Tämän blogisarjan ensimmäinen kirjoitus käsitteli sitä, mistä lähteä työnhaussa liikkeelle. Toisessa kirjoituksessa pureuduttiin oman henkilöbrändin, LinkedInin, verkostojen, CV:n ja työhakemuksen tärkeyteen. Sarjan kolmannessa kirjoituksessa käydään sitten läpi, mistä niitä työpaikkoja tänä päivänä oikein löytyy.
Mikäli olet nyt tehnyt taustatyön, rakentanut suunnitelman ja laittanut perustan kuntoon, on aika lähteä etsimään kiinnostavia uusia mahdollisuuksia työmarkkinoilta. Vaikka ajat ovat muuttuneet ja työnhaku pitkälti digitalisoitunut on yksi asia, joka ei ole muuttunut ja ei välttämättä koskaan tule muuttumaan avoinna oleviin työpaikkoihin liittyen. Se on tietysti se, että suurin osa niistä menee verkostojen kautta eikä tule koskaan esille esim. työnhakusivustoille. Vähän riippuen lähteestä arviot aina vaihtelee, mutta n. 70% avoimista työpaikoista menee suoraan verkostojen kautta. Näin ollen ainoa vaihtoehto päästä niihin kiinni, on systemaattisesti kasvattaa omaa verkostoa ja tehdä oma sen hetkinen tilanne näkyväksi.
Kun lähestyy omassa verkostossa olevia ihmisiä, niin tässä malliesimerkki, miten sitä ei kannata tehdä. Näitä viestejä omat sähköpostini ja inboxini ovat täynnä:
”Terve Teemu, olen aktiivisesti etsimässä uusia haasteita, joten jos sulla on jotain joka sopisi profiiliini, niin laita ilman muuta viestiä.”
Yleensä kyllä vilkaisen henkilön profiilia, jos ko. viesti tulee esim. LinkedInissä, mutta ei se kyllä mihinkään johda. Ihan jo siitä syystä, että harvemmin itselläni on aikaa alkaa miettiä, mikä ko. henkilöä saattaa tulevaisuudessa kiinnostaa ja missä ovat hänen vahvuudet. Näin ollen, kun lähestyt henkilöitä, kerro heille hyvin suoraan mitä etsit ja mitä annettavaa sinulla olisi.
Mistä ne loput 30% sitten löytyy? Osa niistä tulee esille sivustoille, kuten Duunitori, Oikotie ja Monster. Jos olet aktiivisesti työnhaussa ovat noi kolme sivustoa sellaisia, jotka ainakin kerran viikossa katsoisin läpi. Näissä isoin ongelma on se, että usein mielenkiintoiset työpaikat saavat todella paljon hakemuksia ja näin erottuminen on vaikea.
Ensi viikolla käymme läpi tätä kohtaa tarkemmin ja niitä asioita, miten erottautua hakijoiden joukosta ja päästä työhaastatteluun. Toki paljon niillä asioilla, joista edellisessä kirjoituksessa mainitsin, on vaikutusta tuohon asiaan.
LinkedIn Jobs on myös viime vuosien aikana kasvattanut suosiotaan myös Suomessa erittäin paljon ja sitä työnhakijana seuraisin todella aktiivisesti. LinkedIn Jobsin yksi etu on se, että usein yritykset sallivat siellä työpaikan hakemisen parilla klikkauksella ts. omaa LinkedIn -profiilia hyödyntäen. Toki tämä myös tekee sen, että hakijoiden määrät saattavat nousta aika suuriksi ja näin oma profiili tulee olla hyvällä tasolla, jotta kutsu työhaastatteluun irtoaa.
Suurimpien suorahaku- ja rekrytointiyritysten sivut kannattaa myös laittaa seurantaan. Esim. meidän sivuillamme avoimet työpaikat -osiossa on koko ajan kymmeniä hakuja esillä ja näihin pystyy helposti hakea sivujemme kautta. Sekin täytyy mainita, että vain noin puolet meidän projekteista tulee sivuillemme ja loput tehdään ns. verhojen takana. Näihin on mahdollista päästä kiinni jättämällä avoin hakemus.
Olemme hyvä esimerkki nykyaikaisesta suorahakutoimijasta, joka tuottaa asiakkaillensa huomattavaa lisäarvoa tarjoamalla ilmaiseksi myös näkyvyyttä verkossa. InHuntin sivuilla vierailee per kuukausi n. 40.000 kävijää ja suurin osa näistä käy ainakin pyörähtämässä avoimet työpaikat -osiossa. Myös kaikki työpaikat, jotka julkaisemme sivuillamme, tulee myös postattua meidän LinkedIn, Facebook ja Twitter tileissä. LinkedInissä InHuntilla on satoja tuhansia seuraajia, kun lasketaan mukaan myös meidän headhuntereiden verkostot.
Näitä sosiaaliseen mediaan postattuja työpaikkoja pitäisin erityisesti silmällä, koska ne usein ovat sellaisia, joita ei välttämättä ole julkaistu millään yleisillä työpaikkasivustoilla. Yksi erittäin tehokas tapa on etsiä avoinna olevia työpaikkoja suoraan sisällöistä eli yrityksien postauksista. Helpoiten se tapahtuu hakutoimintoa käyttäen, joka on erittäin kätevä. Kannattaa kokeilla ja tehdä hakuja esim. sellaisilla titteleillä, jotka itseä kiinnostaa. LinkedInissä tuo toimii erittäin hyvin ja tapahtuu seuraavasti tietokoneen selaimessa tehtynä:
- Kun olet kirjautuneena LinkedIniin, näet sivun yläreunassa vasemmalla suurennuslasin ja tyhjän kentän.
- Kirjoita kenttään titteli hakusanaksi esim. ”projektipäällikkö” ja klikkaa suurennuslasia. Älä siis valitse siitä alapuolelta mitään, jos jotain ehtii ehdottamaan.
- Kun aukeaa toinen sivu klikkaa vielä vasemmalla ylhäältä ”content”. Se tarkoittaa sitä, että hakusi kohdistuu sisältöihin eli yrityksien ja henkilöiden postauksiin ja LinkedIn etsii se nyt ne postaukset, joissa on käyttämäsi hakusana.
- Nyt sinulla pitäisi sitten aueta taas uusi sivu, jossa on uusimmasta vanhimpaan ne postaukset Linkedinissä, jossa tuo käyttämäsi hakusana esiintyy ja jotka isolla prosentilla ovat postauksia avoinna olevista työpaikoista.
Käytännössä tuo sama toimii myös Facebookissa ja ihan samalla tavalla ensiksi kannattaa tehdä haku esim. titteliä käyttäen ja sitten valitse ylhäältä listasta, että etsii sitä tehdyistä postauksista. Vielä ekstra vinkkinä, niin Facebookissa, kun olet tuon tehnyt, käy klikkaamassa vasemmasta laidasta alhaalta, että hakee esim. vain vuoden 2020 aikana tehdyistä julkaisuista. Puhelimella tuo vuosi filtteri löytyy heti siitä hakukentän alta.
Tämän viikon tehtävä: Laita verkostollesi viestiä, että olet etsimässä uusia haasteita. Opettele myös etsimään avoimia työpaikkoja sosiaalisesta mediasta. Lisäksi käy tutustumassa muutamiin isoihin rekrytointi- ja suorahakuyrityksiin ja selvitä, mitkä ovat heidän tapansa toimia. Mikäli on mahdollista jättää esim. avoin hakemus, niin kannattaa se ilman muuta tehdä. Tämän tehtävän tarkoituksena on opetella löytämään sellaisia avoimia tehtäviä, joissa ei kilpailu ole välttämättä niin kovaa.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.