InHunt Groupin omistama kansainvälinen suorahakuverkosto, InHunt World, toimii jo yli 40 maassa. Tässä viisiosaisessa blogisarjassa annamme vinkit siihen, miten viedä yritys kansainvälisille markkinoille ja mitä tulisi ottaa huomioon. Sarjan ensimmäisessä osassa käytiin läpi niitä asioita, mitä yrityksen olisi hyvä käydä läpi ennen kuin edes lähtee miettimään kansainvälisille markkinoille laajentumista ns. reality checkin muodossa. Sarjan toisessa kirjoituksessa pureuduttiin markkinatutkimuksen tekemiseen. Kolmannessa osassa käsiteltiin go-to-market suunnitelman tekemistä ja tässä neljännessä osassa pureudutaan rekrytointiin.

Jokaisen onnistuneen kansainvälisen rekrytoinnin taustalta löytyy se, että yritys ja sen johto ymmärtää mitä ovat tekemässä. Tämä ymmärrys on saatu mm. hyvän reality checkin, markkinatutkimuksen sekä go-to-market suunnitelman avulla. Näiden lisäksi seuraavassa on lista asioita, jotka olisi hyvä selvittää ennen rekrytointiin ryhtymistä:

Selvitä paikallinen palkkataso

Kun siirrytään ensimmäiseen rekrytointiin, olisi tärkeää selvittää kohdemaan palkkataso ja ennen kaikkea se, mitä määritellyn profiilin mukaiselle henkilölle pitäisi pitäisi maksaa, jotta palkka olisi kilpailukykyinen paikallisessa markkinassa.

Aina silloin tällöin käy niin, että suomalainen yritys kuvittelee saavansa loistavan henkilön todella halvalla esim. eteläisessä Euroopassa. Tosiasia on kuitenkin se, että asiantuntijoiden, johtajien ja esimiesten palkat ovat hyvin lähellä tai jopa yli Suomen tason monissa maissa, varsinkin suurkaupungeissa. Tämä johtuu jo pelkästään siitä, että jokaisessa suurkaupungissa on valtava määrä isoja kansainvälisiä yrityksiä sekä tuhansia startuppeja, jotka kilpailevat samoista henkilöistä.

Onko realistista löytää profiilin mukainen henkilö?

Jos esimerkiksi Ranskassa, Espanjassa, Italiassa tai vaikka Saksassa lisätään vaatimusluetteloon, että hakijan on puhuttava sujuvasti englantia, potentiaalisten hakijoiden määrä vähenee jo huomattavasti. Jos sitten ”pakollisten vaatimusten” listaan lisätään vielä jonkinlaista hyvin erityistä osaamista tai alan kokemusta, potentiaalisten ehdokkaiden joukko on jo yllättävän pieni. Kyllä, jopa suurkaupungeissa, joissa asuu miljoonia ihmisiä.

Näin suosittelen ainakin keskustelemaan paikallisen rekrytointi- tai headhunting-yrityksen kanssa mahdollisuudesta löytää ja palkata profiilin mukainen henkilö.

Muista, että henkilöllä on kaikki riskit

Erityisesti silloin, kun tehdään ensimmäistä rekrytointia uuteen maahan, on hyvä muistaa, että uudella henkilöllä on lähes kaikki riskit. Näin päätöstä työpaikan vaihtamisesta ei yleensä tehdä ihan muutamassa päivässä. Usein yritykset joutuvat tekemään todella paljon töitä rakentaakseen tarpeeksi luottamusta, jotta henkilö päättää lopulta vaihtaa työnantajaa. Se, että yrityksellä ei ole aiempaa kokemusta kyseisestä maasta, saattaa myös huolestuttaa ehdokasta.

Headhuntereina meillä on tapana työskennellä ehdokkaiden kanssa paljon tämän asian parissa. Annamme esimerkkejä ja osoitamme, että tämä yritys (= asiakkaamme) on todellinen yritys, joka ei sijoita satoja tuhansia euroja uuteen maahan ihan vain huvin vuoksi.

Unohda mitä olet jossakin toisessa maassa

Tämä on luultavasti suurin virhe, jonka useimmat yritykset tekevät lähtiessään ensimmäistä kertaa ulkomaille. Menestys, jonka yritys on saavuttanut kotimaassa, auttaa vähän tai hyvin vähän siinä vaiheessa, kun tehdään ensimmäistä rekrytointia uuteen maahan. Varsinkin jos se tehdään perinteiselle tavalla ja niin, että markkinaa ei ole testattu ollenkaan. Mitä tällä tarkoitan, niin kannattaa lukea pari edellistä kirjoitustani.   

Toinen ongelma on se, että siinä missä yrityksen pääkonttorissa saattaa olla ilmaista kahvia, säkkituoleja, sauna ja pingispöytä, uusilla markkinoilla ensimmäiset työntekijät työskentelevät todennäköisesti kotitoimistosta käsin. Kannattaa siis unohtaa työpaikkailmoituksen kauniit lauseet yrityskulttuurista ja työntekijäkokemuksesta. Niistä kun ei ole tietoakaan siinä vaiheessa, kun joku työskentelee yksin kotitoimistosta käsin tuhansien kilometrien päässä pääkonttorista ja lähimmistä kollegoista.

Löydä oikea rekrytointi tai suorahakukumppani

Asiantunteva paikallinen rekrytointi- tai headhunting-kumppani ei ainoastaan auta löytämään parhaita ehdokkaita tehtävään, vaan se auttaa myös perustarpeiden hoitamisessa. Autamme asiakkaitamme usein käytännön asioissa, kuten paikallisen yhtiön perustamisessa, tilitoimiston löytämisessä, paikallisen työsopimuksen laatimisessa ja vaikka toimitilan löytämisessä.

Kun keskustelen yritysten kanssa, on yleensä todella helppoa perustella ja myydä ajatus siitä, miksi heidän pitäisi käyttää ulkopuolista apua ensimmäisissä rekrytoinneissaan uudessa maassa tai uusilla markkinoilla. Valitsitpa sitten InHunt Worldin tai jonkun muun palveluntarjoajan, tärkeintä on, että pyydät apua. Älä ole liian ylpeä tai ylimielinen, koska olet menestynyt kotimaassasi. Se on hienoa, mutta todellisuus, jonka kohtaat uusilla markkinoilla, on usein toinen juttu.

Yleensä sen jälkeen, kun ensimmäisissä rekrytoinneissa on onnistuttu, yrityksen uudet työntekijät pystyvät jatkamaan siitä ja hoitamaan jo ainakin osan seuraavista mahdollisista rekrytoinneista.

Teemu Ruuska