Optimoi rekrytointisi

Jaa somessa:

 

Mikä on yleisesti rekrytointikampanjan päätavoite? Kyllä, saada riittävä määrä laadukkaita hakemuksia. Mikäli näin ei tapahdu, on vähintäänkin vaikeaa saattaa rekrytointia onnistuneesti päätökseen. Siihen miksi laadukkaita hakemuksia ei tule, voi olla monta syytä, mutta yleensä pieni katsaus www-sivuston analytiikkaan jo kertoo, missä ongelma on.

 

Viime kirjoituksessa kerroin kuinka hakemuslomake tuhoaa rekrytoinnin. Kirjoitin siitä kuinka monesti yritys menettää todella paljon hakijoita loppumetreillä, koska käytössä on esim. puuduttavat hakemuslomakkeet. Toisin sanoen meillä on siis kaupassa ihmiset syli täynnä ostoksia, kun he sitten lopulta näkevät kymmeniä metrejä pitkän jonon ja näin päättävätkin jättää tavarat lähimmälle pöydälle ja poistua myymälästä vähin äänin. Aivan samalla tavalla tapahtuu usein rekrytoinnissa. Hakijat eivät koe, että paikan hakeminen on sen vaivan väärti, jota yritys hakijoilta vaatii.

 

Kun asioista keskustelen yrityksien kanssa, on erittäin harvalla käsitystä mistään muusta kuin siitä, että kuinka monta hakemusta he ovat saaneet. Ei siis olla lähdetty selvittämään esim. kuinka monta henkilöä on ylipäätänsä tullut yrityksen sivuille asti tai mikä on suhdeluku verrattaessa kävijöitä ja jätettyjä hakemuksia.

 

Itse ajattelen asiaa siis niin, että kaikessa yksinkertaisuudessa rekrytointikampanjan päätavoite on tuottaa riittävä määrä laadukkaita hakemuksia. Kaikki toimet, jotka ovat ristiriidassa tämän asian kanssa pitäisi pystyä kitkemään pois. Yleisesti monet yritykset toteuttavat rekrytointinsa niin, että he ilmoittavat useissa eri kanavissa, joista on sitten ohjaus yrityksen nettisivuille, jossa voi jättää hakemuksen. Usein ongelma esiintyy jo tässä vaiheessa ja jos katsottaisiin sivuston analytiikkaa, huomataan, että eri kanavista ei ole tullut juurikaan kävijöitä sivuille. Yleisimpiä syitä tähän ovat:

 

Potentiaalisia henkilöitä erittäin pieni määrä. Puhumme yleensä ns. kriittisestä massasta. Ja silloin kun tämä massa on pieni, ei hyväkään rekrytointikampanja yksinkertaisesti tuota tuloksia.

Työpaikkailmoitus huonosti laadittu. Tästä on viime aikoina ollut paljon hyviä kirjoituksia siitä, kuinka rekrytoijat menettävät koko sanavarastonsa ja luovuutensa laatiessaan työpaikkailmoitusta ja lopputulos on oksennus kriteereistä, joita oletetaan hakijalla olevan.

Kanavat valittu tai käytetty huonosti. Yleisimmät työpaikkakanavat Suomessa ovat Mol, Oikotie, Monster ja Duunitori. Lisäksi LinkedIn on vihdoin noussut yhdeksi suosituimmista kanavista myös ilmoittaa avoimesta tehtävästä. Se toimii erittäin hyvin, mutta siinäkin pitää aidosti tietää, mitä tekee. Sen lisäksi, että työpaikka löytyy LinkedIn jobs -osioista, LinkedIn myös suosittelee järjestelmässään olevia avoimia työpaikkoja potentiaalisille henkilöille. Näin saadakseen parhaat tulokset, pitää ilmoitus olla laadittu oikealla tavalla.

Omat verkostot käytetty huonosti. Moni yritys tänä päivänä on jo tajunnut omien sekä ennen kaikkea omien työntekijöiden verkostojen tärkeyden ja käyttää niitä tehokkaasti levittääkseen sanaa avoimista työtehtävistä.

Olematon työnantajabrändi. Työnantajabrändillä on äärimmäisen iso merkitys siihen, kiinnostuuko henkilö tarpeeksi avoimesta työtehtävästä.

– Ammattitaidottomat rekrytoijat. Hyvin usein työpaikkailmoituksessa annetaan mahdollisuus kysyä lisätietoa puhelimitse ja kiinnostunut hyvä hakija usein myös käyttää sen. Kun näin käy, pitäisi rekrytoinnista vastaavan henkilön osoittaa isoa kiinnostusta hakijaa kohtaan myyden samalla tehtävää ja yritystä. Hyvin usein näin ei käy ja hakija saa huonon kuvan yrityksestä ja jättää hakematta.

 

Mikäli yritys on kuitenkin onnistunut hankkimaan hyvän määrän potentiaalisia hakijoita sivuille eri kanavia hyödyntämällä, mutta silti laadukkaiden hakemusten määrä ei ole lähelläkään toivottua, syyt todennäköisesti ovat seuraavissa asioissa:

 

– Työpaikkailmoituksessa korostettu vääriä asioita. Valitettavan usein näin tapahtuu ja silloin yritys saa sitä mitä on pyytänyt.

– Puuduttava hakemuslomake. Tälle asialle omistin ihan oman kirjoituksen viime viikolla, jonka pääset lukemaan tästä: Hakemuslomake tuhoaa rekrytointisi

– Sivut ei mobiilioptimoidut. Kun katson esim. meidän InHuntin sivujen tilastoja avoimet työpaikat osiosta, käyttää yli puolet vierailijoista sivua mobiililaitteella. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli hakemusta ei pysty helposti jättämään puhelimella niin monessa kohtaa se jää myös jättämättä.

– Sivut ei toimi oikein. Valitettavan usein edelleen tätäkin tapahtuu ja yrityksen sivut syystä tai toisesta ei toimi esim. niin, että hakemusta ei saa tallennettua.

 

Kun asioista keskustelen yrityksien kanssa, on erittäin harvalla käsitystä mistään muusta kuin siitä, että kuinka monta hakemusta he ovat saaneet. Ei siis olla lähdetty selvittämään esim. kuinka monta henkilöä on ylipäätänsä tullut yrityksen sivuille asti tai mikä on suhdeluku verrattaessa kävijöitä ja jätettyjä hakemuksia.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
TALOUSJOHTAJA | CFO
Konttorinjohtaja
Uusimmat

Blogista

BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.