Hyvänkin rekryointikampanjan voi helposti tuhota loppumetreillä ja näin käy valitettavan usein. Oletetaan, että yritys on tehnyt erittäin onnistuneen kampanjan, jossa on taitavasti hyödynnetty omia verkostoja, eri työpaikkamedioita ja sosiaalisen median eri kanavia. Näiden kanavien kautta on jokaisesta ohjattu kiinnostuneet yrityksen omille nettisivuille lukemaan vielä kerran sama ilmoitus ja jättämään hakemus. Tähän asti kaikki on mennyt hyvin ja rekrytiimi näkee analytiikkatyökalujen avulla, että työpaikkailmoitusta on tullut katsomaan useita satoja tai jopa tuhansia henkilöjä.
Suurimman osalla työnantajista ei ole minkäänlaista työnantajabrändiä ja näin ei heillä ole varaa tehdä hakemista yhtään sen vaikeampaa.
Kuitenkin hakemusten määrä on kaukana toivotusta ja tämä sama dilemma on vaivannut yritystä jo pitkään ja on mietitty päät puhki, mistä homma kiikastaa. Voisin aika isolla varmuudella esittää yhden syyn, joka usein on matalien hakijamäärien takana: pitkä ja uuvuttava hakulomake, jonka täyttäminen on ainoa tapa hakea työpaikkaa. Yleensä tästä muistutetaan hakijaa vielä ystävällisellä ”Hyväksymme ainoastaan hakulomakkeen kautta jätetyt hakemukset” lauseella.
Ennen kuin menen edes asiaan syvemmälle, niin lähestytään asiaa aivan toisen esimerkin kautta. Kuvitellaan, että olet löytänyt loistavan verkkokaupan, jossa hinnat ja tuotteet ovat enemmän kuin kohdallaan. Tästä innostuneena olet jo ladannut ostoskorisi täyteen tuotteita ja hymyssä suin klikkaat ”kassalle” nappia ja olettamus on, että seuraavaksi syötät vain luottokorttitiedot, käytät PayPallia tai maksat verkkopankin kautta ja ostoprosessi on viety päätökseen sekunneissa.
Kuitenkin näin ei käy, vaan eteesi tulee seuraavat kysymykset, joihin on pakko vastata.
Kerro, miksi olet kiinnostunut asioimaan verkkokaupassamme?
Kerro 5 syytä, miksi olet valinnut juuri nämä tuotteet?
Mikä motivoi sinua ostamaan juuri nämä tuotteet?
Miten nämä tuotteet kuvastavat arvomaailmaasi?
Kerro miksi meidän pitäisi antaa sinun ostaa nämä tuotteet?
Verkkokauppa on siis onnistunut ensimmäisessä tavoitteessaan. He ovat onnistuneet saamaan ihmisen verkkokauppaansa, jonka lisäksi vielä tämä henkilö on valinnut useita tuotteita, jotka haluaisi ostaa. Loistavaa! Kuitenkin yritys näkee tässä samalla loistavan tilaisuuden kysyä vähän lisätietoja. Ongelmana vain, että kuinka monta ihmistä luulet jaksavan nähdä vaivaa ja vastata kysymyksiin, jotta saa ostettua tuotteet? Jos tuotteet ja hinnat ovat todella hyviä, varmasti osa. Toisaalta suurin osa jättää homman siihen, koska ajattelee saavansa näitä muualtakin.
Täysin saman toteamuksen moni hyvä hakija tekee avoimen työpaikan hakulomakkeen kohdalla ja toteaa, että on näitä paikkoja muitakin. Toinen mitä saattaa usein käydä, että hakijalla ei juuri sillä hetkellä ole aikaa täyttää hakemusta ja ajattelee palaavansa myöhemmin. Kuitenkin jo tunteja myöhemmin paikka ei enää tunnukaan niin kiinnostavalta, että jaksaisi nähdä vaivan ja näin hän ei koskaan enää palaakaan yrityksen sivuille jättämään hakemusta.
Ja kyllä, en ole törmännyt onneksi verkkokauppamaailmassa tämänlaiseen ostoprosessiin, vaikka fakta on se, että verkkokaupatkin häviävät edelleen todella paljon rahaa siinä, että eivät ole optimoineet ostoprosessia tarpeeksi suoraviivaiseksi. Pyydetään luomaan tileja, täyttelemään turhan päiväsiä henkilötietolomakkeita ja näin valitettavan moni ei koskaan tule ostaneeksi tuotteita, koska ehtii liian monta kertaa jo miettiä tarvitseeko todella niitä kaikkia tai ylipäätänsä mitään. ”Rahat pois ja heti” pitäisi olla lähtökohta ja kaikki muu ylimääräinen tieto pitäisi pyytää vasta maksamisen jälkeen, mikäli niin halutaan.
Ja nyt tämä ihan sama asia rekrytointimaailmassa. Unohtakaa nuo turhanpäiväiset kysymykset hakulomakkeessa. Ottakaa hakemus, niin nopeasti kuin mahdollista, osoittakaa kiinnostusta hakijaa kohtaan ja sen jälkeen lähtekää selvittämään itse onko tämä henkilö teille se oikea. Jos haluatte hakemuksen vastaanottamisen jälkeen lähettää lisäkysymyksiä, niin ihan fine. Mutta jos teette sen ennen, niin hakemukset joita saatte, ovat niitä joiden on pakko löytää töitä ja keillä on aikaa hakea = eivät ole tällä hetkellä työelämässä mukana. Valitettavan usein nämä eivät ole niitä kiinnostavimpia, vaikka helmiäkin siellä on joukossa. Tässä esim. yksi: Lasse Penttinen. En kaveria tunne, mutta erittäin hyvä kirjoitus ”Elämäni paskin vuosi 2016”, joka ainakin herätti minussa positiivisia tuntemuksia hänen rehellisyydestä ja asenteesta työnhakua sekä työelämää kohtaan. Kannattaa lukea.
Jos vielä palataan näihin kilometrin mittaisiin hakulomakkeisiin, joita pahimmillaan saa täyttää kymmeniä minuutteja, niin saattaa niissä olla ihan kauniskin ajatus takana. Yleisesti halutaan jo valmiiksi mielenkiintoista lisätietoa ja eletään olettamuksessa, että hakija jaksaa nähdä vähän vaivaa, jos haluaa hakea paikkaa. Ei, ei ja ei!!! Hyvin harvassa on ne yritykset joilla on varaa ajatella näin. Suurimman osalla työnantajista ei ole minkäänlaista työnantajabrändiä ja näin ei heillä ole varaa tehdä hakemista yhtään sen vaikeampaa.
Suosittelen siis kaikille yrityksille, että nyt viimein vuonna 2017 luovutaan hakulomakkeiden käytöstä ja ihannetapauksessa korvataan ne ”Apply with LinkedIn” -napilla. Koska kaikkea voi ja pitää optimoida ja niin myös rekrytointia. Yrityksen toteuttaessa rekrytointikampanjan, jossa ilmoitus julkaistaan eri kanavissa ja näistä kanavista on ohjaus yrityksen sivuille, jossa voi hakemuksen jättää. Tulisi yrityksen olla kiinnostunut ainakin siitä luvusta, että kuinka monta hakemusta jätetään per sata henkilöä, jotka ovat käyneet lukemassa ilmoituksen yrityksen sivuilla. Korvatkaa se hakemuslomake tuolla LinkedIn -napilla ja tulette olemaan ihmeissänne. Tai poistakaa ainakin ne turhat kysymykset siitä hakulomakkeesta!
Itse henkilökohtaisesti olen vain ja ainoastaan kiinnostunut hyvistä hakijoista. Minun ei tarvitse kysyä, miksi joku henkilö hakee kyseistä paikkaa, vaan lähtökohtaisesti se riittää, että hän ylipäätänsä hakee. Syyt siihen osaan kyllä ihan itsekin selvittää, varsinkin jos henkilö näyttää kiinnostavalta avoinna olevaa tehtävää ajatellen. Ja aina kun lähden selvittämään, niin samalla myyn tehtävää sekä yritystä hänelle ja luon näin yrityksestä mahdollisimman kiinnostavaa kuvaa. Oli sitten kyseessä henkilö, joka loppuen lopuksi on kiinnostava avoinna olevaan rooliin tai ei. Positiivinen hakijakokemus on asia johon pitäisi myös aina tähdätä ja sillä, että ollaan hakijoista aidosti kiinnostuneita, on yksi avain siihen.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.