Digitalisaatio rekrytoinnissa – Mikä on muuttunut?

Jaa somessa:

Se on tullut jo moneen kertaan todettua, että viimeiset vuodet ovat olleet todella mielenkiintoisia myös rekrytointialalla. Uudet kanavat, palvelut ja toimintatavat ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia, mutta myös paljon haasteita sekä yksittäisille yrityksille, että rekrytointialan toimijoille. Tässä kirjoituksessa kokoan ne asiat, jotka ovat eniten vaikuttaneet ja muokanneet rekrytointiprosesseja.

Sähköiset rekrytointikanavat

Perinteiset sähköiset kanavat kuten Oikotie, Monster ja Molli pitävät edelleen pintaansa. Niitä on tullut haastamaan mm. Duunitori ja nyt viimeisimpänä Suomi24:n työpaikat. Yritysten pitäessä edelleen tiukasti kiinni vanhoista kanavista, myös uudemmat kanavat kuten LinkedIn, Facebook, Instagram ja Twitter alkavat saada tilaa rekrytointikampanjoissa.

RekryÄpit

Palvelut kuten AirBnB, Uber, Etsy ja esim. Tinder ovat mullistaneet omia alojansa ja tapaa tehdä businestä. Rekrytointimaailma odottaa vielä omaansa ja se aivan varmasti vielä tulee. LinkedIn on jo tuonut yritykset ja työntekijät lähemmäksi toisiaan, mutta vieläkin puuttuu se palvelu, joka olisi täydellinen käänteentekijä rekrytoinnissa. Erilaisia aihioita maailmalla on monia ja suomalaisena niistä mainittakoon Pockethunt, jossa yritys voi selaille mielenkiintoisia työntekijöitä ja päinvastoin. Asia kuitenkin etenee vasta sitten, jos molemmat ovat klikanneet olevansa kiinnostuneita.

Mobiili

Viimeinkin mobiili on ottanut myös vallan rekrytoinnissa ja yhä useammin hakija selailee sekä myös hakee työpaikkaa älypuhelin välityksellä. Tämän on mahdollistanut tekniikan hurja kehitys, älypuhelinten edullisuus sekä se, että yritykset ovat olleet muutoksessa pakotettuja uusimaan koti- ja työpaikkasivustojaan ja tekemään niistä mobiiliystävällisiä.

Automaatio

Myös yritykset ovat ottaneet teknologian kehityksen mielenkiinnolla vastaan ja lähteneet kokeilemaan, miten sillä voitaisiin tehostaa monesti niin käsityövoittoisia rekrytoinnin vaiheita. Monet yritykset käyttävätkin nykyään erilaisia ohjelmia ja algoritmeja, joilla rajataan pois heti ne ei potentiaaliset työnhakijat varsinkin hakujen alkumetreillä.

Oma brändi

Oman brändin rakentamiseen on tullut useita työkaluja. Sosiaalisen median palvelut sekä blogit tarjoavat tähän helpon mahdollisuuden ja niissä pystyy luomaan itsestään kuvaa jonkun asian tai alan asiantuntijana jakamalla mielenkiintoisia artikkeleita, ottamalla kantaa ja olemalla aktiivinen. Omat etunimisukunimi.com sivut ovat yleistyneet kuin myös henkilökohtaiset ns. omat brändisivut, joissa voi jakaa tarinansa rekrytoijan kanssa inspiroivalla tavalla.

Digitaalinen jalanjälki

Vaikka laki sanoisi mitä niin on vain kylmä fakta, että osa yrityksistä penkoo kandidaateista kaiken mitä irti saa mm. sosiaalisesta mediasta. Omasta digitaalisesta jalanjäljestä saakin olla tarkkana ja aika ajoin kannattaa oma nimi kirjoittaa esim. Googleen ja katsoa mitä se tuottaa. Suojausasetukset eri palveluissa kannattaa myös päivittää ja katsoa, että kuinka paljon jakaa itsestään tietoa tuntemattomille.

Verkostojen hyödyntäminen

Digitalisaatio on tehnyt myös sen, että henkilökohtaiset verkostot ja niiden laajuus on ennen näkemätöntä. Myös viestin laittaminen esim. uudesta työmahdollisuudesta näihin verkostoihin on erittäin helppoa. Yritykset ovat tajunneet tämän ja käyttävätkin tänä päivänä erittäin aktiivisesti omien työntekijöiden verkostoja uuden henkilön löytämiseen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tulevaisuudessa se uusi työpaikka löytyy yhä useammin omasta verkostosta, jota kannattaakin tästä syystä rakentaa ja kasvattaa määrätietoisesti.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spainin toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

 

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.