitenkin olla todella herkkä ja tiedon vuotaminen saattaa herättää epävarmuutta nykyisissä työntekijöissä tai asiakaskentässä. Suorahaku pystytään toteuttamaan hyvinkin hiljaisesti ja niin, että asia ei tule julki ennen kuin katsotaan sen olevan ajankohtaista.  Myös silloin, kun yritys on irtisanonut henkilöitä, mutta samalla on tarvetta uudenlaiselle osaamiselle, niin haut halutaan usein tehdä hiljaisesti, jotta ne eivät herätä turhaa keskustelua yrityksen sisällä tai ulkopuolella.

5. Ei tarpeeksi omia resursseja

Rekrytointi vie yhdeltä henkilöltä keskimäärin vähintään kokonaisen viikon työajasta. Näin mielestäni kenenkään ei pitäisi tehdä rekrytointeja, mikäli sitä ei ole kirjattu henkilön työnkuvaan. Myyntijohtajalla varmasti on parempaakin tekemistä, kuin laatia työpaikkailmoitusta, kahlata läpi sisään tulevia hakemuksia, vastailla kysymyksiin, haastatella henkilöitä jne. Jonkun muun täytyy tehdä työ ja myyntijohtaja vain tekee valinnan muutamasta parhaasta ehdokkaasta.

6. Kun haluaa varmasti sopivimman / parhaan henkilön tehtävään                

Jokainen työntekijä yrityksessä on tärkeä. Mikäli haluaa täyden varmuuden siitä, että sopivin ts. paras henkilö tehtävään tulee valituksi, on käytettävä suorahakua. Tänä päivänä tehdään paljon ns. hybridihakuja joissa potentiaaliset henkilöt kootaan useiden eri kanavien avulla kuten median, yrityksen omien prosessien ja suorahaun avulla. Näin jokainen kanava tulee läpikäytyä ja varmistettua se, että sopivin tulee löydetyksi.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
InHunt Group logo
Headhunter
Country Retail Manager
Markkinointijohtaja, Varusteleka
Talouspäällikkö - Anonyymi yritys
Hallitusammattilainen
Uusimmat

Blogista

Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus_InHuntBlogi_1200x630px_plain
Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus, josta päätökset tekee hallitus
Avoin viestintä vastuullisuudesta on olennainen osa toimintaa. Vaikka vastuullisuudesta ei välttämättä tarvitse erikseen kertoa, tämä aika ja yhteiskunnallinen...
InHuntBlog__1200x630px_plain
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla, joka on käytössä Metson Women’s Leadership Forumilla.
InHunt_hallitushakuDSC00328_HD
Hallituspaikan haku -valmennus: Suuri suosio ja innostuneita osallistujia
InHunt Groupin Hallituspaikan haku -valmennus on saanut suuren suosion ja vuoden 2024 ensimmäinen tilaisuus oli jälleen täynnä.
Kaupan ja elintarvike- alan osaajat_InHuntGroup_plain2
Varmista parhaat osaajat kaupan alan tehtäviin - näin onnistut!
InHuntin kaupan alan osaajapooli kattaa laajasti toimialaosaajia vähittäis- ja tukkukaupasta sekä elintarviketoimialalta.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa