Vielä 90-luvulla headhunterin työ oli sitä, että hänellä oli paksu muistikirja, jossa oli valtavasti nimiä ja vuosien varrelta kerättyä tietoa. Kun uusi haku lähti liikkeelle, kirjaa lähdettiin perkaamaan sivu sivulta ja puhelin langat alkoivat laulaa. Soitettiin tutuille ja tutun tutuille ja kyseltiin jos he olisivat kiinnostuneita tai jos he tietäisivät jonkun joka saattaisi olla kiinnostunut. Tuo oli sitä aikaa, kun caset kestivät useita kuukausia ja hintalappu headhunterin työlle oli melkoinen.
Paljon on siitä ajat muuttunut ja lähinnä viimeisten 5 – 7 vuoden aikana muutos sekä digitaalinen vallankumous on ollut niin valtaisa, että potentiaalisten kandidaattien löytäminen ei ole mikään juttu. Tehokkaita sähköisiä kanavia on liki satoja, joista potentiaaliset henkilöt löytyvät nopeasti. Myös sosiaalinen media on tehnyt sen, että yhä useampi tuo itseään aktiivisesti esille ja tekee itsestään helposti lähestyttävän. Digitaalisuus on tuonut tiedon kaikkien saataville ja nykyään hyvin helposti tiedämme henkilöstä jo yllättävän paljon ennen kuin lähdemme edes soittoa tekemään.
Missä sitten esim. suorahakuyritykset erottautuvat toisistaan, tulee seuraavassa. Siinä missä toiset suorahakuyritykset ovat uskollisia perinteisille toimintatavoille ja keskittyvät lähinnä oman hyväveliverkostonsa tyytyväisenä pitämiseen, niin toiset käyttävät taitavasti näitä satoja eri sähköisiä kanavia unohtamatta perinteisempiäkään suorahaun keinoja. Se missä sitten näiden uudesti ajattelevien ja toimivien yrityksien eron huomaa on se, että kuka pystyy siivilöimään valtavasta tiedonmäärästä ne parhaat ja sopivimmat ja ennen kaikkea herättämään heidän kiinnostuksensa uudesta mahdollisuudesta.
En ole itse ollut mukana muiden suorahakutoimistojen prosesseissa (yllätys), mutta omaan suhteellisen laajan ystävä / tuttavaverkoston ja sieltä olen kuullut yhtä jos toista. Olen kuullut suorahakutoimijoista joilla on pienimuotoiset ”call centerit”, joissa nuoret opiskelijat tai vastavalmistuneet tekevät liukuhihnatyötä ja soittelevat potentiaalisille kandidaateille. Ongelma tästä muodostuu siinä vaiheessa jos tehtävää pitäisi edes vähän myydä. Linjan toisessa päässä oleva huomaa hyvin nopeasti sen, että soiton tehneellä henkilöllä ei ole kompetenssia käydä keskustelua järkevällä tasolla. Hit rate tämänlaisella lähestymistavalla on luonnollisesti suhteellisen huono. En usko, että ihan tämänlaista tai tämän tasoista palvelua monikaan näistä yrityksistä asiakkaillensa markkinoi.
Jotta suorahakuprosessista saadaan paras mahdollinen lopputulos, on ensisijaisen tärkeää, että prosessin hoitaa alusta loppuun se tai ne henkilöt, joilla on riittävä ymmärrys busineksesta, asiakkaan liiketoiminnasta ja siitä roolista johon ollaan hakemassa henkilöä. Se on ihan ymmärrettävää, että suorahakuyrityksissäkin on henkilöitä avustavissa rooleissa, mutta näiden henkilöiden ei missään nimessä pitäisi olla yhteydessä potentiaalisiin kandidaatteihin. Silloin vain ja ainoastaan hukataan useita potentiaalisia ehdokkaita ja näin asiakas ei saa sitä laatua jota olisi voinut saada, jos asia olisi hoidettu ammattimaisesti.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä Hunting Headsin maajohtajana Espanjassa. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup