Virallliset työajat monissa yrityksissä jo historiaa

Jaa somessa:

Yhä useammat yritykset sallivat työntekijöidensä työskennellä silloin, kun se heille parhaiten sopii. Koronaviruksen aikaansaama pandemia tulee varmasti vain kiihdyttämään tätä asiaa entisestään, kun monet yrityksistä vähän pakotettuinakin tulevat huomaamaan, että henkilöstön tuottavuus ei tipu, vaikka sitä kellokorttia ei ollakaan leimaamassa toimistolla joka aamu kello 08:00.

Jokaisella henkilöllä on oma biologinen rytminsä. Mitä enemmän päivittäiset rutiinimme seuraavat biologista rytmiämme, sitä paremmalta meistä tuntuu. Jollekin on pahin painajainen laittaa herätyskello soimaan klo 07:00, kun taas toisille aamuiset tunnit ovat aina niitä päivän tuottavimpia. Itse kuulun näistä jälkimmäiseen ja olen jo vuosia tiedostanut, että aamuisin saan tuplasti aikaan, mitä saan samassa ajassa esim. iltapäivällä. Kello soi normaalisti 06:00 ja työpöydän äärestä minut löytää heti 07:00 jälkeen. Kuitenkin aikaisin iltapäivällä olen usein tekemässä jo jotain aivan muuta ja illalla palaan sitten vielä työpöydän ääreen pariksi tunniksi, jolloin ajatukset ovat taas kirkkaampia, kun on saanut tehdä muita asioita.

Monet yrityksistä ovat myös ymmärtäneet tämän ja sen, että ei ole mitään perusteltua syytä siihen, että kaikkien pitäisi ilmaantua käytännössä samaan aikaan toimistolle tai lähteä sieltä siinä vaiheessa, kun kello lyö 16:00. Ennen sovittiin, että koska voi tehdä etänä töitä. Jatkossa tullaan sopimaan, koska täytyy olla toimistolla.

Maailmalta löytyy paljon yrityksiä, jotka antavat työntekijöilleen täysin vapaat kädet siihen, milloin ja mistä työtä tekee. Netflix on yksi näistä yrityksistä ja se on vienyt asian astetta pidemmälle ja antaa työntekijöilleen myös täyden vapauden valita, milloin ja kuinka paljon he haluavat esim. pitää vuodessa lomia. Virgin ja monet muut yritykset ovat sittemmin seuranneet perässä ja ottaneet käyttöön saman käytänteen.

Kun tuota asiaa kysyttiin Netflixin johdolta oli heidän vastaus hyvin simppeli: ”Meidän tulisi keskittyä siihen, mitä ihmiset saavat aikaan, ei siihen, kuinka monta tuntia tai päivää he työskentelevät. Aivan kuten meillä ei ole yhdeksästä viiteen päivän käytäntöä, emme myöskään tarvitse lomakäytäntöä.”

Nämä asiat kertovat myös siitä, että yritysten on pakko uusiutua sekä myös houkutella parhaita työntekijöitä heille yhä eri tavoin. Työnteon täytyy olla mielekästä ja vain tulevaisuus tulee näyttämään sen, että mikä on se työnteon uusi normaali. Varmaa on se, että yrityksien välinen kilpailu parhaista työntekijöistä sekä teknologioiden antamat mahdollisuudet tulevat muokkaamaan vielä monta kertaa työelämän kenttää.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
TALOUSJOHTAJA | CFO
Konttorinjohtaja
Uusimmat

Blogista

BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.