Ei LinkedIn profiilia? Sitten sinua ei ole olemassa

Jaa somessa:

Kun mennään joitakin vuosia taaksepäin, oli etu tai positiivinen asia, mikäli työnhakija omisti LinkedIn profiilin. Pari vuotta sitten se alkoi olla jo edellytys ja kohta mikäli ei sitä omista, ei ole olemassa. Ei ainakaan rekrytoijien tai headhuntereiden silmissä.  

 

Muutama viikko sitten kerroimme, kuinka työpaikkailmoittelu on siirtynyt vahvasti sosiaalisiin medioihin ja pari viikkoa sitten annoimme ohjeet, mitä kannattaa huomioida, kun hakee työpaikkaa suoraan LinkedInissä.

 

Perinteisemmät organisaatiot käyttävät vielä perinteisiä kanavia, kuten Mol, Oikotie ja Monster, mutta uudella tavalla ajattelevat ja yleensä ne kiinnostavimmat yritykset ovat loistaneet niissä jo pidempään poissaolollaan. Nämä organisaatiot pyrkivät aina rekrytoimaan parhaita ja näin ne myös ymmärtävät, että parhaille on yleensä ainakin yksi yhteinen tekijä: Ne ovat jo töissä eivätkä näin vietä päiviä selailemassa puuduttavia työpaikkasivustoja. Mikäli ne halutaan saada kiinni ja herätettyä kiinnostus, täytyy viesti kohdentaa sellaisessa kanavassa tai kanavissa, joissa nämä henkilöt muutenkin liikkuvat.

 

Tähän LinkedIn on suoraan sanottuna unelmien työkalu. Moni ei varmasti mieti asiaa tältä kannalta, mutta se kaikki tieto, jonka ne kaikki yli miljoonaa suomalaista ovat syöttäneet vapaa-ehtoisesti LinkedIniin, on myös mainontaa ja tässä kohtaa ennen kaikkea rekrymainontaa tekevien henkilöiden käytettävissä.

 

On siis jo sanottamakin selvää, että jos ei ole LinkedInissä, niin jää kaikesta tästä paitsi ja sellaista päivää tuskin kohta enää tulee, että joku spontaanisti olisi yhteydessä ja tarjoaisi unelmien työpaikkaa.

 

On jopa luvattoman helppoa postata ensiksi vaikka yrityksen omalle LinkedIn sivulle mielenkiintoinen päivitys avoinna olevasta työpaikasta ja sen jälkeen lähteä ”sponsoroimaan” sitä. Tämä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että rahalla laitetaan kyseinen päivitys näkymään juuri sille kohderyhmälle, mitä tavoitellaan. Rajauksen voi tehdä niin tarkasti kuin huvittaa esim. kokemuksen, taitojen, sijainnin, työtehtävän, osaamisen, toimialan, tittelin, tutkinnon jne. perusteella tai targetoida vaikka pelkästään tietyissä yrityksissä työskenteleviä henkilöitä.

 

Toinen mikä on todella paljon yleistymässä ja mihin myös LinkedIn vahvasti kannustaa, että yritykset proaktiivisesti etsivät työntekijöitä ja lähestyvät heitä suoraan LinkedInissä. Yksi esimerkki tästä on kun käyttää LinkedIniä myös rekrytointiprosessin hallitsemiseen eli käyttää sitä kanavana vastaanottaa hakemukset, löytyy samasta paikasta toinen lista, jossa LinkedIn ehdottaa tehtäviin sopivia henkilöitä. Eli henkilöitä, jotka eivät ole hakeneet paikkaa, mutta voisivat osaamisen, taustan ja taitojen puolesta olla potentiaalisia henkilöitä. Näin jää rekrytointia tekevän henkilön päätettäväksi, lähestyykö hän viestillä näitä vai luottaako siihen, että oikea henkilö löytyy niiden joukosta, jotka hakevat paikkaa itse.

 

On siis jo sanottamakin selvää, että jos ei ole LinkedInissä, niin jää kaikesta tästä paitsi ja sellaista päivää tuskin kohta enää tulee, että joku spontaanisti olisi yhteydessä ja tarjoaisi unelmien työpaikkaa.

 

Kirjoittanut,

 

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Hotellinjohtaja
Viestintä- ja markkinointijohtaja
Toimitusjohtaja, PK-Seutu
Kaupallinen johtaja
Ravintolatoimenpäällikkö
Uusimmat

Blogista

nainen pitämässä puheenvuoroa Hallituspaikan haku -valmennuksessa
Hallituspaikan haku -valmennus: Satu Helkama puhui hyvästä hallitustyöstä
Lue Satu Helkaman puheenvuorosta Hallituspaikan haku -valmennuksessa, saat vastauksia mm.mihin hallituksen jäsenen hyvyys pohjautuu?
InHuntBlog_12 ammattia, joita AI ei koskaan korvaa_plain
12 ammattia, joita AI ei koskaan korvaa
Tekoäly muuttaa työelämää vauhdilla, mutta osa ammateista on turvassa vielä pitkään. Lue lisää uudesta blogista >>
InHunt_Blogi_Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta_plain
Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta, sekä kestävää ja vastuullista päätöksentekoa
Vesilaitokset takaavat puhtaan veden ja jätevedenkäsittelyn, mutta muuttuva maailma tuo mukanaan haasteita. Kuntien InHunt auttaa löytämään oikeat asiantuntijat...
InHunt_Blogi_Toimitusjohtajasopimus – placementilla vai ilman_plain
Toimitusjohtajasopimus – placementilla vai ilman?
Toimitusjohtajan rooli on haastava ja yrityksen menestykselle elintärkeä. Joskus eteen tulee kuitenkin tilanteita, joissa tiet eroavat. Hyvä toimitusjohtajasopimus...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.