Taas vaihdetaan työpaikkoja!

Jaa somessa:

“En uskonut tämän päivän tulevan, mutta nyt on aika jättää hyvästit ja siirtyä kohti uusia haasteita. Kiitos näistä vuosista….”, näin alkaa tällä hetkellä todella moni päivitys LinkedInissä. Jos joku asia on leimannut ehdokasmarkkinoita viimeiset 1,5 vuotta, on se ollut niiden tahmeus ja jäykkyys. On ollut todella vaikea saada ihmisiä edes keskustelemaan uusista mahdollisuuksista ja työpaikan vaihdosta. Pandemian aiheuttama epävarmuus ja ihmisten eristäytyminen kotitoimistoihin ovat olleet isoja syitä tähän.

Nyt kuitenkin kuin nappia painamalla samoihin aikoihin, kun korona on julistettu päättyneeksi monessa maassa ja rajoituksista on luovuttu, on todella moni aktivoitunut ja lähtenyt etsimään myös uusia mahdollisuuksia työmarkkinoilta. Asialla on puolensa ja puolensa. Monet yritykset, joilla on bisnes ja työnantajabrändi kunnossa, tulevat hyötymään tästä tilanteesta suuresti, kun hyviä tekijöitä kasvun tueksi alkaa taas helpommin löytyä. Samalla ne yritykset, joilla on ollut aina haasteita rekrytoida uusia työntekijöitä, tulevat olemaan pulassa, kun irtisanomisilmoituksia alkaa tippua sähköposteihin.

Koko rekrytointimarkkina on käynyt todella kuumana jo viime vuoden syksystä lähtien eli yritykset ovat kyllä koko ajan rekrytoineet kiihtyvällä tahdilla. Kuitenkin ehdokasmarkkinan tahmeus on aiheuttanut sen, että kaikkia avoimia paikkoja ei ole täytetty ja usein myös yritykset ovat joutuneet turvautua mm. headhuntereiden apuun. Onkin mielenkiintoista nähdä seuraavien kuukausien aikana, mikä muuttuu, kun yritykset rekrytoivat tiuhaan ja samalla yhä useampi työntekijä alkaa etsiä itselleen uusia haasteita tai on ainakin valmis kuuntelemaan, mitä toisella on tarjolla.

Ehdokasmarkkinan piristyminen on ainoastaan positiivinen asia. Se osaltaan kertoo sitä, että nyt katsotaan eteenpäin ja uskalletaan miettiä taas tulevaisuutta vähän seuraavaakin viikkoa pidemmälle. Pandemia on tehnyt meistä kaikista varovaisia ja näin elämää on pyritty aidosti elämään päivä ja viikko kerrallaan. On menty sellaiseen moodiin, että tässä on nyt hyvä ja muutoksia tai riskejä ei kannata ottaa tai ne on ainakin pidetty minimissä.

Nyt vaikka pandemia ei ole vielä ohi, mutta varmaan uskaltaa sanoa, että sen loppu jo häämöttää, on moni myös rohkaistunut ajattelemaan taas jo vähän pidemmälle tulevaisuuteen.

Mikäli yritys haluaa pitää työntekijöistään kiinni, olisi nyt jos koskaan tärkeää aloittaa ne keskustelut ja päästä kiinni mahdollisiin ongelmakohtiin ennen kuin on liian myöhäistä. Tästä asiasta mm. kirjoitin kirjoituksessani “Parempaan palkkaan työpaikkaa vaihtamalla” , jonka suosittelen lukemaan.

Teemu Ruuska

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.