Yhdysvalloissa kysyttiin yli 500 yrityksen hallituksen jäseneltä National Association of Corporate Directors’n (NACD) tutkimuksessa, miten hallituksen toimintaa voisi parhaiten kehittää. Strategiatyö ja strategian jalkauttaminen nousivat kärkisijoille. Toimintaympäristön muutosvauhti ja ennakointi huutavat strategisen ja pitkäjänteisen fokuksen perään. Strategiatyöstä vastuullisen henkilön nimittäminen on konkreettinen osoitus sitoutumisesta strategiseen ajatteluun ja strategian konkretisoimiseen.
Fear of missing out eli FOMO on tuttu käsite ja tunne ehkä monenkin meidän elämässä. Kysymys on siitä, jäikö joku tapahtuma tai uutinen näkemättä tässä medioiden ‘golfvirrassa’, jäimmekö jostakin paitsi. Yritysten elinkaaren aikana sama kysymys ja pohdiskelu ovat eetterissä yhä useammin. Jäikö joku heikko signaali huomaamatta asiakastarpeiden muuttumisessa, jokin liiketoimintamahdollisuus kokeilematta sen riskisyyden tai valinnanvaikeuden takia.
Onko meillä joku, joka tuntee strategiatyön, tuntee sen omakseen ja ottaa siitä koppia haastaen päättäjiä?
Outthinkers Networks, globaali strategian ammattilaisten verkosto pohtii laajasti strategiaroolia ja sen tarvetta artikkelissaan ja toteaa, että strategiaprosessit ovat muuttumassa staattisista vuosikellon ajoittamista prosesseista ja rituaaleista, jatkuvaksi ja keskeytymättömäksi prosessiksi. Se vaatii omistajuutta hallituksessa mutta myös johtoryhmässä. Kuten markkinointi (CMO) tai talous (CFO) ovat ottaneet paikkansa yrityksen johtamisrakenteessa viimeisten vuosikymmenten aikana, on tullut strategian (Chief Strategy Officer, CSO) aika tehdä sama.
Strategiatyön vastuuttamisen ensiaskeleiden ja CSO-position hiljalleen yleistyessä, myös sen rooli hiljalleen vakiintuu. Strategiajohtaja ei ole taivaanrannanmaalari vaan vision ja arvojen tulkki, joka auttaa yrityksiä tekemään strategisia valintoja. Valinnoissa usein korostuu ihmisten ja kulttuurin syvä analyysi. Hän on rohkea ja tulevaisuusorientoitunut.
Strategiajohtajan rooli vaihtelee, mutta Outthinkers Networksin asiantuntijoiden mukaan tietyt kyvykkyydet korostuvat:
- Kyky tunnistaa toistuvat ja toisiinsa liittyvät virtaukset sekä teemat liiketoimintaympäristössä, teknologioissa tai vaikka asiakkaan käyttäytymisessä.
- Kyky sanoittaa haasteet ja ongelmat mielekkäässä viitekehyksessä siten, että se kirvoittaa hyvää, syvällistä pohdintaa ja keskustelua.
- Kyky vaikuttaa päätöksentekoon ja strategian jalkauttamiseen sparraten organisaation eri tasoilla.
- Kyky hahmottaa strategisten valintojen suhdetta operatiivisiin ja taloudellisiin mahdollisuuksiin sekä tarvittavaan osaamiseen.
- Kyky muovata strategiasta konkreettisia toimintasuunnitelmia, muutosohjelmia, innovaatioprosesseja, M&A hankkeita – kaiken läpileikkaavana tavoitteena toimien vaikuttavuus, niiden arviointi ja niistä oppiminen.
Strategiajohtaja voi tuoda yrityksen johtamiseen paljon lisäarvoa sekä yrityksen johdon että hallituksen kumppanina. Lisäarvo voi syntyä siitä, että:
- Hän osaa viedä keskustelua perimmäisten kysymysten äärelle. Ohjaa ratkaisujen ja valintojen äärelle, kokemukseen ja näkemykseen perustuen.
- Hän kehystää ja höystää strategiakeskustelua näkemyksillä sekä nostoilla yrityksen oman elinpiirin ulkopuolelta. Näkökulman vaihto voi johtaa myös rytminvaihtoon.
- Hän tekee jännitteiset asiat näkyviksi ja konkreettisiksi ymmärtäen päätöksenteon, ihmisten ja yrityksen sisäisen dynamiikan.
- Hän osaa johtaa strategista tarinaa ja sen luomista iteroiden, ja arvioiden jatkuvasti vaikutuksia erilaisten tulevaisuudennäkymien ja vaihtoehtojen pohjalta.
Hallitus on sekä olevan että tulevan mikrokosmos, joka yhdessä yrityksen johtoryhmän kanssa toisiaan täydentävä, haastava ja sparraava ryhmä. Niin myös strategiatyössä.
Parhaimmillaan yrityksen johtamisessa ja hallinnossa on sekä leveyttä että syvyyttä, toimialaosaamista, toimintaympäristön tuntemusta, mutta myös erilaisella riskinottokyvyllä varustettuja ihmisiä.
Kirjoittaja Mikko Knuuttila, Senior Headhunterisi avainhenkilö- ja hallitustason suorahakuihin.