Pari viikkoa sitten kirjoitin siitä, kuinka viimein työpaikkailmoittelu on siirtymässä sosiaalisiin medioihin kuten LinkedIn. (Lue kirjoitus tästä: https://inhunt.fi/2017/08/tyopaikkailmoittelu-siirtymassa-vahvasti-sosiaalisiin-medioihin/ )
Linkedin on panostanut paljon sen työpaikkaosioon ja on se sille erittäin merkittävä tulonlähde. LinkedIn on myös tehnyt satsauksia, jotta hakemisesta tulisi mahdollisimman helppoa ja yrittänyt vaikuttaa siihen, että yhä useampi yritys antaisi mahdollisuuden hakea tehtävää suoraan LinkedInin kautta ilman, että ilmoituksesta siirrytään yrityksen omille rekrytointisivuille.
Selkeästi viime aikoina ja varsinkin maailmalla suuntaus on juurikin tämä ja valtaosassa työpaikkoja alkaa näkyä jo ”In Easy apply” mikä tarkoittaa sitä, että paikkaa pystyy hakea käytännössä kahdella klikkauksella. Tämä on saanut monet ainakin kokeilemaan, että mitä tapahtuu, kun painaa ”In Easy Apply nappia”.
Kuitenkin ennen kuin sitä tekee olisi hyvä pysähtyä hetkeksi ja miettiä, mitä on tekemässä. Seuraavassa pieni muistilista, joka kannattaa käydä läpi ennen kuin klikkaa tuota ”In Easy apply” nappia:
- Käy läpi profiilisi ja katso, että sieltä löytyy kaikki oleellinen
Jos aikanaan on mitattu, että rekrytoija käyttää n. 7 sekuntia CV:n vilkaisuun ensimmäisellä kerralla, niin se ei varmasti ole paljoaa enempää LinkedInin kohdalla, jossa tiedot ovat vielä mukavasti jäsenneltyinä.
LinkedInin rekrytointijärjestelmässä on rekrytointia tekevän henkilö erittäin helppo siirtyä ehdokkaasta toiseen ja vain klikata valmiita vaihtoehtoja ”not a fit” tai ”good fit”, jolla siirtää ehdokkaan joko jatkoon tai ei. Näin, jotta omalla kohdalla rekrytointia tekevän henkilön hiiri siirtyisi tuon ”good fit” painikkeen kohdalle, olisi tärkeää varmistaa, että omasta profiilista löytyy kaikki oleellinen.
Mikä sitten on hyvä LinkedIn profiili? Siitä olen kirjoittanut monta artikkelia ja ne löydät kootusti täältä: https://inhunt.fi/category/linkedin/
- Käy läpi huolellisesti tehtävä, johon olet hakemassa ja tee itsellesi muutamia muistiinpanoja
Tällä voit tehdä vaikutuksen rekrytoijaan siinä vaiheessa, kun hän ottaa sinuun yhteyttä. Ihan kaikki hakijat eivät nimittäin edes muista, että ovat hakeneet kyseistä työpaikkaa. Tämä on varsin yleistä varsinkin, kun hakemiseen riittää pari hiiren klikkausta.
- Muista sisällyttää yhteystietosi. Mielellään sellaiset, joista sinut tavoittaa.
Moni rekrytoija haluaa soittaa sinulle ja näin on hyvä idea sisällyttää omaan profiiliin puhelinnumero ja sähköpostiosoite varsinkin siinä vaiheessa, jos on etsimässä uusia haasteita. Pystyt lisäämään ne menemällä omaan profiiliisi ja siellä kohtaan ”Contact and Personal Info”.
- Hae vain niitä paikkoja, jotka sinua oikeasti kiinnostaa
LinkedInin Easy apply on aiheuttanut sellaisen pienen lieveilmiön, että suhteellisen usein tulee tunne, että henkilö on hakenut sitten ihan kaikkia työpaikkoja, jotka ovat edes vähän sinnepäin. Tämä tulee myös vähemmän hauskasti ilmi, kun hakijoihin ollaan yhteydessä ja heillä ei ole hajuakaan koko työpaikasta tai saatikaan siitä, että ovat sitä hakeneet.
Joillekin rekrytoijista tämä saattaa olla pieni hidaste ja voi olla, että prosessi ei sitten enää jatkukaan.
- Kirjaudu päivittäin LinkedIniin
Mikäli LinkedInin käyttäminen ei ole jokapäiväistä niin ainakin silloin, kun on etsimässä uusia haasteita, suosittelen vierailemaan siellä päivittäin. Usein rekrytoijat laittavat sitä kautta viestiä ja kysyvät lisätietoa tms. tai ehdottavat seuraava steppiä prosessissa. Mikäli haussa on paljon hyviä kandeja, eivät rekrytoijat välttämättä lähde kissojen ja koirien kanssa yhtä tiettyä kandia jahtaamaan (varsinkin, jos se ei nyt merkittävällä tavalla erotu muista hyvistä ehdokkaista) ja mikäli vastausta ei kuulu, voi se tarkoittaa sitä, että mahdollisuus menee ohitse.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.